۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
استشمام بوی بهار در اهواز

بهار با دامنی رنگارنگ و سرشار از گل‌های بهاری، آبشارهای روان و طراوت از راه رسید. در نوروز امسال که هوا همچنان سرد است، بیشتر افراد تلاش می کنند شهری را برای سفر انتخاب کنند که از آب و هوای گرم‌تری برخوردار است؛ از این‌رو سفر به شهرهایی همچون اهواز در این ایام گزینه بسیار مناسبی است.

به گزارش ایمنا، «اهواز» شهری با پل‌های زیبا و معروف در دل کارون همیشه خروشان، این روزها میزبان انبوهی از مسافران نوروزی است که از جای‌جای کشور برای دیدن مناظر زیبای آن به این خطه سفر کرده‌اند.

برخی از کارشناسان حوزه تاریخ، نام این شهر را برگرفته از قوم «خوزی» یا «هوزی» می‌دانند. این شهر در دوران حکمرانی پادشاهان ساسانی از مراکز صنایع نساجی و مراکز تجاری بازرگانان بود.

روزگاری، اهواز یکی از کانون‌های مسیحیت به شمار می‌رفت؛ به طوری که امروزه نیز دو کلیسا در نقاط مرکزی این شهر وجود دارد؛ درحال حاضر نیز این شهر در کنار صنعتی بودن، دریایی از تمدن و آثار تاریخی دارد که مانند سدی، مانع از صنعتی شدن تمام این شهر شده است.

آئین‌ها، مراسم، آداب و برخی از هنرهای فولک اقوام و ملت‌ها، بخش مهمی از میراث معنوی، هویت و تجارب زندگی بشری است که در صورت عدم تثبیت کلامی و تصویری، به بوته فراموشی سپرده می‌شود؛ در این میان بعضی مراسم‌، جشن‌ها و آئین‌های ملی مانند نوروز، چهارشنبه‌سوری، یلدا و برخی جشن‌های باستانی با تاریخ و گذشته ملت ایران پیوستگی یافته است و در اثر گذشت زمان و نقش‌های ماندگار، به آئین‌های پایدار ملی تبدیل شده است.

استقبال از بهار و عید نوروز، یکی از آئین‌های مهم در میان ایرانیان است. این جشن که با آغاز فصل بهار و بیداری طبیعت آغاز می‌شود از فرهنگ ملی ایران سرچشمه گرفته است. نوروز در اهواز نیز همسو با دیگر نقاط ایران‌زمین با مراسم مختلفی همراه است و شور و شوق خاصی را در مردم ایجاد می‌کند.

از اواسط اسفندماه سال گذشته، مردم به تکاپو افتادند و متناسب با فرهنگ خود، برای استقبال از بهار آماده شدند؛ سقف‌ها، میزبان وسایل خانه برای حمام آفتاب بود و دیوارها، تکیه‌گاهی برای نگه‌داشتن قالی‌های شسته شده بود.

شهر به عنوان خانه عمومی شهروندان نیز با توجه به رویکرد مدیریت شهری، برای استقبال از بهار آماده شد. شهرداری اهواز به عنوان متصدی مدیریت شهر، همسو با مردم فضای شهر را برای استقبال از بهار طبیعت آماده کرد و لکه‌گیری آسفالت معابر و جمع‌آوری زباله و نخاله‌های سرگردان در سطح شهر، نورپردازی و نصب المان‌های موضوعی در میادین بلوارها از جمله طرح‌های اجرای شهرداری اهواز در نوروز ۱۴۰۱ بود.

نوروزی متفاوت برای شهروندان

رضا امینی، شهردار اهواز با اشاره به آماده‌سازی این شهر برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی، می‌گوید: مدیریت شهری اهواز مصمم بود نوروزی متفاوتی را برای شهروندان و مسافران رقم بزند و در راستای تحقق این هدف، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

وی با اشاره به شاداب‌سازی سطح شهر در ایام نوروز، تصریح می‌کند: تلاش کردیم با انجام گل‌کاری و آذین‌بندی مناطق و سطح شهر، نشاط را در میان شهروندان و میهمانان نوروزی ایجاد کنیم؛ بنابراین همواره تاکید کردیم که کم‌کاری در این خصوص، پذیرفتنی نیست.

شهردار اهواز اضافه می‌کند: با توجه به گزارشات ارائه شده توسط مدیران، گل‌کاری و درخت‌کاری در سطح مناطق نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و حدود ۱۲.۶ هکتار گل‌کاری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح دهه خانه‌تکانی، از جمله مهم‌ترین طرح‌های استقبال از بهار ۱۴۰۱ بود، می‌گوید: برای پاکسازی شهر ابتدا پیرایش اساسی لازم بود تا آنچه به عنوان نازیبایی تعریف شده است، به طور کلی امحا و زیبایی‌های موجود تقویت و اضافه شود؛ لذا شهرداری و شورای اسلامی شهر بسیج شد تا نوروز متفاوتی را رقم بزند.

امینی تاکید می‌کند: هر سازمانی، خدماتی را در ایام نوروز به شهروندان ارائه می‌دهد که باید به نحو احسن و با نظارت کامل انجام شود تا در پی آن، شاهد رضایت حداکثری شهروندان و میهمانان نوروزی باشیم.

وی می‌افزاید: نصب اِلمان‌های ویژه نوروز، نورپردازی و بهسازی آب‌نماها و میدان‌های سطح شهر و نورپردازی پل‌ها برای زیباسازی شهر با هدف استقبال از نوروز ۱۴۰۱ نیز در سطح شهر انجام شد. همچنین جمع‌آوری نخاله‌ها، رنگ‌آمیزی جداول، شست‌وشوی معابر و میادین، جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب، تعمیر و تجهیز سرویس‌های بهداشتی ورودی و خروجی شهر و پارک‌ها و به‌روزرسانی روشنایی‌های پارک و جاده‌های ساحلی از جمله برنامه‌های ستاد استقبال از بهار شهرداری اهواز بود که اجرا شده است.

شهردار اهواز اظهار می‌کند: وظایف هر یک از کمیته‌های نوروز، تعیین و به آن‌ها اعلام شده است؛ همچنین اقدامات لازم فرهنگی برای میهمانان نوروزی، معرفی شهر اهواز و توزیع کتابچه‌های مخصوص برای راهیان نور و استقبال از آن‌ها، اجرای برنامه‌های شاد در فضای شهر و پارک‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از دیگر برنامه‌های شهرداری اهواز است.

استقرار کیوسک‌های «از من بپرس» در سطح شهر

امیر آهن‌جان، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اهواز با بیان اینکه برای ایام نوروز کیوسک‌های «از من بپرس» در سطح شهر مستقر شده است، می‌گوید: این کیوسک‌ها با هدف راهنمایی مسافران نوروزی راه‌اندازی شده است و افرادی که در این کیوسک‌ها مستقر هستند، به راهنمایی میهمانان نوروزی می‌پردازند و اقلامی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: کیوسک‌های «از من بپرس» در تمام مناطق شهرداری اهواز مستقر شده است و میهمانان نوروزی از سمتی که وارد شهر شوند، می‌توانند با مراجعه به این کیوسک‌ها، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند و به مکان‌های مورد نظر مراجعه داشته باشند.

نورپردازی‌های نوین برای نخستین‌بار در اهواز

علی‌اصغر اسدالهی، معاون خدمات شهری شهردار اهواز اظهار می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فعالیت کارکنان در مناطق هشت‌گانه شهرداری، این شهر برای ورود به قرن جدید شاهد اتفاقات خوشایندی بوده است.

وی با بیان اینکه برای استقبال از سال نو، فضاسازی‌های زیادی در شهر اهواز انجام شده است، می‌افزاید: انجام گل‌کاری گسترده به صورت فرش گل، باغچه گل و اجرای طرح خانه‌تکانی شهر با مشارکت شهروندان، از جمله اقدامات شهرداری اهواز است.

معاون خدمات شهری شهردار اهواز با اشاره به مشارکت شهروندان طرح خانه‌تکانی شهر، ادامه می‌دهد: طرح خانه‌تکانی شهری با حضور ۴۷۰۰ نفر از نیروهای خدماتی شهرداری و با مشارکت شهروندی در حوزه خدمات شهری طی ۱۰ روز انجام شد.

وی می‌گوید: هدف از اجرای طرح خانه‌تکانی شهر، علاوه بر ایجاد شور و نشاط آغاز سال جدید، پاکی و پاکیزگی شهر و مشارکت شهروندان بوده است؛ زیرا اجرای این طرح، زمینه‌ساز مشارکت شهروندان در امور اجرایی شهر است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اساسی مدیریت شهری، بهبود وضعیت شهر برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است، تصریح می‌کند: رنگ‌آمیزی جداول و المان‌ها، تکمیل و رفع نواقص روشنایی پارک‌ها و میادین به صورت ویژه، بازسازی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی سطح معابر عمومی و اجرای نورپردازی‌های نوین برای اولین بار در اهواز، همچنین دیوارنگاره‌هایی متناسب با هویت شهر اهواز از دیگر اقدامات شهرداری برای استقبال از بهار بوده است.

گزارش از: فرشاد صفرزاده- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 562952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.