عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۵ فروردین

در این بسته خبری در مورد نحوه غیرفعال سازی ردیابی مخفی iOS و Android، دستگیری هکرهای مظنون به حمله مایکروسافت و رتبه ایران در شاخص آزادی اینترنت می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A73 یک ترفند بازاریابی ساده‌لوحانه است!

شرکت سامسونگ اخیراً از ۳ اسمارت‌فون میان‌رده جدید با اسامی گلکسی A33 5G، گلکسی A53 5G و گلکسی A73 5G رونمایی کرد. اگرچه گلکسی A73 5G در حاشیه بیانیه مطبوعاتی سامسونگ برای معرفی هندست‌های جدید قرار داشت. به‌نظر می‌رسد که سامسونگ علاقه چندانی به فروش این هندست نداشته و این محصول در بازارهای زیادی عرضه نمی‌شود.

سامسونگ گلکسی A73 5G در بسیاری از جوانب مشابه مدل گلکسی A53 5G است. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار، دریافت به‌روزرسانی‌های اندروید و رابط کاربری One UI برای مدت ۴ سال و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی همگی چشمگیر به‌نظر می‌رسند. دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی A73 نیز به لحاظ تئوری کاملاً خیره‌کننده است.

این نخستین باری است که سامسونگ در یک اسمارت‌فون میان‌رده خود از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این پدیده اگرچه فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد؛ اما کاربران با بررسی دقیق‌تر متوجه خواهند شد که پیامدهای منفی ناشی از این اقدام سامسونگ در زمینه تجربه عکاسی نسبت به فواید آن به‌مراتب بیش‌تر است.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که گلکسی A73 5G فاقد دوربین زوم است. در عوض به‌نظر می‌رسد که سامسونگ صرفاً تمایل دارد تا پیرامون دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی این اسمارت‌فون صحبت کند. اگرچه اکنون همگی می‌دانیم که رزولوشن مگاپیکسلی بسیار بالا لزوماً مزایای چندانی را برای کاربران به ارمغان نخواهد آورد.

از سوی دیگر وجود دوربین زوم مزایای زیادی را به‌همراه دارد. گلکسی A72 مجهز به یک لنز زوم با بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری است. این دوربین از عملکردی مشابه با لنز تله‌فوتو موجود در پرچم‌داران سامسونگ با بزرگنمایی ۳ برابری برخوردار است. اما سامسونگ در هندست جدید از یک حسگر تشخیص عمق غیر ضروری بهره گرفته است.

ردیابی مخفی iOS و Android را غیر فعال کنید

نقشه‌های مخفی استفاده شده در سیستم عامل‌های iOS و Android حرکت‌ها را ردیابی می‌کنند در این گزارش به نحوه غیر فعال کردن این ویژگی اشاره می‌کنیم.

آیا می‌دانستید که آیفون شما دارای یک ویژگی نقشه‌برداری مخفی است که مکان‌هایی را که می‌روید ردیابی می‌کند و آن را در داخل گوشی شما نگه می‌دارد؟ البته توجه داشته باشید که تمام این اطلاعات توسط اپل رمزگذاری شده است و قابل خواندن نیست. این ویژگی که Significant Locations نام دارد، سال‌ها قدمت دارد و بخشی از خدمات موقعیت مکانی است.

اپل به آیفون شما این امکان را می‌دهد تا مکان‌های مهم برای شما را بیاموزد تا اطلاعات مفید مرتبط با موقعیت مکانی را در نقشه‌ها، تقویم، عکس‌ها و موارد دیگر ارائه دهد. اگر تلفن شما بداند که هر روز صبح به کجا رفت و آمد می‌کنید، ممکن است بتواند اطلاعات به موقع مربوط به سفرهای شما را هر روز صبح ارائه دهد.

همانطور که گفتیم، این اطلاعات رمزگذاری شده است و نه اپل و نه هیچکس دیگری نمی‌توانند بفهمند سفرهای شما، شما را به کجا رسانده است و اطلاعات را نمی‌توان در iCloud خواند؛ و حتی اگر آیفون خود را برای برقراری تماس به دوستی بسپارید، او نمی‌تواند بدون عبور از Face ID یا Touch ID به این داده‌ها دسترسی پیدا کند.

نحوه غیر فعال کردن ردیابی در iOS

از آنجایی که باید سرویس‌های موقعیت مکانی را برای نقشه‌های اپل، نقشه‌های گوگل، برنامه‌های هواشناسی، برنامه‌های Ride Share، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر روشن کنید، احتمالاً قبلاً بدون اطلاع آن را انتخاب کرده‌اید؛ بنابراین ممکن است بخواهید تنظیمات مکان‌ها را روشن نگه دارید و مطمئن باشید که مکان‌های مهم شما واقعاً رمزگذاری شده است.

برای دیدن نقشه، به Settings > Privacy > Location Services بروید. به پایین صفحه بروید و روی System Services ضربه بزنید. سپس، به برگه مکان‌های مهم بروید، جایی که باید با استفاده از Face ID، Touch ID یا رمز عبور خود وارد شوید. در آنجا لیستی از شهرها را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید روی آن‌ها ضربه بزنید تا فهرستی با مهر زمانی از مکان‌های خاصی که در هر شهر بازدید کرده‌اید را دریافت کنید (این مکان‌ها در نقشه بالای لیست نیز نشان داده می‌شوند).

ردیابی اندروید و نحوه غیر فعال کردن

اندروید با قابلیت Timeline خود روزانه شما را ردیابی می‌کند اندروید قابلیتی دارد که به شما امکان می‌دهد سفرهای خود را در یک تاریخ مشخص بررسی کنید به نام Timeline. با این حال، می‌توانید مکان خاصی را که به آن سفر کرده‌اید حذف کنید یا حتی آن را ویرایش کنید همچنین کل ویژگی را می‌توان غیرفعال کرد. برای این کار به System > Location > Location Services > Google Location History بروید.

با خاموش یا حذف سابقه موقعیت مکانی، گوگل نمی‌تواند مکان‌هایی را برای رفتن بر اساس سابقه شما توصیه کند، و همچنین گوگل نمی‌تواند بهترین زمان برای رفتن به محل کار یا خانه را براساس اطلاعات لحظه‌ای سفر به شما بگوید. اگر سابقه موقعیت مکانی را خاموش یا حذف کنید، Google Photos توانایی ایجاد آلبوم بر اساس مکان‌هایی که بازدید کرده‌اید را از دست می‌دهد.

هکرهای مظنون به حمله انویدیا و مایکروسافت دستگیر شدند

پلیس شهر لندن ۷ نوجوان مظنون به ارتباط با گروه هکری $Lapsus را دستگیری کرده است. طبق گزارش‌ها این گروه به رهبری یک نوجوان به شرکت‌های فناوری مانند انویدیا و مایکروسافت حمله سایبری کرده است.

مایکل او سالیوان کارآگاه پلیس لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد: پلیس این شهر با همراهی همکارانش تحقیقاتی درباره یک گروه هکری انجام می‌دهد. ۷ نفر بین سن ۱۶ تا ۲۱ سال در ارتباط با این تحقیقات دستگیر و اکنون آزاد شده‌اند. البته تحقیقات ما در این زمینه ادامه دارد.

گروه هکری$Lapsus مسئولیت چند حمله بزرگ به شرکت‌های فناوری از جمله انویدیا، یوبی سافت، اوکتا و مایکروسافت را برعهده گرفته است.

چهارشنبه هفته گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد یک نوجوان ساکن آکسفورد رهبری این گروه را برعهده دارد. البته پلیس شهر لندن اعلام کرد نوجوان مذکور نیز بین افراد دستگیر شده، حضور داشته یا خیر.

به نظر می‌رسد هویت رهبر این گروه توسط مشتریان خشمگینی فاش شده که اطلاعاتی درباره او کشف و در اینترنت منتشر کرده‌اند.

۶ پرده از طرح جنجالی ۱۴۰۰ درباره اینترنت

ماجرای طرح «صیانت» یا «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» را می‌توان مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۰ در حوزه فضای مجازی دانست که روند تصویب آن به دلیل وجود چالش‌های متعدد، به سال ۱۴۰۱ موکول شده است.

به دنبال نبود قانون مشخص در حوزه فضای مجازی و برخی ناکارآمدی‌ها در مصوبات شورای عالی فضای مجازی، عده‌ای از نمایندگان مجلس بر آن شدند تا قانونی جامع برای فضای مجازی تصویب کنند و این تصمیم ماجرای طرح جنجالی و پر فراز و نشیب «صیانت» را در یک سال اخیر رقم زد.

عدم برگزاری به موقع جلسات شورای عالی فضای مجازی در دولت یازدهم، عدم ساماندهی فضای مجازی، مشکلات مربوط به شبکه‌های اجتماعی خارجی و پیام رسان ها و نیز نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات شبکه ملی اطلاعات، نمایندگان مجلس را مصمم کرد تا فضای مجازی کشور را زیر ذره‌بین قرار داده و ساماندهی این فضا را در اولویت بگذارند.

مروری بر آنچه که از ابتدا تاکنون بر ضرورت قانونگذاری حوزه فضای مجازی و انتقادات وارد بر آن، گذشته است، خالی از لطف نخواهد بود.

فید زمانی به اینستاگرام باز می‌گردد

اینستاگرام به تازگی اعلام کرده که فید زمانی را به شبکه اجتماعی خود باز می‌گرداند.

اینستاگرام به تازگی به روزرسانی شده و در نسخه جدید خود دو فید اختیاری را دریافت کرده است که کاربران می‌توانند با ضربه زدن بر روی لوگوی اینستاگرام در بالا صفحه به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

اولین مورد دنبال کردن نام دارد، و این فید زمانی هر پست از هر حسابی است که دنبال می‌کنید، در حالی که مورد دیگر Favorites نام دارد.

براساس گزارش‌ها، با قابلیت جدید اینستاگرام می‌توانید حداکثر ۵۰ حساب را به عنوان موارد دلخواه خود انتخاب کرده و پس از آن می‌توانید پست‌ها را به ترتیب زمانی مرتب شده مشاهده کنید. علاوه بر این، پست‌های حساب‌های موجود در موارد دلخواه شما بالاتر در فید اصلی نشان داده می‌شوند. می‌توانید هر زمان که بخواهید تغییراتی در لیست علاقه‌مندی‌ها ایجاد کنید. زیرا وقتی آن‌ها را اضافه یا حذف می‌کنید به افراد اطلاع داده نمی‌شود.

رتبه ایران در شاخص آزادی اینترنت غافلگیرمان کرد!

در حالی که برخی نمایندگان مجلس، سفت و سخت در پی اجرای محدودیت در دسترسی به اینترنت در طرحی به نام صیانت هستند، انتشار آمار شاخص آزادی اینترنت در فضای مجازی، کاربران را غافلگیر کرد.

در این رده بندی، شاخص آزادی اینترنت در میانمار، کوبا، عربستان سعودی و حتی پاکستان و ونزوئلا از ایران بالاتر است!

حالا باید دید بعد از اجرای احتمالی طرح صیانت که البته برخی کاربران کندی اینترنت را به اجرای بی سروصدای آن ربط می‌دهند، در این رتبه چقدر نزول خواهیم کرد.

چرا نباید برنامه‌های کرک شده را بر روی گوشی‌های هوشمند نصب کرد؟

حتماً این اصلاح را شنیده‌اید که دانلود و نصب نرم‌افزارهای کرک شده یا غیرقانونی می‌تواند امنیت گوشی هوشمند یا کامپیوتر شما را به خطر بیندازد. اما به راستی آیا این تئوری می‌تواند حقیقت داشته باشد؟ در ادامه به پنج دلیل در مورد اینکه چرا نباید از این قبیل برنامه‌ها استفاده کرد، پرداخته‌ایم.

خرید نرم‌افزارها می‌تواند هزینه زیادی را به کاربران تحمیل کند. بنابراین هنگامی که به دنبال تهیه یک نرم‌افزار جدید هستید بهتر است به دنبال گزینه‌های رایگان بود اما برخی کاربران به استفاده از برنامه‌های کرک شده روی می‌آورند.

کرک یا پچ‌ها، ابزاری برای شکستن قفل برنامه‌های پولی و استفاده غیرقانونی از آنها محسوب می‌شوند. نرم‌افزارهای کرک شده و غیرقانونی می‌توانند گوشی شما را در معرض یک خطر بالقوه امنیتی قرار دهند و کل امنیت سیستم را به خطر بندازند.

دانلود برنامه‌های کرک شده اندرویدی از یک وب‌سایت نامعتبر و غیرقابل اعتماد، روشی معمول برای آلوده کردن دستگاه‌های اندرویدی است. از آنجایی که می‌توان برنامه‌های اندرویدی را خارج از Google Play روی گوشی اندرویدی خود نصب کرد، ممکن است بسیاری از کاربران را وسوسه کند که برنامه‌های کرک شده استفاده کنند.

گوشی ریلمی C31 معرفی شد

ریلمی در جدیدترین اقدام خود گوشی هوشمند جدیدی را به سری C اضافه کرد و آن ریلمی C31 نام دارد.

شرکت ریلمی جز آن شرکت‌هایی است که غالباً گوشی‌های خوبی را با قیمت مناسب راهی بازار می‌کند. این شرکت چینی در جدیدترین اقدام خود گوشی هوشمند جدیدی را به سری C اضافه کرد و آن ریلمی C31 نام دارد. این گوشی هوشمند جدید که در کشور هند رونمایی شد یک نمایشگر بزرگ و یک سیستم دوربین سه‌گانه را به کاربران ارائه می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت که ریلمی C31 با مجهز بودن به تراشه‌ی UniSoC T612، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و سیستم عامل اندروید ۱۱ می‌تواند گزینه‌ی خرید مناسب و اقتصادی برای طرفداران این سری ریلمی باشد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به مشخصات این گوشی هوشمند جدید خواهیم داشت.

جدیدترین عضو سری C ریلمی از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی HD + LCD با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد که یک ناچ قطره‌ای نیز برای قرار گرفتن دوربین سلفی روی آن تعبیه شده است. قلب تپنده‌ی این گوشی هوشمند را پردازنده‌ی هشت هسته‌ای UniSoC T612 تشکیل می‌دهد که با فرآیند ساخت ۱۲ نانومتری تولید شده است. پردازنده‌ی گرافیکی Mali G57، چهار گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4X و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی UFS 2.2 نیز به پردازنده‌ی هشت هسته‌ای UniSoC T612 در امور پردازشی کمک می‌کنند.

ام‌اس‌آی لپ‌تاپ‌های سری Summit ،Prestige و Modern 2022 را معرفی کرد

ام اس آی از جدیدترین لپ تاپ‌های بیزنس خود با پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل رونمایی کرده است. این لپ تاپ ها در سه سری Prestige، Summit و Modern معرفی شده‌اند که در ادامه به مشخصات آن‌ها می‌پردازیم.

لپ تاپ‌های سری MSI Summit شامل مدل‌های رده‌بالایی می‌شود که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و محهز به کارت کرافیکی RTX 3050 Ti و تا ۳۲ گیگابایت رم هستند. در مقابل، سری Prestige شامل مدل‌های میان‌رده و سری شامل مدل‌های اقتصادی با قیمت پایه ۶۹۹ دلار می‌شوند.

مدل‌های سری سامیت عبارتند از Summit E14 Flip Evo ،Summit E14 Evo ،Summit E13 Flip Evo ،Summit E16 Flip و Summit E16 Flip Evo که در مجموع شامل ۱۳ پیکره‌بندی مختلف می‌شوند.

طراحی مدل‌های Summit Flip از نوع ۲ در ۱ است که باعث می‌شود لپ تاپ به حالت تبلت نیز در بیاید. این مدل‌ها همچنین از قلم استایلوس MSI Pen بهره می‌برند.

نمایشگرهای لمسی لپ تاپ‌های Summit دارای نسبت تصویر ۱۶:۱۰ بوده و سایز آن‌ها بین ۱۳.۴ و ۱۶ اینچ قرار دارد. وضوح آن‌ها نیز بین FHD+ و QHD+ متغیر است. نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی آن‌ها باعث شده تا ما با سریع‌ترین نمایشگرهای لپ تاپ روبه‌رو باشیم.

کد خبر 563829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.