اصرار برای زایمان در یکم فروردین ۱۴۰۱/تاریخ تولد سرنوشت فرزند را مشخص نمی‌کند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: افرادی که تاریخ زایمان آن‌ها هفته آخر اسفند یا ۱۰ روز ابتدایی فروردین است، پزشک را برای زایمان در تاریخ رند یکم فروردین ۱۴۰۱، تحت فشار قرار می‌دهند و حتی برای رسیدن به مقصود خود، اقدام به تعویض پزشک می‌کنند؛ در صورتی که تاریخ تولد بر سرنوشت جنین بی‌تأثیر است.

فرشته حقیقت در گفت‌وگو با ایمنا، درخصوص تاریخ تولدهای رند که تحت عنوان تاریخ تولدهای لاکچری در میان مردم جای گرفته است، اظهار کرد: بسیاری از افراد قبل از اقدام برای بارداری نسبت به تعیین تاریخ زایمان خود برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی دیگر که بدون برنامه‌ریزی باردار شده‌اند، در صورت نزدیک بودن تاریخ زایمان به تاریخی رند، درخواست تغییر در زمان زایمان خود را دارند.

وی با بیان اینکه تولد نوزاد در چنین تاریخ‌هایی، نوعی دلخوشی برای افراد محسوب می‌شود، افزود: اوایل نسبت به این مسئله مقاومت وجود داشت؛ اما اکنون با توجه به اینکه دلخوشی برخی در همین حد است و اصرار زیادی برای این کار دارند، در صورت فراهم بودن شرایط در موارد محدودی که صدمه‌ای به بارداری، نوزاد و مادر وارد نشود، با آن‌ها همکاری می‌شود.

خطر زایمان زودتر یا دیرتر از موعد برای مادر و نوزاد

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: درخواست مادران باردار، تنها برای زودتر زایمان کردن نیست؛ بلکه برخی نیز تاریخ زایمان خود را عقب می‌اندازند تا تاریخ تولد فرزند آن‌ها لاکچری باشد. در صورتی که مادری دارای شرایط انعطاف‌پذیری تاریخ زایمان باشد و درخواست عقب انداختن زایمان خود را داشته باشد، پزشک مجبور به افزایش مراقبت‌های مادر و جنین می‌شود؛ به عنوان مثال نوار قلب جنین هر روز چک می‌شود تا مشکلی جنین یا مادر را تهدید نکند.

وی تصریح کرد: غالباً با افراد دارای شرایطی که ۹ ماه بارداری آن‌ها کامل شده است یا سن بارداری بیش از ۳۹ هفته دارند، امکان همکاری بیشتری وجود دارد؛ اما بحث و آزار اصلی بر سر افرادی است که حتی هنوز به ۳۹ و ۴۰ هفته نرسیده‌اند، فشارخونی یا دیابتی هستند و متأسفانه بر جابه‌جایی تاریخ زایمان خود اصرار دارند.

چالش‌های پیش‌رو در جابه‌جایی تاریخ تولد نوزاد

حقیقت، با اشاره به چالش‌هایی که از جابه‌جایی تاریخ زایمان ایجاد می‌شود، اضافه کرد: در صورتی که تاریخ زایمان مادری به تاریخی رند نزدیک باشد، پزشک برای جابه‌جا کردن تاریخ زایمان، به چالش کشیده می‌شود. همه سونوگرافی‌ها و تاریخ‌ها باید مجدداً حساب شود تا نتیجه درست باشد که آیا واقعاً می‌توان تاریخ زایمان فردی را با تاریخی که درخواست دارد، جابه‌جا کرد یا خیر.

وی گفت: البته تمام این همکاری‌ها، تنها با افرادی صورت می‌گیرد که نزدیک به تاریخ اصلی زایمان باشند. در زایمان‌های طبیعی نیز به گونه‌ای برخورد می‌شود که مجبور به زایمان با سرم فشار یا زور نباشیم و رحم، آمادگی زایمان به صورت طبیعی را داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه افراد مطمئن باشند تولد زودهنگام فرزند ممکن است منجر به بستری شود و همه تلاش یک پزشک بر این است که بی‌علت، جنینی را زودهنگام متولد نکند، افزود: چالش آزاردهنده جابه‌جا کردن تاریخ تولد نوزاد به خصوص در افرادی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند، بیشتر است؛ در صورتی که تاریخ زایمان آن‌ها انعطاف‌پذیری و امکان دستکاری زیادی ندارد و در این شرایط ریسک زایمان نیز بالا می‌رود.

رصد تاریخ‌های سن بارداری، نحوه زایمان و علت نحوه زایمان در سامانه

وی ادامه داد: همه زایمان‌ها تحت نظر معاونت درمان انجام می‌شود. پزشکان، روزانه نامه‌هایی مبنی بر پرهیز از زایمان‌های زودهنگام، دریافت می‌کنند و از همه جوانب، تحت فشار قرار می‌گیرند. سامانه‌ای نیز موجود است که تاریخ‌های سن بارداری، نحوه زایمان و علت زایمان طبیعی یا سزارین در آن رصد می‌شود.

حقیقت اضافه کرد: از سمتی مردم چنین تقاضایی دارند و از سمت دیگر، شرایط فرد باید مدنظر قرار گیرد؛ گاهی حتی شرایط مادر نظیر فشارخونی بودن، پزشک را مجبور به زایمان زودتر می‌کند، اما در چنینی شرایط بحرانی و با وجود اجبار نیز ترس از جریمه شدن وجود دارد.

لزوم پاک شدن فلسفه تولد نوزاد در تاریخ‌های رند از ذهن عموم

این پزشک متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه اگر مبنی بر همکاری با مادر باردار باشد، در بررسی پرونده همه جوانب در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: در چنین مواردی که درخواست‌های نابجایی از پزشک وجود دارد، اولویت بر توجیه بیمار برای همکاری با پزشک و توجه به جنین و بارداری خود است.

وی با بیان اینکه باید فلسفه تولد نوزاد در تاریخ‌های رند از ذهن عموم دور یا حتی پاک شود، افزود: بسیار بهتر بود اگر تصمیم‌گیری تاریخ‌های سزارین نزدیک به تاریخ‌های رند نیز مانند سایر تاریخ‌ها، برعهده پزشک بود و زایمان‌های طبیعی نیز مانند گذشته، طبق روال طبیعی خود یا به صورت اورژانسی برای بیمار انجام می‌شد.

حقیقت با اشاره به درخواست مادران باردار برای زایمان در تاریخ رند یکم فروردین ۱۴۰۱، تصریح کرد: افرادی که تاریخ زایمان آن‌ها هفته آخر اسفند یا ۱۰ روز ابتدایی فروردین است، پزشک را برای زایمان در تاریخ رند یکم فروردین ۱۴۰۱، تحت فشار قرار می‌دهند و از سمتی، درخواست دارند برای زایمان، پزشک خود آن‌ها حاضر باشد که اگر پزشک حضور نداشته باشد، برخی برای رسیدن به مقصود خود اقدام به تعویض پزشک می‌کنند.

اهمیت به سلامت مادر و جنین در دستور کار

وی با بیان اینکه تاریخ تولد بر سرنوشت جنین بی‌تأثیر است، ادامه داد: آنچه مدنظر قرار گرفته می‌شود، اهمیت به سلامت مادر و جنین تا حد امکان است تا بتوان از آن‌ها مراقبت کرد؛ بنابراین تا باید سعی بر توجیه افراد برای فکر کردن بیشتر روی این تصمیم است.

این متخصص زنان و زایمان گفت: تاریخ زایمان افرادی که در گذشته یک یا دو بار سزارین کرده‌اند حدود یک هفته قابل انعطاف است؛ اما در زایمان طبیعی به علت اهمیت آماده بودن رحم، نمی‌توان خط و مشی تعیین کرد که زایمان در چه تاریخی انجام شود و تنظیم تاریخ زایمان بسیار سخت است.

وی با اشاره به وساطت سایر افراد برای همکاری پزشک با بیمار در تنظیم تاریخ زایمان، اظهار کرد: نزدیک به زایمان بسیاری از بیماران افرادی را واسطه و شرایط را برای پزشک دشوارتر می‌کنند؛ این در صورتی است که هنگام بروز مشکل تنها پزشک مورد مواخذه قرار می‌گیرد چرا که اعمال او در سامانه‌ها ثبت می‌شود.

۳۹ هفته سن مناسب زایمان است

حقیقت خاطرنشان کرد: به طور کلی ۳۹ هفته سن مناسب زایمان است و در صورتی که بیمار قبلاً سزارین شده باشد، شرایطی نظیر فشار خون و ابتلاء به دیابت داشته باشد یا خطری مادر را تهدید کند، ممکن است سزارین از ۳۸ هفته به بعد انجام شود یا در شرایط اورژانسی، زایمان طبیعی زودتر اتفاق بیفتد و نباید مداخله‌ای در زایمان صورت بگیرد.

کد خبر 563045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.