نقاشی دیواری، پلانی برای ایجاد فرهنگ

مؤسس انجمن نقاشان اصفهان با اشاره به تأثیر هنری شهری برشهر، شهروندان و مسافران نوروزی گفت: نقاشی دیواری چیزی میان مبلمان شهری و گرافیک است و عملکرد متفاوتی از آثارگرافیکی دارد.

حسین تحویلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آثار گرافیکی معمولاً به تبلیغات و تولیداتی می‌پردازد که نیازمند کارِ فوری است اما نقاشی دیواری ماندگارتر است ولی ماندگاری در اینجا به معنای جاودانی بودن آن اثر نیست.

وی افزود: این اتفاق باید در طول یک یا دو سال پس از اجرا، تغییر پیدا کند زیرا به طور معمول هر اثری که در مکانی قرارمی گیرد پس از مدتی موجب عادت چشم افراد شده و فراموش می‌شود اما محیط شهری به جهت فعال کردن چشم ناظر و مخاطب باید متفاوت باشد تا آن فضا مجدداً احیا شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر مقوله فرهنگ سازی از طریق نقاشی دیواری، گفت: ما با این کار می‌توانیم سطح دیوارهای محیط‌های شهری را به پلانی برای ایجاد فرهنگ تبدیل کنیم.

وی با اشاره به آثاری که برای نوروز ۱۴۰۱ درسطح شهر اجرا شده است، ادامه داد: خوشبختانه آثاری که امسال دیده‌ام تا حدود زیادی گویای هنر سنتی اصفهان و آن چیزی است که فرهنگ اصفهان را ارائه می‌دهد و به نظر من از کیفیت خوبی برخوردار بوده است. این در حالی است که یکی از ایرادات موجود، کیفیت نامناسب برخی از آثار ارائه شده در گذشته بود.

تحویلیان افزود: ما در نقاشی دیواری خواهان کیفیت فوق العاده یک اثر نیستیم اما کیفیت قابل قبولی را می‌خواهیم که بتواند افراد متخصص و غیرمتخصص را به یک اندازه اقناع کند. بنابراین کار باید به شیوه‌ای ارائه شود که به نوعی مورد پذیرش و فهم همه شهروندان و مسافران باشد.

مؤسس انجمن نقاشان اصفهان در پایان گفت: خوشبختانه آثاری که امسال دیده‌ام در مقایسه با گذشته در ایده و اجرا از کیفیت بهتری برخوردارند.

کد خبر 563547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.