رویکرد دولت سیزدهم توجه به جوان‌ها است/امید در دل مردم و نخبگان ایجاد شود

دشمنان انقلاب از جمله آمریکایی‌ها و غربی‌ها، اعتراف کردند که سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی با دولت روحانی تفاوت چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در خردادماه ۱۴۰۰ به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور و رئیس دولت سیزدهم، توسط مردم انتخاب شد و در زمان تحویل دولت با کمبودهای فراوانی همراه بود. از این رو برای جبران کمبودها و کاستی‌های به جا مانده از قبل، اقدام به برنامه‌ریزی کرد.

درحال‌حاضر دولت سیزدهم سعی می‌کند در کوتاه‌ترین زمان، مسیری را که تعیین کرده است، طی کند؛ اما دستوراتی که دولتمردان صادر می‌کنند در پیچ و خم وزارتخانه‌ها و نهادها باقی می‌ماند و به مرحله اجرا درنمی‌آید.

اکنون برخی از برنامه‌های دولت به صورت بلندمدت و میان‌مدت است؛ اما مردم توقع دارند در رابطه با مسائل اقتصادی و معیشتی، گشایش ایجاد شود. این در حالی است که اگر در ابعاد مختلف مؤلفه‌های قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، پشتوانه مردمی قدرتمندی صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

دیگر دوره شعار دادن تمام شده و مردم، تنها منتظر نتایج عملکرد دولت هستند تا تحریم‌ها برداشته شود، ارزش پول ملی بالا برود، مشکلات معیشتی برطرف و رونق در بازار و کار و فرصت‌های شغلی به وجود بیاید.

واردات و تولید واکسن، گره نخوردن اقتصاد کشور به مذاکرات، تغییر رویکرد فرهنگی در کشور از دستاوردهای دولت سیزدهم است. این در حالی است که دولت سیزدهم تاکنون در زمینه‌های مختلف، اقدامات مناسبی انجام داده است.

گره نخوردن اقتصاد داخلی به مذاکرات و اینکه کشور معطل مذاکرات نمانده، از اقدامات و عملکردهای خوب دولت است.

در مباحث فرهنگی، تغییر رویکردها در دولت محسوس بوده و اکنون نگاه به مردم بیشتر است؛ همچنین نقطه‌نظرات نخبگان جامعه بیشتر در کشور اجرایی می‌شود که از نقاط قوت دولت محسوب می‌شود.

برای بررسی عملکرد دولت سیزدهم با سیدجلال حسینی، معاون سیاسی سپاه صاحب‌الزمان (عج) به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طی شش ماه گذشته دولت سیزدهم چه تغییراتی ایجاد کرده است؟

غیر از نگاه عملکردی، مهم‌ترین اتفاقی که توسط دولت سیزدهم رقم خورد، تغییر رویکرد بود. رویکرد از نگاه به آمریکا و دشمنان، به ظرفیت‌های داخلی و جوانان و تاکید بر تولید داخل رسیده است.

به فرض اینکه دولت سیزدهم تاکنون هیچ‌گونه دستاوردی هم نداشته باشد، اما تغییر رویکرد به خودی‌خود بزرگ‌ترین دستاورد است؛ از این رو تغییر رویکرد و اتفاقاتی که رخ داده نشان دهنده یکسری نتایج مثبت است.

براساس نظرسنجی، شاخص‌های امید به بهبود وضعیت اقتصادی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و نا امیدی کمتر شده است. اکنون تغییرات خوبی که به لحاظ امید در جامعه ایجاد شده را شاهد هستیم.

مهم‌ترین اشتباه دولت قبل این نبود که اقتصاد را به مذاکرات گره زد، بلکه این بود که ذهن‌ها را به مذاکرات گره زد. تنها ۱۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم‌ها بوده و ۹۰ درصد مربوط به خودتحریمی و یک نوع تحریم ذهنی و روانی است.

اکنون دشمن می‌داند که ۹۰ درصد از فشار و تورم جامعه، ناشی از فشار روانی است؛ به همین دلیل تلاش می‌کند تا ذهن‌ها تمام انحراف‌ها را به خود جذب کند. سیاستمداران غربی و آمریکایی معتقدند که اگر کشوری می‌خواهد حکم کند، باید به ظرفیت‌های داخلی خود بنگرد؛ نه به دشمن و بیگانه. از این رو دشمن تلاش می‌کند تا انحراف و نا امیدی در جامعه به وجود بیاید.

اینکه دولت موفق شود یا خیر و خوب کار کند یا خیر، یک مسئله است؛ اما موضوع مهم‌تر این است که ملت قبول کند تغییر ایجاد شده و اتفاقات خوبی در جامعه در حال رخ دادن است. باید در دل مردم، سرمایه‌گذاران و نخبگان، امید ایجاد شود.

عملکرد دولت سیزدهم طی شش ماه گذشته چگونه بوده است؟

تأمین ۵۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، از اقدامات دولت در این مدت است که این کسری از دولت قبل باقی مانده و از جمله نتایج منفی و رویکرد اشتباه دولت قبل بوده است.

متأسفانه حتی دولت قبل دست در جیب دولت فعلی کرد و یکسری اوراق بهادار فروخت؛ این اوراق که حدود ۵۹۰ هزار میلیارد تومان است، باید توسط دولت سیزدهم با مبلغ ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۴ پرداخت شود.

یکی از دستاوردهای دولت این است که بدون استقراض از بانک مرکزی، هزینه‌ها را تأمین می‌کند در حالی که دولت قبل، تقریباً ۹ برابر از بانک مرکزی استقراض کرده بود.

در حال حاضر دولت سیزدهم با حدود چهار میلیون میلیارد تومان نقدینگی روبه‌رو است که مانند سیل می‌ماند. این در حالی است که دولت سیزدهم سعی کرده از بانک مرکزی استقراض نکند که بسیار کار بزرگ و سختی است؛ دولت با این روش، هم کمبود بودجه را جبران می‌کند و هم بدهی دولت قبل را و حقوق‌ها را نیز می‌پردازد.

یکی از برکات رویکرد دولت کنونی، وصول بخشی از مطالبات از سایر کشورها است؛ دولت قبل عنوان می‌کرد چون fatf و cft را امضا نکردیم، نمی‌توانیم وارد پیمان شانگهای شویم و مطالبات کشور را نمی‌دهند؛ همچنین عنوان می‌کردند که واکسن در اختیار کشور ما نیست، اما می‌بینیم که این‌گونه نبود و توانستیم بخشی از مطالبات را در ازای آزادی جاسوس انگلیسی-ایرانی «نازنین زاغری» دریافت کنیم.

خرید بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است که در دولت قبل اتفاق نیفتاد و عنوان می‌کردند باید برجام محقق شود تا بتوانیم واکسن خریداری کنیم.

مهار تورم در کنترل خلق پول، کار بزرگی است که در حال انجام است. مهار تورم به این معنا نیست که قیمت‌ها کاهش یابد؛ زیرا با توجه به میزان بالای نقدینگی، کار مشکلی است. براساس صحبت‌های کارشناسان اقتصادی، دولت با عدم خلق پول طی چهار ماه آینده میزان تورم را ۱۲ درصد کاهش خواهد داد؛ به گونه‌ای که میزان تورم از ۴۴ درصد به ۳۲ درصد می‌رسد.

افزایش سرعت بررسی حقوق‌های نجومی مدیران از دیگر دستاوردهای دولت است؛ این دولت از دریافت حقوق‌های نجومی برخی مسئولان جلوگیری کرد. آغاز اجرای سیستم هوشمند توزیع و ساماندهی بازار از دیگر اقدامات است.

تأمین نیازهای ارزی کشور، تأمین مایحتاج مردم و ممانعت از کمبود ارزاق عمومی از دیگر دستاوردهای دولت است. در گذشته دولت ۱۰ روز توانایی نگه‌داری مایحتاج عمومی مردم در انبارها را داشت اما اکنون به چند ماه رسیده است.

همچنین قطع موانع فروش نفت با نگاه به داخل در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و خوشبختانه فروش نفت بهبود یافته است.

در زمینه تخلیه صدها تن کالای اساسی دپو شده از گمرک، اقدامات خوبی انجام شده است. متأسفانه دولت قبل در این زمینه ضعیف بود و عنوان می‌کرد کمبود سرم داریم، اما مقادیر زیادی سرم در گمرک دپو شده بود که اکنون بسیاری از کالاهای اساسی از گمرک ترخیص شده است.

عضویت در پیمان شانگهای، قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان، افزایش حجم صادرات به کشورهای همسایه تا بیش از ۴۰ درصد، امضای تفاهمنامه‌های اقتصادی با پاکستان، کنفرانس صلح افغانستان و حتی افزایش میزان روابط تجاری با روسیه از سه میلیارد دلار به بیش از ده ۱۰ میلیارد دلار، رسیده است.

همچنین کنفرانس صلح افغانستان موجب شد که خطر از شرق کشور تا حدود زیادی دور شود.

در دولت فعلی حدود ۳۰ برابر نسبت به دولت‌های قبل، صدور مجوز مشاغل خانگی افزایش پیدا کرده است؛ از این رو موانعی که بر سر راه صدور مجوزها قرار دارد، تا حدود زیادی برداشته می‌شود و دولت تاکید بر تسهیل صدور مجوزها دارد.

در دولت قبل، دائم با قطعی برق و گاز مواجه بودیم؛ اما اکنون دولت سیزدهم از این کار جلوگیری کرده به گونه‌ای که برکات مدیریت صحیح را شاهد هستیم. متأسفانه سال گذشته زیرساخت‌های برق‌رسانی و گازرسانی افزایش پیدا نکرد.

راه‌اندازی بیش از هزاران سانتریفوژ از کار افتاده در راکتور اراک از دیگر اقدامات دولت است و باعث شده دستاوردهای خوبی نسبت به برجام قبلی داشته باشیم و تاکنون با انجام مذاکرات، دستاوردهای بسیار خوبی به دست آوردیم.

راه‌اندازی مراکز شبکه‌های تولید برق با استفاده از انرژی هسته‌ای و نیز اجرای تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین از دیگر اقدامات دولت است.

به نظر شما مهم‌ترین عملکرد دولت سیزدهم در این بازه زمانی چه بوده است؟

مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم، تغییر رویکرد در دولت است. دشمنان انقلاب از جمله آمریکایی‌ها و غربی‌ها اعتراف کردند که سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی با دولت روحانی تفاوت چشمگیری دارد و سیاست خارجی دولت رئیسی بر بهبود روابط با همسایگان ایران، روسیه و چین متمرکز شده است نه ایالات متحده آمریکا.

حتی اشاره می‌کنند که آیت‌الله رئیسی، مفهوم اقتصاد مقاومتی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را پیگیری می‌کند و منابع به دست آمده از کاهش تحریم‌ها بر تقویت ظرفیت ایران برای مقاومت در برابر شوک‌های تحمیلی آینده به کار گرفته می‌شود و تنها به دنبال وابستگی نیست.

کد خبر 563226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.