گذری به هفت برج خارون

ارگ شیخ بهایی که «هفت برج خارون» نیز نام دارد، متعلق به دوره صفویان است و در جنوب‌شرقی نجف‌آباد محله جوی خارون، بلوار بهارستان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کبوترخانه‌ها که بیشتر آن‌ها در زمان صفویه ساخته‌شده‌اند، عمدتاً برای جمع‌آوری کود و پناه دادن به کبوتران و پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و ارگ شیخ بهایی نیز با شش کبوتر خانه، از این قاعده مستثنا نیست.

ارگ شیخ بهایی در حصار یک باغ به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع واقع شده و دارای هفت برج است که شش عدد از آن‌ها کبوترخانه هستند. ارتفاع هر یک از این برج‌ها که نظیر آن‌ها تنها در تبریز یافت می‌شود، حدود ۱۴ متر است و با دیوارهای کاه‌گلی به ارتفاع چهار متر به یکدیگر متصل شده‌اند.

گذری به هفت برج خاتون

تقسیم‌بندی این برج‌ها در اضلاع دیوار و زوایای آن‌ها و در قسمت ورودی ارگ، منظره زیبایی را به وجود آورده است. ورودی ارگ از طریق هشتی، اتاق‌هایی در بالا و پایین بنا و زیرزمین آن، به داخل ارگ راه پیدا می‌کند.

ارگ شیخ بهایی یا همان «هفت برج خارون» در گذشته به‌منظور فراهم کردن کود حیوانی (پرندگان) احداث‌شده و به جهت مصارف کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گرفت که در سال‌های اخیر رو به نابودی و تخریب بود.

گذری به هفت برج خاتون

شهرداری نجف‌آباد این ارگ را در سال ۱۳۸۲ با هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون تومان بازسازی کرد و از آن به‌عنوان یک مجموعه تفریحی بسیار بزرگ بهره‌برداری کرد. ارگ شیخ بهایی در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی غرب استان اصفهان است و اضافه‌شدن قسمت‌هایی چون چایخانه فضای سبز و آب‌نما به آن، روح تازه‌ای به این مجموعه تاریخی باشکوه بخشیده است. این ارگ پس از بازسازی، در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 563019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.