دوران شکوه صنعت گردشگری اصفهان تکرار می‌شود؟

جاذبه‌های متنوع شهرها موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود و توجه ویژه مدیریت شهری برای افزایش فعالیت‌های عمران و آبادانی، بازسازی فضاهای تفریحی و نوسازی ابنیه و بافت‌های تاریخی در هر کلان‌شهری باعث ارتقای بخش گردشگری و توسعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر توسعه گردشگری در دنیا اهمیت فراوانی دارد و بسیاری از کشورها توجه ویژه‌ای به مناطق گردشگرپذیر برای جذب توریست دارند، چرا که باعث رونق اقتصادی برای شهر و در پی آن برای کشور خواهد شد، رشد گردشگری در کشورهای در حال توسعه موجب پیشرفت آنها شده است و این اتفاق مزیت‌هایی فراوانی از جمله فراهم شدن فرصت‌های شغلی متنوع و درآمدزایی را به ارمغان می‌آورد.

توسعه گردشگری در شهر موجب رشد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در شهرها می‌شود؛ لذا نقش مدیریت شهری در توسعه زیرساخت‌های حوزه گردشگری را نباید نادیده گرفت، بدون تردید نوع نگرش مسئولان و مدیران شهری برای ارتقای بخش گردشگری در کلان‌شهرها حائز اهمیت است و اگر آن طور که شایسته است به این حوزه پرداخته شود، جذب جهانگردان و گردشگران در شهرهای بزرگ را به همراه دارد. برای بررسی بیشتر تأثیر حوزه گردشگری بر شهر و نقش شورای اسلامی شهر اصفهان برای توسعه گردشگری در سال ۱۴۰۱ با حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برنامه شورای ششم شهر اصفهان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ چیست؟

شعار سال ۱۴۰۱ با رویکرد "تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" است، توصیه مقام معظم رهبری برای استفاده از مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تحقق شعار امسال خواهد بود، موضوع مهم تولید که طی چند ساله گذشته به آن اشاره شده، البته در سال گذشته نیز با توجه به احساس نیازی که در بخش تولید وجود داشت این موضوع مورد توجه بوده است، امسال با توصیه مقام معظم رهبری و شعار سال توجه به این موضوع در اولویت قرار دارد، در سال جدید شورای اسلامی شهر اصفهان در این راستا از شهرداری اصفهان بازدیدهایی را انجام داده و با مجموعه‌ها تعاملاتی را داشته است. امیدوارم با انجام برنامه‌هایی که شورای ششم شهر اصفهان در نظر دارد، بتوان نه تنها شعاری بلکه به صورت عملیاتی‌تر با مجموعه‌ها همراهی لازم را برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ داشته باشیم، در این صورت می‌توان به رقم زدن اتفاقات ویژه در شهر امیدوار بود تا اصفهان در عرصه تولید نیز تسهیل‌گر خوبی باشد و اگر خدماتی را شهرداری اصفهان دریافت می‌کند؛ این خدمات به خصوص از جانب تولیدگران اصفهانی باشد.

در حال حاضر زیر ساخت‌های گردشگری اصفهان چگونه است؟

در بحث توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اصفهان شهر گردشگرپذیری است و در تعطیلات نوروزی روزانه چند هزار نفر در این شهر تردد دارند که از ابنیه و اماکن تاریخی اصفهان بازدید می‌کنند، نیاز است که زیرساخت‌های گردشگری اصفهان توسعه یابد، البته رونق و توسعه زیرساخت‌ها تنها وظیفه شهرداری اصفهان نیست، بلکه شهرداری در کنار سایر دستگاه‌ها باید فعالیت‌های خود را انجام دهد، هر چند که فعالیت مناسبی در این حوزه انجام شده است و در روزهای آخر سال مصوبه‌ای در مورد کمک به احداث مجموعه‌های گردشگری به ویژه هتل‌ها در سطح شهر اصفهان داشته‌ایم و این موارد مقدمه‌ای برای افزایش زیر ساخت‌ها است، باید توجه کرد در حال حاضر اصفهان در شرایط بعد از کرونا قرار دارد و به مدت دو سال هموطنان در محدودیت‌های کرونایی بودند و در اصفهان آن طور که باید تردد گردشگر در ایام مختلف سال وجود نداشته است و لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط تلاش ویژه‌ای برای رونق این حوزه داشته باشند.

تقویت کدام برنامه‌ها برای توسعه گردشگری اصفهان ضروری است؟

با تزریق واکسن‌های کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سطح سفر به استان اصفهان در تعطیلات نوروزی امسال ارتقا یافته است و باید تلاش کنیم علاوه بر سفرهای نوروزی، در طول سال به خصوص فصل بهار و تابستان نیز حضور گردشگران در سطح شهر اصفهان به صورت پررنگ وجود داشته باشد، لذا باید زیرساخت‌های گردشگری بهبود و افزایش یابد.

در حال حاضر برنامه‌های فرهنگی مناسبی در اصفهان اتفاق می‌افتد و نیازمند تقویت زیرساخت‌های لازم برای این برنامه‌ها خواهیم بود تا شاهد برنامه‌های کامل‌تر و بهتری باشیم. تاکید شورای ششم اصفهان به شهردار اصفهان نیز توجه به این مورد بوده است و شورای اسلامی شهر رصدهای لازم را در این بخش انجام می‌دهد تا مدیریت شهری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری اقدامات لازم را انجام دهد. کارکنان در بخش خدمات ایمنی و کمیته‌های مختلف شهرداری زحمات فراوانی را بر دوش دارند، در کنار این موارد نیاز است که از نیروهای داوطلب و جهادی در بخش توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهر اصفهان و بخش‌های دیگر استفاده شود.

اولویت‌بندی اقدامات فرهنگی سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود؟

ابتدایی‌ترین اولویت فرهنگی استفاده از مجموعه‌های فرهنگی برای برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر اصفهان است، اگر کاهش تصدی‌گری‌ها اتفاق بیفتد، مشارکت‌پذیری شهروندان را به همراه دارد و هر فعالیتی که به شهروندان واگذار شده با کمترین هزینه و به نحو مطلوب انجام شده است، شورای ششم با هدف‌گذاری سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴، تلاش می‌کند با افزایش مشارکت‌پذیری شهروندان اتفاق‌های خوبی را در شهر اصفهان رقم بزند.

رویکرد شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش گردشگری برای سال ۱۴۰۱ چیست؟

رویکرد شورای ششم اصفهان در سال ۱۴۰۱ خدمت به مردم شهر اصفهان به خصوص در نقاط کم‌برخوردار است و توصیه‌ها و برنامه‌ها بیشتر برای ارتقای سطح خدمت در این مناطق بوده است. مطالبه‌گری شورای ششم شهر نیز در این بخش خواهد بود تا عدالت‌محوری در خصوص شهر و شهروندان تحقق یابد، اگر در حوزه‌ای کاستی‌هایی وجود داشته باشد، قطعاً این کاستی‌ها مطرح می‌شود تا کیفیت خدمت‌رسانی در سطح شهر برای شهروندان ارتقا یابد.

در نهایت نیازهایی در سطح شهر اصفهان مانند مقابله با آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی، خشکسالی زاینده‌رود وجود دارد و رفتن به این سمت و انجام فعالیت برای کاهش مشکلات مد نظر شورای اسلامی شهر است تا شهر اصفهان شهری پر از آرامش برای شهروندان باشد.

کد خبر 563842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.