بیماری کووید-۱۹ باعث آسیب طولانی‌مدت به ریه‌ها می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که برخی افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ تا ماه‌ها دچار مشکلات تنفسی می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر بیماری کووید -۱۹ بر ریه‌ها مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۰۰ بیمار مبتلا به علائم کووید طولانی‌مدت را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افراد شرکت کننده در مطالعه دارای علائم بیماری راه هوایی کوچک در سی‌تی‌اسکن خود بودند.

محققان اعلام کرده‌اند که مجاری هوایی این گروه از افراد تا ماه‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، تحت تأثیر قرار گرفته بود. علائمی از به دام افتادن هوا در ریه بیماران مشاهده شده است، گیر افتادن هوا در بیماری‌هایی مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن رخ می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، مشخص نیست که ناهنجاری‌های راه هوایی مشاهده شده در این مطالعه برطرف می‌شود یا نشان‌دهنده آغاز یک بیماری مزمن است. به نظر می‌رسد که بعضی از بیماران به صورت کامل بهبود پیدا می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر بهبود نمی‌یابند. یکی از نظریه‌های ارائه شده این است که عفونت بیش از حد سیستم ایمنی را فعال می‌کند و باعث ایجاد یک پاسخ التهابی پایدار در بدن می‌شود، به همین دلیل برخی افراد دچار علائم کرونای طولانی‌مدت می‌شوند.

اخیراً محققان تخمین زده‌اند که ۳۰ درصد افراد آلوده به ویروس کرونا علائمی را تجربه می‌کنند که ماه‌ها پس از بیماری اولیه ادامه پیدا می‌کند. این علائم شامل خستگی، سردرد، مشکلات حافظه و تمرکز، از دست دادن حس بویایی و چشایی و علائم تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه مزمن می‌شود.

کد خبر 562727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.