نفس‌های آخر اسرائیل

در حال حاضر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی با ضعف‌هایی مواجه است و سعی می‌کند با جریان‌های مبارز فلسطینی سازش کند ولی آینده ثابت خواهد کرد که رژیم صهیونیستی از درون دچار فروپاشی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرونا، جنگ سوریه و اوکراین، حملات موشکی امارات و یمن، انتخابات عراق، انتخابات آمریکا و مذاکرات وین از جمله مهم‌ترین اتفاقات جهان طی یک سال گذشته بوده است.

این اتفاقات رژیم‌های متعددی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است، به طور مثال حملات موشکی امارات به یمن پس از هفت سال امارات را به زوال کشید و قدرتمند شدن یمن در زمینه قدرت نظامی و ساخت موشک امارات را با مشکل مواجه خواهد کرد. همچنین اسرائیل و رژیم صهیونیستی با نزدیک به دو دهه اشغال فلسطین به سمت زوال کشیده شده است و این رژیم از درون دچار فروپاشی خواهد شد.

‏ ‏یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی رژیم صهیونیستی مسئله جمعیت است که همچنان با وجود مهاجرت یهودیان و کشتار فلسطینیان، طبق آمار جمعیت و ضریب رشد، جمعیت فلسطینی‌ها خود به خود رژیم صهیونیستی را به زوال می‌کشد.

این که رهبر انقلاب قاطعانه از آغاز حرکت نزولی رو به زوال رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند که وقفه نیز نخواهد داشت و علاوه بر آن وعده قرآن نیز می‌فرماید: تا آن که اهل ایمان را از هر عیب و نقص پاک و کامل کند و کافران را محو و نابود گرداند، دارای زمینه‌های اجتماعی قابل فهم و ارزیابی در علوم انسانی است.

رژیم صهیونیستی از درون دچار فروپاشی خواهد شد

حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته در عرصه بین‌الملل اظهار می‌کند: مهم‌ترین اتفاقاتی که در عرصه بین‌المللی در سال ۱۴۰۰ رخ داد، جنگ روسیه علیه اوکراین بود که هزینه‌های انسانی بالایی به دنبال داشت و این جنگ همچنان ادامه دارد و ممکن است به جنگ فرسایشی تبدیل شود.

وی ادامه می‌دهد: مذاکرات وین از جمله دیگر اتفاقات جهان در سال گذشته بود که چندین دور مذاکرات فشرده و نفس‌گیر بین ایران و کشورهای ۴+۱ ادامه یافت، به نظر می‌رسد طی روزهای آینده این مذاکرات به خروجی قابل قبولی منجر خواهد شد و توافق جدیدی بین ایران و کشورهای ۴+۱ شکل خواهد گرفت.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح می‌کند: موضوع دیگر انتخابات عراق بود که همچنان به عنوان یک مسئله چالش برانگیز در این کشور است، بعد از گذشت هفت ماه از انتخابات عراق همچنان پارلمان عراق و جریان‌های سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به توافق نرسیدند و مشکلاتی در مسیر انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهور در عراق وجود دارد که رایزنی‌ها در این راستا ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تغییرات سیاسی در عراق اثرات مثبت و منفی بر ایران باقی خواهد گذاشت، می‌گوید: ایران اهمیت بالایی برای انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق قائل است و به دلیل وجود اختلافات میان جریان‌های سیاسی از جمله جریان سائرون به رهبری مقتدی‌صدر و جریان‌های دیگر در فراکسیون‌های پارلمان عراق اختلافات سایه خود را بر جامعه عراق باقی گذاشته است.

هانی‌زاده با اشاره به این که سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به امارات از سفرهای مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای حوزه خلیج فارس است، خاطرنشان می‌کند: همچنین مسئله حمله موشکی ایران به پایگاه جاسوسی موساد در اربیل عراق از دیگر اتفاقاتی بود که بازتاب بسیار بالایی داشت. حوادثی که طی یک سال گذشته در منطقه رخ داده است اثرات آن همچنان بر منطقه باقی مانده است.

وی اضافه می‌کند: شرایط منطقه تغییر یافته است، حتی در موضوع جنگ یمن و عربستان، انصارالله و ارتش یمن به پیروزی‌های علیه رژیم آل سعود و ائتلاف آن‌ها دست پیدا کردند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه می‌دهد: موضوع دیگری که در منطقه حائز اهمیت بوده است مسئله ضعف نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی است که اکنون با توجه به افزایش توانمندی حماس و جهاد اسلامی و تولیدات موشک‌های بالستیکی در اراضی اشغالی موازنه قدرت را به نفع جریان‌های مبارز فلسطینی تغییر داده و اکنون جهان شاهد زوال تدریجی رژیم صهیونیستی است.

وی اضافه می‌کند: علی‌رغم اینکه رژیم صهیونیستی سعی می‌کند یک سری پیروزی‌هایی را در عرصه‌های سیاسی از جمله برقراری رابطه با برخی رژیم‌های مرتجع عرب، به وجود بیاورد ولی در حوزه داخلی در اراضی اشغالی با ضعف‌هایی مواجه است و سعی می‌کند با جریان‌های مبارز فلسطینی سازش کند ولی آینده ثابت خواهد کرد که رژیم صهیونیستی از درون دچار فروپاشی خواهد شد.

مقاومت فلسطینی‌ها، هیمنه رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشد

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مهم‌ترین اتفاقات جهان در سال گذشته اظهار می‌کند: معتقدم مهار کرونا از جمله اتفاقات جهان طی یک‌سال گذشته بود که بشر موفق شد با این ویروس منحوس مبارزه کند، این در حالی است که نگرانی برای شیوع سویه‌های مجدد کرونا وجود دارد که می‌تواند زندگی بشر را مختل کند.

وی ادامه می‌دهد: کرونا پیامدهایی از جهت سیاسی و اقتصادی داشت و ناسیونالیست بیشتر شکل گرفت و به علت ایجاد محدودیت باعث قوی‌تر شدن ناسیونالیست شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح می‌کند: در این راستا، اقتصاد برخی از کشورها در بخش خدمات و توریسم به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند، همچنین کرونا آسیب‌پذیری کشورها را بیشتر نمایان کرده است.

وی اضافه می‌کند: انتخابات در ایران و تاثیر آن در سیاست خارجی و شکل‌گیری خورده گفتمان جدید در سیاست خارجی ایران بوده که دوران بسیار سخت کمپین فشار حداکثری را پشت سر گذاشتیم و مقاومت خود را در سطح بین‌المللی برای جهانیان به نمایش گذاشتیم.

امیدی می‌گوید: دولت روحانی تلاش فراوانی در زمینه احیای برجام انجام داد و دولت جدید سعی کرد آن را تکمیل کند، چون هر دو طرف به نتیجه مذاکرات خوشبین هستند و آمریکا اعلام کرد که برای احیای برجام باید تصمیمات سختی اتخاذ کند.

وی خاطرنشان می‌کند: از جمله اقداماتی که باید آمریکایی‌ها انجام دهند تا برجام احیا شود، خروج سپاه از دایره گروه‌های تروریسم بوده است که برای آمریکا اقدام سختی است این برای کشور ما موفقیت قابل قبولی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه جنگ اوکراین و روسیه دو وضعیت دارد یا روسیه در این کارزار موفق می‌شود و یا شکست می‌خورد، تصریح می‌کند: روسیه در این جنگ اگر شکست بخورد، این شکست حد و مرز نخواهد داشت و تا فروپاشی پیش خواهد رفت در نتیجه تمام تلاش و انرژی دولت روسیه این است که به پیروزی برسد.

وی افزود: اگر روسیه در این جنگ پیروز شود تحریم و فشارهای غرب علیه روسیه ادامه پیدا خواهد کرد ولی آغاز جدیدی در روابط بین‌الملل خواهد بود و شرایط جدیدی ایجاد خواهد شد معتقدم نماد این شرایط جدید افول قدرت آمریکا است.

امیدی می‌گوید: به نظر می‌رسد چین در این راستا برنده اصلی ماجرا خواهد بود و از طرف دیگر افول قدرت آمریکا را شاهد خواهیم بود و این شرایط جدید برای کشورهایی که سیاست مستقل‌تری مانند ایران دارند فرصت تنفس بیشتری فراهم می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است جنگ سرد جدیدی ایجاد شود ولی فضای تنفس سیاسی بیشتری برای ما فراهم خواهد شد، چون فشار نظام تک حزبی هژمونی آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص زوال اسرائیل افزود: فلسطینی‌ها در حال مقاومت هستند، مقاومتی که فلسطینی‌ها برای حق تعیین سرنوشت آزادی از اشغال انجام می‌دهند مشروعیت و هیمنه رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشد.

وی می‌گوید: رژیم صهیونیستی لابی‌های قدرتمندی دارد و با توجه به نظام سیاسی و اقتصادی منسجمی که درون سرزمین‌های اشغالی در پیش گرفته است، یکی از بازیگران اصلی روابط بین‌الملل محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای بزرگ مایل هستند با این رژیم ارتباط برقرار کنند و از تجهیزات پیشرفته نظامی این کشور استفاده کنند.

امیدی ادامه می‌دهد: معتقدم جهان به این نتیجه رسیده است که از جهت نرم‌افزاری رژیم اسرائیل با اشغال، قدرت، اقتدار و عریان بر مردم محروم فلسطین حکومت می‌کند و مشروعیت رژیم را بیشتر به چالش می‌کشد.

کد خبر 563437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.