۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

روز بیست و نهم اسفندماه ۱۴۰۰ مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای تمامی گروه‌ها به پایان رسید. آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مجموع دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۴۷۷ هزار نفر مردان مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی تا روز (بیست و چهارم اسفندماه ۱۴۰۰) روز بیش از ۹۵ درصد پالایش‌های سه گانه متقاضیان طرح جهش تولید و تأمین مسکن (نهضت ملی مسکن) که شامل سابقه مالکیت، فرم «ج» و تأهل است در ستاد وزارت راه و شهرسازی انجام شده و متقاضیان به استان‌ها برای پالایش شرط چهارم که سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا است معرفی شده‌اند. البته افراد مجرد بالای ۲۳ سال از شرط تأهل معاف هستند.

به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، شرط چهارم که شامل سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا می‌شود، در اداره کل راه و شهرسازی استان و یا شهر جدید مورد تقاضا در حال انجام است. تمامی افرادی که شروط سه گانه آنها در ستاد وزارتخانه انجام شده به کارتابل استانی منتقل شدند و در شهرهای جدید و ادارات کل سابقه سکونت آنها در حال انجام است تا تأیید شروط، نهایی و اعلام شود. این کار در استان‌ها با سرعت در حال انجام است که چنانچه نهایی شود، معرفی به بانک، باز کردن حساب بانکی و معرفی به پروژه‌ها متعاقب آن انجام خواهد شد.

ثبت‌نام تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت و محمودزاده گفته که در حال حاضر برنامه‌ای برای تمدید این مهلت وجود ندارد.

تاکنون بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۴۷ هزار متقاضی مردان مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال سن را شامل می‌شوند. همچنین بیش از ۹۷ هزار واحد متقاضی خودمالکی هستند که در دو ماه گذشته با فراهم شدن شرایط ثبت‌نام اطلاعات خود را در سامانه طرح نهضت ملی مسکن درج کرده‌اند.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

قانون جهش تولید و تأمین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تأمین مسکن اختصاص دهند.

طبق آخرین آماری که محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه داده تا روز ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد ۵۳۴ هزار واحد در قالب اقدام ملی و ۳۳۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن، مجموعاً ۸۶۴ هزار واحد یا تکمیل شده یا آماده عملیات اجرایی است. گفته می‌شود تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد در دو طرح مذکور افتتاح شده است. بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم زمین تأمین شده است. مجموعاً در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‌اند.

وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۷ میلیون تومان خواهد بود.

آخرین مهلت ثبت نام در نهضت ملی مسکن

مهلت ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir ساعت ۲۴ روز (بیست و نهم اسفندماه ۱۴۰۰) برای تمامی گروه‌ها به اتمام رسید و به گفته و مسئولان وزارت راه و شهرسازی تصمیمی برای تمدید این مهلت اتخاذ نشده است.

به نظر می‌رسید با توجه به آن‌که سرعت رکوردهای ثبت نامی در سامانه کاهش یافته و در واقع بخش عمده‌ای از متقاضیان نام‌نویسی کرده‌اند احتمال تمدید زمان ثبت نام وجود ندارد.

از اوایل سال ۱۴۰۱ شرط سکونت پنج ساله‌ی این افراد در ادارات کل و شهرهای جدید برای تأیید نهایی انجام خواهد شد. این کار در استان‌ها با سرعت در حال انجام است که چنانچه نهایی شود، معرفی به بانک، باز کردن حساب بانکی و معرفی به پروژه‌ها متعاقب آن انجام خواهد شد.

اگر اشتباهی از نهضت ملی مسکن خط خورده‌ایم چه کنیم؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه زمانبندی تا پیش از تابستان سال ۱۴۰۱ نتیجه نهایی به متقاضیان اعلام می‌شود، اظهار کرد: این بدان مفهوم نیست که نتیجه نهایی در آن تاریخ به همه اعلام می‌شود، بلکه به صورت گروه به گروه از طریق پیامک اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و هر گروه که در ابتدا پالایش نهایی شود زودتر مطلع می‌شود، اما تا پایان خردادماه همه متقاضیان تعیین تکلیف می‌شوند.

وی گفت: اگر کسی ذی‌حق باشد و به هر دلیلی نامش جز واجدان شرایط اعلام نشده باشد، باید به اداره کل راه و شهرسازی استانی که ثبت نام کرده یا به شهر جدیدی که در آن محدوده تقاضای مسکن داشته است، برای بررسی مجدد مستندات مراجعه کند و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، حتماً اعاده و بررسی خواهد شد.

کد خبر 563280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.