۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
ازدواج در چه شرایطی اشتباه است؟

یک روانشناس درباره ازدواج‌های غلط، گفت: افراد بدون میل و خواسته خود و تحت فشارهای فردی، خانوادگی و فشارهایی از سوی جامعه نباید ازدواج کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدابراهیم تکلو، درباره اینکه افراد تحت تأثیر چه فشارهایی نباید ازدواج کنند، اظهار کرد: افراد تحت تأثیر فشارهای فردی نظیر افزایش سن و لزوم ازدواج در زمان باقی مانده، ازدواج دوستان و آشنایان هم سن و سال و احساس تنهایی و ترس از قضاوت دیگران در مورد چرایی عدم ازدواج نباید ازدواج کنند؛ چراکه باعث می‌شود فرد علیرغم اینکه شرایط روانی، اجتماعی و مالی ازدواج را ندارد تن به ازدواج دهد و وارد یک رابطه غلط شود.

وی با اشاره به تأثیر فشارهای خانوادگی بر ازدواج غلط افراد در حالی که خود میلی به ازدواج ندارند، تصریح کرد: خانواده‌ها نباید به فرزندان خود برای ازدواج فشار بیاورند؛ چراکه اگر دختر و پسری بدون داشتن شرایط اولیه برای ازدواج وارد یک رابطه غلط شوند، پایان خوشی نخواهند داشت.

این روانشناس درباره تأثیر "فشار جامعه" بر ازدواج‌های اشتباه افراد خاطرنشان کرد: بعضاً باورهای غلط موجود درون جامعه و حرف‌ها و نظرهایی که پیرامون مسائلی نظیر اینکه دختر از سنی به بعد باید ازدواج کند و یا دختر "ترشیده" و پسر "پیر پسر" شده است باعث می‌شود دختران و پسران تحت تأثیر برچسب‌هایی نظیر "دیر شدن ازدواج"، "فرصتی برای ازدواج نداری" تن به ازدواج‌هایی غلط می‌دهند.

وی تاکید کرد: باید شرایط افراد را برای ازدواج در نظر گرفت. شاید ازدواج برای فردی خوب باشد و برای فردی دیگر به خاطر شرایط فردی و خانوادگی، ازدواج مناسب نباشد. شرایط برخی افراد به نحوی است که اصلاً نباید ازدواج کنند، برای مثال افراد درگیر با برخی اختلالات شخصیتی و روانی به علت مزمن بودن و درمان‌پذیری سخت و کند، مناسب ازدواج نیستند و نباید به خاطر بایدها و نبایدها و حرف مردم تن به ازدواج داد و خود، طرف مقابل و خانواده‌ها را درگیر مسائل یک ازدواج غلط کرد.

تکلو درباره تصور ساده‌انگارانه برخی جوانان مبنی بر اینکه حتی اگر ازدواج غلطی داشته باشند و پس از مدتی متوجه مشکلات شوند می‌توانند طلاق بگیرند، ادامه داد: این نگاه که "اگر مشکلی هم وجود داشته باشد طلاق می‌گیریم"، می‌تواند نشان از شخصیت‌های هیجانی باشد که به موضوع ازدواج احساسی نگاه کرده و تصمیم می‌گیرند. این نوع نگاه سالم نیست و آسیب زننده است. گاهی چنین تفکراتی از سر لجبازی جوانان شکل می‌گیرد که خانواده‌ها مخالف ازدواج آنها هستند و جوانان برای اثبات اینکه تحت هر شرایطی با فرد موردن ظر خود ازدواج خواهند کرد، رابطه را احساسی کرده تا برنده این بازی باشد و حتی اگر بعد از فروکش کردن این احساس طلاق هم بگیرند، برایشان اهمیتی ندارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه زوجین باید از رابطه خود مراقبت کرده تا آسیب نبیند، افزود: ازدواج موضوع فوق‌العاده تخصصی است و افراد باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند و مهارت برقراری ارتباط درست را به دست آورند تا انتخاب خوبی داشته باشند.

به گزارش ایمنا، ازدواج نقطه عطفی در زندگی افراد است، یک انتخاب خوب باعث پیشرفت و یک انتخاب بد باعث مشکلات بسیاری می‌شود، پس اینکه چه کسی را برای ازدواج انتخاب کنیم موضوع بسیار مهمی است.

ازدواج با دلایلی چون توجه به ظاهر زیبا، داشتن موقعیت اجتماعی خوب، شرایط مالی خوب، خوش‌گذرانی و تفریح، عشق و علاقه بیش‌ازحد، مشکلات زندگی، گذشتن از سن ازدواج، لج بازی، فرار از خانواده یا فرار از تنهایی اشتباه است و نباید افراد با چنین دلایلی دست به انتخاب بزنند و اقدام به ازدواج کنند.

اما از کجا بدانیم معیارهای درستی برای ازدواج در نظر گرفته‌ایم؟ بهترین پاسخ این است که از جلسات مشاوره پیش از ازدواج استفاده شود. در این جلسات افراد یاد می‌گیرند که با چه اولویت‌هایی همسر انتخاب کنند. آیا طرف مقابل واقعاً معیارهای آنها را دارد؟ و اینکه آیا این معیارها اولویت درستی دارند یا خیر.

تحقیقات نشان می‌دهد زوجینی که از جلسات مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کنند معمولاً ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. به همین خاطر بهتر است شما هم راجع به معیارهایتان برای ازدواج از یک متخصص کمک بگیرید.

کد خبر 563765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.