امشب ماه در وضعیت حضیض زمینی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه پنجشنبه _چهارم فروردین‌ماه_ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه پنجشنبه _چهارم فروردین‌ماه_ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. در واقع ماه از فاصله ۳۶۹ هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد و در قطر زاویه‌ای ۳۳.۳۰ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. فاصله ماه از زمین یکسان نیست زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و مسیری بیضی شکل را در آسمان طی می‌کند.

وی افزود: فاصله ماه از زمین در چرخه‌ی ۲۹.۵ روزه اش ۱۴ درصد بین ۳۶۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۴.۲۹ و ۵.۳۳ دقیقه قوسی متفاوت است و روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. البته تشخیص این مسئله در عمل دشوار است زیرا فازهای ماه نیز همزمان تغییر می‌کنند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امشب کوژماه ۲۲ روزه در صورت فلکی مارافسای قرار دارد و ساعت ۲۳:۳۴ طلوع می‌کند و درصد روشنایی آن ۵۸ است.

کد خبر 563500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.