اصفهان باید در همه ارکان «شهر پذیرای میهمان» تعریف شود

استاندار اصفهان گفت: اگر راهبرد آینده استان استفاده از ظرفیت گردشگری برای اقتصاد است، یعنی باید یک شهر پذیرای میهمان را در همه ارکان، تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی روز دوشنبه (یکم فروردین ۱۴۰۱) در ستاد تسهیلات سفر نوروزی استان اصفهان در خیمه گلستان شهدا، اظهار کرد: شهر اصفهان زنده است و مسئولان پای کار ایستاده‌اند تا میزبانی خوبی از مردم در ایام نوروز داشته باشند.

وی ادامه داد: به واسطه شیوع ویروس کرونا، سفرها و دید و بازدیدهای ایام نوروز طی دو سال با محدودیت مواجه شد و امسال به صورت متفاوت، استقبال بی‌نظیری از مسافران نوروزی پیش‌بینی شده است. در صورتی که هوای اصفهان کمی گرم‌تر شود، میزبانی قوی‌تری از مسافران را شاهد خواهیم بود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه راهبرد آتی اقتصاد استان بحث گردشگری است، از این رو ایام نوروز رزمایش و مانور در حوزه پذیرش و استقبال از مسافران خواهد بود.

به گفته وی، یکی از دغدغه‌ها این است که بیرون از شهر و در فضای پیرامونی، کمپ اسکان مسافران نوروزی را تعریف کنیم و کمتر شلوغی و ترافیک را به داخل شهر بکشیم که این امر، با نگاه پذیرایی از مسافر و پذیرش در خانه در تضاد است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: وقتی یک خانواده به اصفهان سفر کرده و از فضاهای گردشگری و زیبایی‌های اصفهان بازدید می‌کند به اقتصاد استان، فروشگاه‌ها و اماکن گردشگری کمک می‌کند. باید بتوانیم مسافر را حتی یک روز بیشتر در اصفهان نگه داریم؛ از این رو سیاست‌گذاری موجود با راهبرد بلندمدت در تضاد است.

وی گفت: در گذشته به دلیل گره‌های ترافیکی که در ایام نوروز به وجود می‌آمد، باغ غدیر از محل اسکان مسافران خارج شد؛ اما آیا نباید راه جدیدی انتخاب شود؟ اگر راهبرد آینده استان استفاده از ظرفیت گردشگری برای اقتصاد است، یعنی باید یک شهر پذیرای مسافر در همه ارکان را تعریف کنیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: همچنین باید متناسب با شرایط سرد و گرم شدن هوا قدرت جابه‌جایی و انعطاف در نحوه پذیرایی از مسافران را ایجاد کنیم. باید ببینیم فضاهای سرپوشیده در استان وجود دارد که مسافران برای اسکان از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: از سالن‌های ورزشی، حسینیه و مجموعه‌های سرپوشیده می‌توان برای اسکان مسافران نوروزی استفاده کرد که این ظرفیت‌ها به مجموعه شهر این امکان را می‌دهد که نسبت به حواشی، دغدغه‌خاطر نداشت باشند و به مسافر این ذهنیت را مخابره می‌کند که اصفهان بضاعت خود را به میدان آورده تا با استقبال گرم‌تر و سفر ایمن‌تر از مسافران استقبال کند.

مرتضوی گفت: اصفهان علی‌رغم مشکلات سال گذشته، غیر از کرونا با مشکلات زاینده‌رود و بی‌آبی نیز روبه‌رو است؛ اما اکنون بیش از ۱۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود داشتیم. به‌رغم اینکه شدت خشکسالی در سال‌های خشکسالی بیشتر بود، اما اکنون نسبت به گذشته حدود چهارصد میلی‌متر افزایش بارندگی را در بالا دست شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: با ورود رودخانه شور به زاینده‌رود، ظرفیت آبی فراهم شده و برای خشک نشدن بستر زاینده‌رود، مقدار مختصری آب برای تزریق به این رودخانه، توسط آب‌منطقه‌ای در نظر گرفته شده که این نو شدن در زاینده‌رود تجلی داشته باشد؛ همچنین مردم اصفهان حسب تعلق به این سلوک آرامش خاطر پیدا می‌کنند.

استاندار اصفهان اظهار کرد: باید در کنار مزیت‌های شهر، شرایطی فراهم شود که مطالبه مردم و علاقه‌مندی به جریان آب که دغدغه بجای مردم اصفهان بوده و یک تمدن در این منطقه در معرض تهدید است، نیز لحاظ شود؛ بنابراین اگر در انظار عمومی با ورود مسافران نوروزی تجلی یابد، سبب همنوایی استان‌های کشور نسبت به دغدغه زاینده‌رود خواهد شد.

کد خبر 563126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.