چه دلایلی به جز کرونا باعث از دست دادن حس بویایی می‌شود؟

پولیپ بینی، آلرژی، سینوزیت، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، افزایش سن، آسیب به سر و مصرف بعضی از داروها باعث از دست دادن حس بویایی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا باعث بروز علائمی مانند تب خفیف، سرفه مداوم، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود. با وجود اینکه از دست دادن حس بویایی عارضه جدی در نظر گرفته نمی‌شود، اما این شرایط می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. متخصصان اعلام کرده‌اند که اختلال بویایی می‌تواند تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ ادامه‌دار باشد. سیستم بویایی افراد ممکن است تحت تأثیر عوامل دیگر به جز ویروس کرونا قرار بگیرد، در ادامه به بررسی تعدادی از این عوامل می‌پردازیم:

پولیپ بینی

پولیپ بینی توده‌های نرم، بدون درد و غیرسرطانی هستند که در مجاری بینی و سینوس‌ها رشد می‌کند و معمولاً باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود. از علت‌های بروز پولیپ می‌توان به عوامل آلرژی‌زا، عفونت‌ها و بیماری نادر فیبروز کیستیک اشاره کرد. از آنجایی که پولیپ بینی باعث انسداد مجرای بینی می‌شود، احتمال بروز احتقان بینی، مشکلات تنفسی، سردرد و از دست دادن حس بویایی را افزایش می‌دهد.

آلرژی، سینوزیت، آنفلوآنزا و سرماخوردگی

ویروس‌های تنفسی مختلف مانند کووید -۱۹ ممکن است باعث از بین رفتن حس بویایی افراد شود. عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می‌تواند خطر از دست دادن حس بویایی را افزایش دهد. آلرژی‌های شدید و مشکلات مزمن سینوسی از جمله علت‌های رایج کاهش بویایی هستند. زمانی که مجرای بینی به هر دلیلی مسدود شود، رسیدن ذرات به اعصاب موجود در بینی که مسئول عملکرد بویایی هستند، دشوار می‌شود.

افزایش سن

حفره بینی دارای گیرنده‌های بویایی است که اطلاعات را از طریق اعصاب به مغز ارسال می‌کند و عملکردهایی مانند بویایی را تسهیل می‌کند. در صورتی که اعصاب به هر دلیلی دچار آسیب شود، فرد حس بویایی خود را از دست می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی و چشایی ممکن است به دلیل افزایش سن رخ دهد، زیرا اعصاب و گیرنده‌ها در طول زمان ضعیف می‌شوند. متخصصان معتقدند که کاهش تدریجی حس بویایی در میان افراد بالای ۷۰ سال رایج است.

آسیب به سر

آسیب وارد شدن به سر ممکن است باعث از بین رفتن حس بویایی افراد شود؛ زیرا بعضی از قسمت‌های مغز با سیستم بویایی افراد مرتبط است. در صورتی که قشر اوربیتوفرونتال که بالا و پشت چشم‌ها قرار دارد، اینسولا که زیر گوش‌ها قرار دارد و قشر پیریفورم آسیب ببیند، عملکرد بویایی افراد دچار اختلال می‌شود.

مصرف بعضی از داروهای خاص

بعضی از داروها و مواد شیمیایی سمی باعث مختل شدن حس بویایی افراد می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آمپی‌سیلین و تتراسایکلین، اسپری‌های ضد احتقان بینی، بعضی از داروهای ضد افسردگی و آنتی‌هیستامین‌ها باعث کاهش حس بویایی افراد و حتی از بین رفتن آن می‌شود.

کد خبر 563151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.