۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
همبستگی؛ اساس قدرت کلوژ-نپوکا

امیل بک، شهردار کلوژ-نپوکا در کشور رومانی، بر این باور است که همبستگی میان مردم و نهادهای مختلف می‌تواند تمام مشکلات شهری را برطرف کند و به همین دلیل، شهروندان، اساتید دانشگاهی، اهل کسب و کار و دولت را به همکاری با یکدیگر در این زمینه دعوت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امیل بک در حال حاضر به عنوان شهردار کلوژ-نپوکا و رئیس انجمن شهرهای رومانی مشغول به فعالیت است، ضمن اینکه پیش‌تر نخست‌وزیر و فرمانده حزب لیبرال دموکراتیک کشور بود. همبستگی میان مردم و نهادهای مختلف از دیرباز اهمیت بسیار زیادی میان مدیران کلوژ-نپوکا داشته است، با این حال طی چند سال اخیر قدرت بیشتری یافته است. به عنوان مثال، این شهر رومانیایی در مارس سال ۲۰۲۰ میزبان اولین رویداد جهانی بود که در زمینه مشارکت شهروندی برگزار می‌شد و مدیران هدف از آن را، بررسی مفهوم و عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه به صفر رساندن تغییرات اقلیمی و ایجاد شهرهای هوشمند معرفی کردند.

همبستگی؛ اساس قدرت کلوژ-نپوکا

تغییراتی که پس از این رویداد در راستای سبزسازی و هوشمندسازی کلوژ-نپوکا به وجود آمد، بسیار اثربخش بود، زیرا همکاری میان مردم و نهادهای شهری، سرمایه‌گذاران و طراحان را به اتخاذ اقداماتی برای رفع نیازهای شهروندان سوق داد. در واقع، امیل بک مردم را به ارائه ایده‌های خود در این زمینه تشویق کرد و از همین طریق توانست تأثیر بسیاری از مشکلات شهری را به حداقل برساند. وی در نظر دارد انتشار صفر کربن را برای شهر به ارمغان آورد که در این راستا، بازطراحی مناطق برای افزایش زیست‌پذیری و قابلیت پیاده‌روی بسیار حائز اهمیت است. شهردار کلوژ-نپوکا قصد دارد از طریق تحقق این اهداف، حس برابری در میان مردم را نیز افزایش دهد چرا که کاهش انتشار کربن به تنفس هوای پاک برای همه منجر می‌شود و در ضمن، قابلیت پیاده‌روی امکان دسترسی به خدمات شهری را برای تمام شهروندان میسر می‌کند.

از دیگر اهداف مهم امیل بک برای افزایش کیفیت زندگی شهری می‌توان به پایان دادن به تردد وسایل نقلیه‌ای با بیشترین انتشار کربن اشاره کرد؛ ضمن این‌که گسترش فضاهای سبز، مدیریت ضایعات و کاهش آلودگی صوتی نیز در رأس برنامه‌های او قرار دارد. البته تحقق همه این اهداف مستلزم صرف بودجه‌های کلان است که شهردار امیدوار است از حمایت اتحادیه اروپا در این زمینه برخوردار شود.

همبستگی؛ اساس قدرت کلوژ-نپوکا

از نظر امیل بک، قدرت همبستگی میان مردم و نهادهای مختلف کلوژ-نپوکا در توسعه شهر، مسئله‌ای بسیار شفاف به‌شمار می‌رود که به ویژه در دهه اخیر، اثرات مثبت خود را به طور قابل توجهی در بهبود کیفیت ساکنان به جا گذاشته است. وی مدعی شده است که شهر از یک اکوسیستم کارآمد برخوردار است که اساتید دانشگاه، دولت، بخش تجارت، یک نهاد غیرانتفاعی متخصص و بسیاری از شهروندان را در بر می‌گیرد. تمام این گروه‌ها به هنگام مواجهه با مشکلات شهری گرد هم می‌آیند و با یکدیگر برای حل آن‌ها می‌کوشند. اغلب تصمیم‌های اتخاذ شده به صورت درازمدت است و حل مسائل احتمالی پیش روی مردم در آینده را نیز در بر می‌گیرد. علاوه بر این، ایده‌هایی که هر گروه یا فرد برای حل مشکلات ارائه می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اغلب موارد به صورت آزمایشی پیاده می‌شود که در صورت حاصل شدن نتیجه مثبت، در سراسر شهر اجرا می‌شود.

همبستگی؛ اساس قدرت کلوژ-نپوکا

امیل بک استدلال می‌کند که ارائه ایده‌های خلاق از سوی تمام ساکنان شهر به ویژه محققان دانشگاهی و دانشجویان، برای رسیدن به اهداف مقرر، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که نظرات این افراد اغلب بر اساس دانش و تجربه حاصل می‌شود و می‌تواند مبتنی بر علت و معلول، بیشترین اثربخشی را از خود به جا بگذارد. به همین دلیل، شهردار این گروه‌ها را به بازدید از گوشه و کنار شهر دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد به شهر به عنوان گستره‌ای از محل تحصیل خود نگاه کنند و از هر فرصتی برای ارائه دیدگاه‌های خود بهره گیرند. از نظر وی، این نوع همکاری در حال حاضر نسبت به گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که شهرها در تلاش برای بازطراحی مناطق هستند و پایداری اصلی انکارناپذیری برای تأمین کیفیت زندگی مردم امروز و نسل‌های آینده به‌شمار می‌رود.

همبستگی؛ اساس قدرت کلوژ-نپوکا

کد خبر 562821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.