افزایش ۲۹ درصدی ترددهای جاده‌ای/مرگ ۱۰۷ تن در تصادفات رانندگی طی ۳ روز

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان از مرگ ۱۰۷ تن در تصادفات رانندگی از شروع اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها تا صبح امروز، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدتیمور حسینی اظهار کرد: پیک اول سفرهای نوروزی در جاده‌های سراسر کشور آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم که این وضعیت تا اول فروردین ماه ادامه داشته باشد. درحال‌حاضر شاهد افزایش حجم تردد در جاده‌های کشور هستیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل، میانگین میزان ترددها ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه شاهد تردد پرحجم در محورهای شمالی و به خصوص جاده چالوس هستیم، افزود: در جاده امام رضا (ع)، محور اصفهان - شیراز، آزادراه تهران - قم و تهران - کرج نیز شاهد حجم بالای تردد خودروها هستیم.

سبقت غیرمجاز، خواب آلودگی و عدم کنترل وسیله نقلیه عامل تصادفات

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه متأسفانه از زمان اجرای طرح نوروزی تاکنون، شاهد وقوع شش فقره تصادف رانندگی با بیش از سه کشته بودیم، گفت: در مجموع از زمان اجرای طرح تا کنون ۱۰۷ تن در تصادفات رانندگی جان خود را در صحنه تصادفات از دست داده‌اند که البته این آمار در مقایسه با افزایش میزان ترددها به نوعی به نسبت قبل کاهش داشته است؛ اما از نظر ما حتی یک کشته و مجروح هم زیاد است و به همین دلیل از رانندگان می‌خواهیم که قوانین و مقررات را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه عمده این تصادفات به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی رخ داده است، تصریح کرد: آمارهای ما نشان می‌دهد که ۸۲ درصد تصادفات در این ایام به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه رخ داده است.

سردار حسینی، با اشاره به ناپایداری جوی در برخی از محورها و مخصوصاً محورهای واقع در استان‌های شمالی و شمال غربی از رانندگان و مسافران خواست با آمادگی و دقت بیشتری در طول مسیر، رانندگی کنند و حتماً تجهیزات زمستانی را برای موارد اضطراری و پیش‌بینی نشده به همراه داشته باشند.

به گزارش ایمنا، تلفات حوادث رانندگی در یک سال اخیر روندی افزایشی داشته و به نظر می‌رسد کاهش محدودیت‌های کرونایی که در مقطعی از زمان آمار کشته‌های تصادفات را به حداقل رسانده بود، یکی از دلایل رشد تصادفات و قربانیان ناشی از آن در سال جاری بوده است.

از سویی با توجه به لغو کامل محدودیت‌های سفر در تعطیلات نوروز پیش رو و داشتن تنها شرط سفر یعنی گواهی تأیید تزریق واکسن، پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز ۱۴۰۱ با حجم قابل توجهی از سفرها در مقایسه با دو سال گذشته مواجه باشیم. دو سالی که به دلیل اعمال محدودیت‌ها به ویژه در نوروز ۱۳۹۹، با کاهش قابل توجه آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن مواجه بودیم. در نوروز گذشته (۱۴۰۰) نیز با وجود آنکه همچنان محدودیت‌های اندکی برای مسافرت اعمال شد، اما آمار کشته‌های تصادفات رشد ۹۲.۶ درصدی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد.

با این وصف به طور قطع در نوروز پیش رو که محدویت‌های کرونایی سفر به حداقل ممکن رسیده است، تنها رعایت قوانین و مقررات رانندگی، حرکت با سرعت مطمئنه و توجه به نکات ایمنی می‌تواند از رشد فزاینده تصادفات و آمار قربانیان و مصدومان ناشی از آن جلوگیری کند.

کد خبر 562697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.