۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۶
شهر در محاصره احشام!

چهره شهرهای ایران بارها شاهد صحنه‌هایی بوده است که سنخیت چندانی با شهر و شهرنشینی ندارد؛ حیواناتی که بدون برنامه‌ریزی قبلی در سطح شهر رها هستند و موجب سلب آرامش شهروندان و وقوع حوادث می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورود احشام سرگردان به محدوده شهری، موجب ایجاد خسارت به فضای سبز، انتشار آلودگی و وقوع تصادف و حوادث مختلف می‌شود؛ طبق قانون یکی از وظایف شهرداری‌ها، جمع‌آوری سریع این حیوانات از شهر و انتقال آن‌ها به مکانی مناسب و حفظ محیطی پاکیزه و زیبا برای شهروندان است.

براساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جمع‌آوری احشام در هر شهر بر عهده شهرداری است و این نهاد باید نسبت به جمع‌آوری و انتقال آن‌ها به خارج از شهر اقدام کند. طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، در صورت انجام فعلی غیربهداشتی و تشخیص آن از سوی بهداشت و محیط‌زیست و شکایت آن‌ها از متخلفان، دادگاه بر اساس آئین‌نامه می‌تواند فرد متخلف را به شش ماه تا دو سال حبس محکوم کند.

تالش در غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و حضور احشام سرگردان در این شهر ساحلی و توریستی، همواره در فصول مختلف به ویژه بهار و تابستان برای شهرداری و شهروندان آن مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و بارها موجب تخریب فضای سبز و وقوع تصادف حوادث مختلف در این شهر شده است؛ معضلی که مدیریت شهری، هنوز راه‌حلی برای رفع آن پیدا نکرده است.

نزدیکی روستاها به تالش علت ورود احشام به محیط شهری

فیروز علمی، مسئول واحد فضای سبز شهرداری تالش در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ورود احشام سرگردان به محدوده شهری تالش به یک معضل بزرگ برای شهرداری و شهروندان تبدیل شده است و هفت نفر از نیروهای شهرداری در بسیاری از اوقات در مناطق مختلف شهر در حال جمع‌آوری این حیوانات هستند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه تعدادی زیادی روستا در اطراف تالش قرار دارد و احشام به راحتی وارد این شهر می‌شوند، لذا شهرداری تعداد ۱۱۰ نفر از صاحبان احشام را شناسایی کرده و در خصوص نگهداری و جلوگیری از رهاسازی این حیوانات در سطح شهر با ارسال نامه‌ای به آن‌ها اخطار کتبی داده است.

جریمه ۷۰۰ هزار ریالی در انتظار صاحبان احشام سرگردان

مسئول واحد فضای سبز شهرداری تالش با بیان اینکه ورود احشام سرگردان به داخل شهر، باعث ریختن فضولات آن‌ها در معابر، آلودگی محیط شهری، از بین رفتن فضای سبز، گل‌ها، گیاهان و درختچه‌های بلوارها و میادین و خسارت به بیت‌المال می‌شود، خاطرنشان می‌کند: شهرداری در حال حاضر یک جعبه گل بنفشه را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ریال و یک درخت را هفت میلیون ریال خریداری می‌کند، بنابراین به منظور حفظ و جلوگیری از خسارت به فضای سبز و پاکیزه نگهداشتن محیط شهری، شهروندان و روستاییان در نگهداری احشام خود دقت لازم را داشته باشند و در هر ساعت از شبانه‌روز، از ورود آن‌ها به محدوده شهری جلوگیری کنند.

وی تاکید می‌کند: با توجه به نزدیکی تعداد زیادی روستا به شهر تالش، انتظار می‌رود دهیاران نیز نسبت به جمع‌آوری و نگهداری احشام اقدامات لازم را انجام دهند و در این زمینه با مدیریت شهری همکاری و تعامل داشته باشند.

علمی، با بیان اینکه بسیاری از مواقع احشام در محیط شهری باعث ترس و وحشت شهروندان و وقوع حوادث ناگوار و تصادف وسایل نقلیه می‌شود، می‌افزاید: این حیوانات با ورود به سطل‌های زباله و پاره کردن کیسه‌های پسماند، زباله‌ها را در سطح شهر پخش می‌کنند و باعث انتشار آلودگی شدید و بوی بد در محیط شهری می‌شوند.

ضعف قانون در جلوگیری از ورود احشام به محیط شهری

وی تصریح می‌کند: قانون بازدارنده در خصوص ورود احشام سرگردان به محیط شهری، بسیار ضعیف است و صاحبان حیوانات در نهایت تا یک میلیون ریال جریمه می‌شوند و بسیاری از این افراد بومی، جریمه خود را به طور کامل به حساب شهرداری پرداخت نمی‌کنند.

مسئول واحد فضای سبز شهرداری تالش با بیان اینکه شهرداری هرساله بنرهای هشدار دهنده با مضمون ورود احشام به داخل محدوده شهری ممنوع، تهیه و نقاط پرتردد تالش نصب می‌کند، می‌گوید: جمع‌آوری احشام سرگردان در محیط شهری برای شهرداری بسیار سخت و زمان‌بر است و نیروهای این نهاد، برای جمع‌آوری این حیوانات، وقت زیاد و انرژی مضاعفی را صرف می‌کنند.

علمی با بیان اینکه طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، رها کردن احشام در سطح شهر عملی غیرقانونی و غیربهداشتی است و این اقدام در بسیاری مواقع موجب خسارت جانی و مالی به شهروندان و مسافران می‌شود، تصریح می‌کند: احشام در صورت مشاهده در سطح این شهر، توسط نیروهای شهرداری جمع‌آوری و مستندسازی می‌شوند و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، در حال حاضر ورود هر رأس احشام سرگردان به محدوده شهری ۷۰۰ هزار ریال جریمه دارد و صاحبان این حیوانات برای هر شب نگهداری آن باید ۴۰۰ هزار ریال عوارض به شهرداری بپردازند.

ورود احشام به محدوده شهری معضلی بزرگ در تالش

عبدالله حسین‌پور، عضو شورای اسلامی شهر تالش نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ورود احشام سرگردان به تالش، یکی از معضلات بزرگ این شهر است که باعث آسیب رساندن به فضای سبز بلوارها، میادین و پارک‌ها و فضولات آن‌ها باعث آلودگی محیط شهری و وقوع تصادفات متعدد در معابر می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی روستا در نزدیک تالش قرار دارد که احشام زیادی از این روستاها به راحتی وارد این شهر می‌شوند، می‌گوید: مناطقی از شهر تالش، بافت سنتی و روستایی خود را حفظ کرده و برخی از شهروندان در این مناطق برای امرار معاش، دام نگهداری می‌کنند که این اقدام آن‌ها، اجتناب‌ناپذیر است.

عضو شورای اسلامی شهر تالش تاکید می‌کند: مدیریت شهری باید با برنامه‌ریزی مناسب، احشام سرگردان را از محیط شهری به سرعت جمع‌آوری کند و برای جلوگیری از خسارت به فضای سبز و وقوع حوادث متعدد در محیط شهری و ایجاد مشکلات برای شهروندان، اقدامات لازم را انجام دهد.

عبدالله‌پور خاطرنشان می‌کند: در دوره سوم شورای اسلامی شهر، جلسات متعددی با بخشدار مرکزی وقت برگزار کردیم تا با همکاری و تعامل با یکدیگر، معضل ورود احشام به محیط شهری را رفع کنیم؛ اما بعد از آن دوره تا جایی که به خاطر دارم، شورا در این رابطه جلسه‌ای برگزار نکرده است.

گزارش از محمدرضا رشیدی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 563909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.