از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

سال ۱۴۰۰ در حالی به اتمام رسید که ورزش زنان ایران شاهد خنده‌ها و اشک‌های فراوانی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در ورزش زنان ایران، از مدال‌های رنگارنگ و حضورهای پررنگ در مسابقات جهانی تا رویارویی دختران ایران در تکواندو و حذف از مسابقات بین‌المللی بودیم. سال ۱۴۰۰ با کمتر شدن شیوع کرونا در جهان و برگزاری مسابقات بین‌المللی و المپیک سالی پر فراز و نشیب برای زنان و دختران بود. این سال با تمام اتفاقاتش تمام شد تا قرن جدید شروع شود و شروعی برای درخشیدن دختران و زنان ایرانی بر قله‌های ورزش قهرمانی و پهلوانی باشد. در ادامه قصد داریم ورزش زنان و دختران کشورمان را در سالی که گذشت بررسی کنیم:

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

فوتبال؛ تیم مریم ایراندوست و صعود به جام ملت‌ها

در اردیبهشت سال ۱۴۰۰، مریم ایراندوست با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال سرمربی تیم ملی فوتبال زنان و جانشین مریم آزمون سرمربی سابق تیم ملی شد. این اتفاق نقطه عطفی برای تیم ملی فوتبال زنان ایران و پیشرفت آن بود. در پی این انتخاب، اردوهای تیم ملی فوتبال ایران بار دیگر از سر گرفته شد تا تیم ملی زنان ایران آماده حضور در رقابت‌های بین‌المللی شود و به رنکینگ فیفا برگردد. تیم ملی فوتبال زنان ایران در نخستین دیدار تدارکاتی خود با هدایت مریم ایراندوست، در مینسک پایتخت بلاروس برابر تیم ملی این کشور با نتیجه شش بر صفر شکست خورد و در دومین دیدار دوستانه خود در بلاروس، با پنج گل برابر تیم ملی ازبکستان مغلوب شد. در ادامه دختران ایران در نخستین دیدار خود در دور مقدماتی مسابقات فوتبال زنان قهرمانی آسیا برابر بنگلادش با نتیجه پنج بر صفر پیروز شد و با پیروزی چهار بر دو برابر اردن در ضربات پنالتی راهی مرحله نهایی مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا شد.

نخستین دیدار تیم ملی فوتبال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که در ورزشگاه دی وای پاتیل شهر ناوی مومبای برگزار شد، با تقسیم امتیازات همراه بود. در این بازی، ایران با درخشش زهره کودایی از شکست فرار کرد و به تساوی رسید. فوتبالیست‌های زن ایران در دومین دیدار خود مقابل چین به میدان رفتند و با دریافت هفت گل برابر تیم قدرتمند چین شکست خوردند، در سومین دیدار، تیم ملی فوتبال زنان ایران مقابل چین تایپه قرار گرفت و با شکست سنگین پنج بر صفر به راه خود در مسابقات قهرمانی آسیا پایان داد.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

فدراسیون فوتبال اردن پس از شکست مقابل تیم ملی زنان ایران، نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال و درخواست کرده بودکه درباره جنسیت زهره کودایی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران تحقیق شود. این اقدام اردنی‌ها با واکنش‌های بسیاری همراه بود و کاربران فضای مجازی با راه‌اندازی هشتگ و انتشار پست‌هایی از کودایی حمایت کردند و حتی عمر مؤمنی، کاریکاتوریست معروف، که ملیتی اردنی هم دارد، با کارتونی با مضمون "Beautiful inside out" از زهرا کودایی حمایت کرد.

لیگ برتر فوتبال زنان

لیگ برتر فوتبال زنان با ۱۲ تیم شروع شد و تا هفته سیزدهم لیگ در سال ۱۴۰۰ پیگیری شد که در انتهای این هفته تیم‌های شهرداری سیرجان، خاتون بم، سپاهان و ذوب‌آهن به ترتیب تیم‌های اول تا پنجم بودند.

تیم سارگل بوشهر در این فصل در لیگ برتر فوتبال زنان حضور داشت و از ۹ بازی تنها یک امتیاز کسب کرده بود و در رده یازدهم جدول قرار داشت. سارگل بوشهر نیز در دو بازی آخر خود در لیگ برابر نماینده البرز و زارع باتری سنندج حاضر نشد و در نهایت با تصمیم سازمان لیگ، تیم سارگل از لیگ برتر اخراج شد.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

بسکتبال؛ از تیم‌های سه‌نفره تا لیگ برتر

تیم ملی ایران با هدایت نیکا بیک‌لیکلکی در مسابقات بسکتبال سه‌نفره انتخابی المپیک در اتریش، برابر ژاپن و تایلند شکست خورد و در ادامه مسابقات، تیم ملی بانوان برابر تیم‌های اوکراین و استرالیا نیز بازنده شد.

تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان ایران همچنین در مسابقات انتخابی المپیک یونیورسالینی که در مجارستان برگزار شد برابر چین‌تایپه و ایتالیا شکست خورد. آنان همچنین در آخرین دیدار خود برابر هلند مغلوب شدند تا به چالش اروپایی خود در راه صعود به المپیک توکیو خاتمه دهند.

باشگاه نامی‌نو اصفهان پس از سه سال تیم‌داری موفق در لیگ بسکتبال، از لیگ زنان کناره‌گیری کرد. تیم مهرام نیز تصمیم گرفته است در لیگ برتر بسکتبال زنان تیم‌داری نکند.

باشگاه شیمیدر که در سال‌های اخیر یکی از تیم‌های قدرتمند و صاحب نام لیگ برتر مردان بوده و هزینه قابل توجهی نیز در این بخش داشته است و برای اولین بار در لیگ امسال زنان تیم‌داری کرد. تیم بسکتبال باشگاه سپاهان نیز برای اولین بار در لیگ امسال حضور داشت.

شیمیدر در اولین سال تیم‌داری خود در بخش زنان، با هدایت شایسته متشرعی با کسب سومین پیروزی در چهارمین رقابت فینال برابر گروه بهمن، قهرمان لیگ برتر بسکتبال زنان شد. تیم بهمن با هدایت پریناز طایرپور در جایگاه دوم، تیم اکسون تهران در جایگاه سوم و پالایش نفت آبادان در جایگاه چهارم ایستادند.

تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در اولین بازی خود در مسابقات سطح B کاپ آسیا، در دیداری نزدیک با نتیجه ۶۴ بر ۶۶ را به لبنان واگذار کرد و در دومین دیدار خود برابر سوریه با نتیجه ۷۱ بر ۷۸ شکست خورد، تیم ایران همچنین در سومین دیدار خود با نتیجه ۶۷ بر ۷۶ مغلوب اندونزی شد. دختران بلندقامت ایران در آخرین بازی خود در مسابقات کاپ آسیا برای کسب مقام پنجم به مصاف سوریه رفتند اما با نتیجه ۵۷ بر ۶۳ شکست خوردند و به رتبه ششم سطح B کاپ آسیا رسیدند.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

هندبال؛ از درخشش خلیلی تا حضور مسابقات هندبال زنان قهرمانی جهان

انصراف اشتادسازه مشهد از مسابقات باشگاه‌های آسیا

تیم هندبال اشتادسازه مشهد که تنها نماینده ایران در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیایی بود، از حضور در این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.

هندبال زنان قهرمانی آسیا

دختران هندبالیست ایران در اولین مسابقه خود در تورنومنت قهرمانی آسیا ۲۰ بر ۲۳ مغلوب ژاپن شدند اما در دومین دیدار خود برابر کویت ۳۸ بر ۱۱ پیروز شدند. آن‌ها در سومین دیدار مقابل فلسطین با نتیجه ۵۲ بر ۹ به پیروزی رسیدند. تیم ملی هندبال در چهارمین دیدار خود اردن را شکست داد و صعود خود به مسابقات جهانی را قطعی کرد و با برتری برابر سوریه به عنوان تیم دوم، راهی مرحله نیمه نهایی مسابقات هندبال زنان قهرمانی آسیا در اردن شد. در ادامه مسابقات قهرمانی آسیا تیم ملی در دیدار نیمه نهایی برابر کره جنوبی بازنده شد و به دیدار رده‌بندی رفت و با شکست ۳۳ بر ۳۸ مقابل قزاقستان و کسب چهار پیروزی و سه شکست، تیم چهارم آسیا شد.

مسابقات هندبال زنان قهرمانی جهان

تیم ملی هندبال زنان ایران در نخستین دیدار خود در مسابقات هندبال زنان قهرمانی جهان در اسپانیا با نتیجه ۱۱ بر ۳۹ مغلوب رومانی شد، در دومین دیدار خود برابر تیم قدرتمند نروژ تن به شکست سنگین ۴۱ بر ۹ داد. در ادامه و سومین دیدار خود برابر قزاقستان ۲۵ بر ۳۱ نتیجه را واگذار کرد. تیم ملی هندبال زنان در جدول پرزیدنت کاپ یا بازندگان مسابقات قهرمانی جهان ۳۲ بر ۳۷ مقابل ازبکستان و ۸ بر ۴۱ مقابل آنگولا شکست خورد.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

درخشش فاطمه خلیلی‌بهفر

فاطمه خلیلی‌بهفر دروازه‌بان تیم ملی هندبال زنان ایران در دیدار برابر نروژ در مسابقات هندبال قهرمانی جهان در اسپانیا به عنوان بهترین بازیکن میدان معرفی شد. این انتخاب در حالی بود که ایران شکست سنگینی برابر تیم اول جهان خورده بود و همه منتظر اعلام نامی از تیم نروژ به عنوان بازیکن برتر مسابقه بودند اما فاطمه خلیلی به دلیل واکنش‌های تماشایی‌اش از سوی داوران و مقامات معرفی شد. پس از یک شب پراحساس برای فاطمه خلیلی، فدراسیون هندبال نروژ در توئیتر پیامی برای فاطمه خلیلی و تیم ملی ایران فرستاد و به وی تبریک گفت.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

والیبال؛ از حضور سایپا در باشگاه‌های آسیا تا قهرمانی باریج اسانس در لیگ

چهارمی سایپا در والیبال زنان باشگاه‌های آسیا

تیم والیبال سایپا با کسب نتایج شکست یک بر سه مقابل سوپریم چونبوری تایلند، شکست صفر بر سه مقابل آلتای قزاقستان، پیروزی سه بر یک مقابل ربیسکو فیلیپین، پیروزی سه بر صفر مقابل ژتیسو قزاقستان، شکست یک بر سه مقابل آلتای قزاقستان و شکست سه بر صفر مقابل سوپریم چونبوری تایلند در مسابقات والیبال زنان باشگاه‌های آسیا چهارم شد.

لیگ برتر والیبال

لیگ برتر والیبال بانوان از ۱۳ آبان با تیم‌های پیکان، جوانان زرتشتی یزد، مس رفسنجان، مدرن مشهد، ریف اصفهان، ستارگان فارس، ذوب آهن اصفهان، باریج اسانس کاشان، سایپا و شهرداری ورامین شروع شد.

تیم والیبال بانوان باریج اسانس کاشان با پیروزی بر ذوب آهن اصفهان، راهی فینال لیگ برتر والیبال زنان شد. باریج اسانس کاشان در دیدار فینال لیگ برتر والیبال زنان به مصاف سایپا رفته و با شکست این تیم قهرمان لیگ شد و تیم‌های سایپا و ذوب‌آهن دوم و سوم شدند.

الساندرا کمپدلی سکان‌دار تیم ملی

الساندرا کمپدلی مربی ایتالیایی تبار است که با امضای قراردادی یک‌ساله هدایت تیم ملی والیبال بانوان را عهده‌دار شد. وی پیش از پیوستن به تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۹ ایتالیا را به قهرمانی والیبال ناشنوایان اروپا رساند.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

تکواندو

ناهید کیانی نماینده ایران در وزن منفی ۵۷ کیلوگرم در دور اول حریف کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی تیم پناهندگان شد و ۱۹ بر ۹ برابر حریف خود شکست خورد و از دور رقابت‌های المپیک توکیو کنار رفت.

قایقرانی

نازنین ملایی توانست به فینال A و B المپیک توکیو راه یابد و تاریخ‌ساز شود. ملایی که به اولین قایقران ایران در نیمه نهایی المپیک تبدیل شده بود در مسابقه نیمه نهایی با زمان ۵:۴۴.۷۸ دقیقه در رده ششم جدول شش‌نفره گروه خود قرار گرفت. در رقابت فینال B برای کسب رتبه‌های هفتم تا دوازدهم، ملایی پنجم شد و در مجموع رتبه یازدهم جدول کلی مسابقات را کسب کرد.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

تیراندازی

نجمه خدمتی در دومین حضورش در المپیک توکیو، در ماده تفنگ میکس به همراه مهیار صداقت توانستند، مجموع ۶۲۴.۹ امتیاز برای ایران ثبت کنند و در جایگاه پانزدهم قرار بگیرند.

خدمتی همچنین در ماده تفنگ سه وضعیت در میان ۳۷ تیرانداز با ۱۱۶۵ امتیاز در رده هجدهم قرار گرفت و به مرحله فینال نرسید.

فاطمه کرم‌زاده در بخش تفنگ بادی ۱۰ المپیک توکیو متر با مجموع ۶۲۴.۹ در جایگاه بیست و سوم مرحله مقدماتی ایستاد و نتوانست در جمع هشت نفر راه یافته به فینال ۱۰ متر باشد. کرم‌زاده در رقابت تفنگ سه وضعیت نیز به فینال راه نیافت و با ۱۱۶۳ امتیاز، بیست‌ودوم شد و به کار خود در اولین المپیک زندگی‌اش خاتمه داد.

آرمینا صادقیان، جوان‌ترین عضو کاروان ایران در المپیک توکیو، در مرحله مقدماتی تفنگ ۱۰ متر با مجموع ۶۲۲.۶ امتیاز در رده سی‌ام قرار گرفت.

هانیه رستمیان در مسابقه مقدماتی تپانچه ۱۰ متر المپیک توکیو، در میان ۵۳ تیرانداز در جایگاه دهم قرار گرفت صعود به فینال را از دست داد. رستمیان در تپانچه میکس، همراه با جواد فروغی با امتیاز ۵۷۵ و در هشتم شدند، در مرحله نیمه نهایی، هانیه رستمیان ۱۸۶ امتیاز با تلاش‌های ۹۴ و ۹۲ امتیازی و جواد فروغی ۱۹۶ امتیاز با تلاش‌های ۱۰۰ و ۹۶ امتیازی کسب کردند و در مجموع ۳۸۲ امتیاز به دست آوردند و ایران با فاصله ۲ امتیاز نسبت به صربستان در رده پنجم قرار گرفت.

ساره جوانمردی، بانوی تیرانداز ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو و در ماده تپانچه ۱۰ متر زنان، با اقتدار قهرمان شد و به مدال طلا رسید. در مرحله نهایی رقابت‌های تپانچه ۱۰ متر پارالمپیک توکیو ساره جوانمردی در رقابت با هفت حریف دیگر خود به عنوان قهرمانی رسید.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

کاراته

سارا بهمنیار در وزن منفی ۵۵ کیلوگرم در مرحله گروهی المپیک توکیو برابر سراپ اوزچلیک از ترکیه پیروز شد، اما در ادامه با دو شکست پنج بر یک برابر ژو یون ون از چین تایپه و پنج بر دو مقابل ایوِت گورانوا از بلغارستان حذف شد.

حمیده عباسعلی کاراته‌کای وزن مثبت ۶۱ کیلوگرم، در دور گروهی المپیک توکیو ابتدا لامیه معتوب از الجزاریر را چهار بر صفر شکست داد اما در بازی دوم با همین نتیجه به النا کی ریچی از سوئیس باخت، وی در بازی سوم، فریال عبدالعزیز مصری را ۹ بر هفت از پیش رو برداشت و در بازی چهارم با شکست هشت بر چهار برابر لی گونگ از چین شکست خورد و حذف شد.

دوومیدانی

فرزانه فصیحی توانست پس از ۵۷ سال نماینده ایران در خط صد متر المپیک توکیو باشد. فصیحی در مرحله مقدماتی گروه دوم در مصاف با هشت دونده دیگر موفق به ثبت رکورد ۱۱.۷۶ ثانیه شد و در صدر قرار گرفت و به مرحله اول راه پیدا کرد. فصیحی در میان هشتنفر این مرحله، هشتم و از دور مسابقات حذف شد.

از مدال طلای دختران ایرانی تا تقابل اشک‌ها و لبخندها

بدمینتون

ثریا آقایی اولین بدمینتون باز زن ایران در ادوار المپیک است که در المپیک توکیو در مرحله گروهی برابر فاطمه نباهه عبدالرزاق از مالدیو ۲ بر صفر پیروز شد و با شکست برابر جیائو، از دور مسابقات حذف شد.

پرتاب نیزه

هاشمیه متقیان معاوی در پارالمپیک توکیو با حدنصاب ۲۴.۵ متر در بین ۹ ورزشکار پارالمپیکی دیگر رتبه نخست و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

والیبال نشسته

همچون سال‌های گذشته تیم والیبال نشسته سپاهان با اقتدار قهرمان لیگ برتر والیبال نشسته ایران شد.

اسکی

عاطفه احمدی اسکی‌باز ۲۱ ساله ایرانی تنها نماینده ورزش زنان ایران در المپیک زمستانی پکن، برای اولین بار المپیک را تجربه کرد. وی در مانش دوم روی پیست رفت اما نتوانست به خط پایان برسد.

کد خبر 562886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.