قرار گرفتن بالاتر از ورزشکار چینی در ۱۴۰۰ واقعاً لذت بخش بود!

«بدترین اتفاق سال گذشته برای من این بود که نتوانستم دعوتنامه حضور در اردو تیم ملی برای برای بازی‌های آسیایی را بگیرم. این اتفاق برای من خیلی سنگین بود زیرا برای آن خیلی تلاش کرده بودم اما متأسفانه نشد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید پورشبانان ووشو کار ملی پوش در بخش تالو است که مدال‌های طلای جهانی و آسیایی را در ادوار مختلف کسب کرده است. به مناسب ایام نوروز خبرنگار ایمنا با ناهید پورشبانان گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از سال گذشته شروع کنیم. سال ۱۴۰۰ برای شما چه طور بود؟

سال ۱۴۰۰ برای من خوب گذشت زیرا هم توانستم در مسابقات مجازی جهانی دو مدال طلا بگیرم و هم در مسابقات لیگ خوب ظاهر شوم و بازی‌هایم را با پیروزی پشت سر بگذارم. در کل سال گذشته به جز آخرین روزهایش سال خوبی بود.

برای سال ۱۴۰۱ چه اهداف و برنامه‌هایی دارید؟

اهداف پیش روی من گرفتن مدال در مسابقات المپیک دانشجویان است که مرداد و تیرماه سال جاری برگزار می‌شود. رویداد ورزشی خاص دیگری نیست که بخواهم برای آن برنامه ریزی کنم. در سال جدید بیشتر برای زندگی شخصی و پیشرفت تحصیلی برنامه دارم تا بتوانم پیشرفت خوبی در زندگی شخصی‌ام داشته باشم.

بهترین اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ برایتان افتاد چه بود؟

بهترین اتفاق سال گذشته برای من دو اتفاق است. اولین اتفاق خوب برای در لیگ برتر رخ داد که بعد از چهار سال یک سبک جدید را اجرا کردم که خیلی‌ها امیدی نداشتند که من در این سبک بتوانم جلوی تیم مقابل به پیروزی برسم ولی توانستم هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت پیروز شوم. این اتفاق حس خیلی خوبی برای من داشت زیرا توانستم خودم را به افرادی که می‌گفتند من نمی‌توانم و چرا به ناهید اعتماد کرده‌اند، ثابت کنم. دومین لحظه خوب در مسابقات جهانی مجازی بود که در ابتدا مرا اشتباه ثبت نام کرده بودند و مشخص نبود که بتوانم در مسابقات شرکت کنم و در لحظات آخر با رسیدگی ریاست فدراسیون ثبت نام من انجام شد. هرگز خودم هم فکر نمی‌کردم که با آن روحیه بتوانم نتیجه خوبی بگیرم اما توانستم از بازیکن کشور چین امتیاز بالاتری بگیرم و در جایگاه نخست قرار بگیرم. مهد ورزش ووشو کشور چین است به همین دلیل قرار گرفتن بالاتر از ورزشکار چین واقعاً لذت بخش بود!

قرار گرفتن بالاتر از ورزشکار چینی در ۱۴۰۰ واقعاً لذت بخش بود!

اما نقطه مقابل آن، بدترین اتفاق سال ۱۴۰۰ برایتان چه بود؟

بدترین اتفاق سال گذشته برایم این بود که نتوانستم دعوتنامه حضور در اردو تیم ملی برای بازی‌های آسیایی را تصاحب کنم. این اتفاق برای من خیلی سنگین بود زیرا برای آن خیلی تلاش کرده بودم اما متأسفانه میسر نشد.

در ایام نوروز از کدام رسم و رسومات بیشتر لذت می‌برید و مورد علاقه شماست؟

در مراسمات عید نوروز بیشتر از همه از بخش عیدی گرفتن خوشم می‌آید.(باخنده) در کل از جنب و جوش مردم و جامعه، نو شدن همه چیز و خیابان‌های شلوغ شب عید، خرید وسایل هفت سین و دیدن ماهی و سبزه کنار خیابان خیلی لذت می‌برم و حس خوبی پیدا می‌کنم. بهار برای من خیلی شیرین و الهام بخش است زیرا بعد از یک زمستان سخت و طبیعت و درختانی که در ظاهر مرده‌اند، همه دوباره جوانه می‌زنند و سبز می‌شود.

نظرتان در خصوص وضعیت تیم ملی و اردوها چیست؟

از اردو مسابقات آسیایی اطلاعی ندارم. مسابقات انتخابی مسابقات دانشجویان را پشت سر نگذاشته ایم، تنها یک انتخابی آنلاین گرفته شده است که تعدادی ووشوکار برای مسابقات انتخابی حضوری انتخاب شده‌اند. هنوز اردویی در کار نیست که من بخواهم در خصوص آن نظر دهم.

پیش‌بینی‌ات برای مسابقات آسیایی چیست؟

امیدوارم افرادی که اعزام می‌شوند بهترین نتیجه را بگیرند زیرا هم افتخاریست برای کشور و هم شیرینی نتیجه سختی‌های راه و وقت گذاشتن‌ها را جبران می‌کنند. همه ورزشکاران تمام تلاش خود را می‌کنند و سختی می‌کشند امیدوارم با مدال خوش رنگ جواب زحمات خود را بدهند.

در کل وضعیت لیگ ووشو ایران را چه طور می‌بینید؟

لیگ ووشو اصلاً وضعیت خوبی ندارد. می‌شود گفت از هشت تیمی که در لیگ حضور دارد تنها دو تیم قوی هستند. لیگ ووشو واقعاً به اسپانسر نیاز دارد. در حال حاضر تنها تیم‌هایی که با بازیکنان قرار داد مالی می‌بندند سپاهان و دانشگاه آزاد است. تمام ووشوکاران مطرح و ملی پوش بین این دو تیم تقسیم می‌شوند و تیم سومی نیست که بخواهد از ورزشکاران حمایت مالی کند و رقابت جدی تری شکل بگیرد. امیدوارم که امسال یا در سال‌های آینده توجه ویژه‌تری به به لیگ ووشو شود و اسپانسرهای بیشتری به ووشو روی بیاورند. ورزش ووشو نسبت به ورزش‌های دیگر با مبالغ کمتری می‌توان تیم داری کرد. بازیکنان با استعداد زیادی در ووشو وجود دارد که چون دو تیم سپاهان و دانشگاه آزاد تکمیل می‌شوند مجبور هستند بدون قرارداد در تیم‌های دیگر بازی کنند که خیلی بد و ناراحت کننده است. تمام درآمد یک ورزشکار از لیگ است و زمانی که از لیگ پولی نگیرد یعنی عملاً در سال هیچ درآمدی ندارد.

به عنوان یک دختر، دنبال کردن ورزش حرفه‌ای برایتان دشوار نیست؟

خانواده‌ام همیشه در کنارم هستند و پدر و مادرم حمایتم کرده‌اند و اجازه نداده‌اند کم بیاورم یا اینکه حس کنم به دلیل اینکه دختر هستم نمی‌توانم. خانواده‌ام همیشه به من یادآوری کرده‌اند که هدفم چیست و چرا ورزش می‌کنم و مشوق اصلی من هستند.

قرار گرفتن بالاتر از ورزشکار چینی در ۱۴۰۰ واقعاً لذت بخش بود!

بزرگترین هدف ورزشی که دارید چیست؟

قطعاً هر ورزشکاری دوست دارد در المپیک شرکت کند، اما رشته ووشو هنوز از رشته‌های المپیک نیست. اگر تا زمانی که بازیکن ووشو هستم این ورزش المپیکی شود، دوست دارم در المپیک حضور پیدا کنم و مدال بگیرم و اگر نشد، می‌خواهم به عنوان مربی تیم در این تورنمنت باشم و بازیکن من روی سکو برود.

و اما حرف پایانی.

در ابتدا سال خوبی را برای همه مردم ایران آرزو می‌کنم و امیدوارم سال پر از آرامش و پر روزی برای همه باشد. از خانواده‌ام تشکر می‌کنم که با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشتم کنارم بودند و در راه قهرمانی مرا حمایت کردند همچنین از تمام مربیانی که تا به الان داشته‌ام تشکر می‌کنم و سال نو، قرن نو و نوروز را به این عزیزان تبریک می گویم.

گفت و گو از: فاطمه شهسواری_خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 563166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.