هشدار تندباد لحظه‌ای و طوفان در مناطق استان اصفهان/افزایش ۵۳درصدی سفر به اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شروع و تشدید وزش تندباد لحظه‌ای و طوفان در روزهای پنجشنبه و جمعه در تمام مناطق استان اصفهان و فوت ۱۳نفر و مجروح شدن ۱۱۴نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در محورهای این استان از ابتدای اجرای طرح نوروزی خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سه‌شنبه شب طوفان لحظه‌ای و تندباد گردوغبار در محور انارک منجر به اعمال محدودیت ساعتی توسط پلیس راه به منظور پیشگیری از رخداد حوادث شد، اظهار کرد: سامانه جوی مستقر بر استان اصفهان تا پایان هفته به علت فاقد رطوبت بودن و نداشتن تغذیه رطوبتی، انرژی خود را به صورت باد تخلیه می‌کند.

وی با بیان اینکه وزش تندباد لحظه‌ای و طوفان از روز گذشته تشدید شده است و تا عصر جمعه ادامه می‌یابد، افزود: هشدار مدیریت بحران برای وقوع طوفان‌ها و تندبادهای لحظه‌ای، کاهش میدان دید و افزایش گردوغبار تا عصر جمعه داده شده است.

پیش‌بینی وقوع تندباد در مناطق شرقی اصفهان در روز جمعه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: سامانه جوی مذکور امروز همه مناطق استان به ویژه مناطق غرب و جنوب نظیر شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، سمیرم و منطقه غرب و خود اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود سرعت تندباد در برخی از مناطق نقطه‌ای بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شود.

وی تصریح کرد: تندباد در روز جمعه نیز به همین شدت ادامه خواهد یافت و با سرعت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت مناطق مختلف شرق استان از جمله محورهای مواصلاتی اصفهان _ نائین، نائین _ انارک، جندق، نائین و یزد و خوروبیابانک، محور اردکان و اردستان را در می‌گیرد که همراه با خیرش گردوغبار و فعال شدن کانون‌های گردوغبار است که منجر به کاهش میدان دید و اختلال در ترددهای جاده‌ای خواهد شد و به عوامل مدیریت بحران هشدارهای لازم در این خصوص داده شده است.

اقدامات لازم برای پیشگیری از خسارات ناشی از تندباد

شیشه‌فروش با بیان اینکه خسارات ناشی از تندبادها در هفته‌های گذشته بسیار زیاد بوده است و باید با استفاده از تجارب به دست آمده اقداماتی صورت گیرد، اضافه کرد: بنا بر هشدارهای لازم به شهرداری‌ها توصیه شده است نسبت به استحکام‌بخشی داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اقدام کنند و اداره راه هم باید سازه‌های ناپایدار را در مسیر جاده‌ها مدیریت کند.

وی گفت: در راستای تقویت پلیس راه و راهور استان اصفهان، به پلیس راه در راستای تقویت کنترل‌ها، خودروهای کمکی تحویل شد، ۴۴ راهدارخانه در سطح جاده‌ها تقویت شد و عوامل راهداری استقرار پیدا کردند. همچنین عوامل شهرداری‌ها در مناطق شهری نسبت با هدف کاهش حوادث به اجرای توصیه‌ها اقدام کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه پلیس نیز تیم‌های خود را تقویت کرده است، ادامه داد: حدود ۲۰۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای، شهری، سیار و ثابت، ۴۶ پایگاه هلال‌احمر و دو پایگاه امداد هوایی در کل استان اصفهان فعال شدند و به صورت ویژه تیم‌های ۲۲ شرکت امداد خودرویی و ۱۲ شرکت بیمه حوادث فعال هستند. همچنین ۲۲ پد بالگرد استان برای فرودهای اضطراری و اقداماتی از این قبیل آماده هستند.

فعال شدن ۱۹ کانون گردوغبار در استان اصفهان

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۱۹ کانون گردوغبار به وسعت دو و نیم میلیون هکتار است و تجربه نشان داده است که در زمان تندباد این کانون‌ها فعال شده و خیزش پیدا می‌کنند، افزود: کانون‌های بحرانی گردوغبار در مناطق بادرود، اردستان، نائین، برخوار، سجزی و شرق اصفهان در کویر جندق، خوروبیابانک و کاشان، علاوه بر کانون‌های گردوغبار در منطقه تالاب گاوخونی که ۹۸ درصد آن خشک است همراه با کانون‌های گردوغبار استان‌های همجوار نظیر کویرهای سمنان، قم، یزد و کویرهای استان‌های جنوبی فعال می‌شوند.

شیشه‌فروش گفت: وزش تندباد در اسفندماه منجر به ایجاد طوفان سرخ در مناطقی از شرق اصفهان و چوپانان به علت از جنس رسی بودن خاک آن منطقه شد و افزایش غلظت گردوغبار در مقابل نور آفتاب منجر می‌شود که حالتی قرمز از خود نشان دهد.

وی اضافه کرد: ۵۴ مجتمع خدمات رفاهی، ۱۹ ایستگاه امنیت سلامت روستایی و ۱۰ ایستگاه امنیت سلامت در محورهای جاده‌ای استان ایجاد و تجهیز شده است تا خستگی سفر بر افراد کم شود و در شرایط گردوغبار نیز پایگاه‌ها و مجتمع‌ها می‌توانند برای استقرار افراد کمک‌کننده باشند.

لزوم تأخیر در سفرها به دلیل وقوع طوفان در روز جمعه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه توصیه می‌شود افرادی که قصد سفر دارند از جاده‌های در معرض تندباد گذر نکنند و در روز جمعه نیز سفرهای خود را در مناطق شرق و جاده‌های شرقی استان به تأخیر اندازند، اظهار کرد: به عشایر و دامداران توصیه شده است که دام‌های خود را به ارتفاعات نبرند، کوهنوردان به کوه صعود نکنند، افرادی که به طبیعت می‌روند مراقب درختان باشند و افراد در شهر از درخت‌های بلند و اشیایی که استحکام ندارند فاصله بگیرند.

استقرار ۱۳ هزار نفر در باغ فدک

وی با بیان اینکه برای ایجاد ظرفیت‌های اسکان مسافران نوروزی ستادهای سفر پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند، افزود: برای اسکان مسافران در ستادهای اسکان تشکیل شده به ترتیب از ظرفیت هتل‌ها، میهمان‌پذیرها، خانه‌های استیجاری، کمپ‌ها، مدارس و ورزشگاه‌ها استفاده شده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تاکنون ۲۱۰ هزار نفر در استان اصفهان اسکان پیدا کرده‌اند، ادامه داد: تا شب سه‌شنبه ۶۱ هزار نفر در شهر اصفهان استقرار یافته‌اند که از این تعداد ۱۳ هزار نفر در باغ فدک مستقر شده‌اند. توصیه‌های ایمنی نیز برای امروز و فردا داده شده است تا ایمنی مسافران برقرار شود.

افزایش ۵۳ درصدی ورودی و ۶۳ درصدی خروجی استان اصفهان

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح نوروزی ۱۳ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در محورهای استان اصفهان فوت کرده و ۱۱۴ نفر مجروح شده‌اند، تصریح کرد: از بیست‌وپنجم اسفندماه تا به امروز تردد در محورهای استان اصفهان نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد، ورودی به استان ۵۳ درصد و خروجی از آن ۶۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه هم‌وطنان سرعت مطمئنه را رعایت، به توصیه‌های پلیس راه و پلیس راهور توجه و از سبقت‌های غیرمجاز اجتناب کنند، خاطرنشان کرد: آبرسانی سیار به روستاهایی که مقاصد گردشگری بوده است و افراد زیادی از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها به این مناطق سفر کرده‌اند همچنان ادامه دارد و تیم‌های مدیریت بحران در سراسر استان برای ارائه خدمات آمادگی کافی دارند. همچنین مشکلی در تأمین آب، گاز، برق و سوخت طی جلسات برگزار شده وجود نداشته است.

کد خبر 563594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.