از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

ورزش جهان در سالی که گذشت، شاهد اتفاقات ریز و درشت و جالبی بود که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۴۰۰ هم با تمام پستی‌ها و بلندی‌هایش به پایان رسید. در این بین، دنیای ورزش هم با مسابقاتی که پیش رو داشت، اتفاقات جالب و مختلفی را تجربه کرد؛ از مسابقات فردی و ملی گرفته تا اتفاقات شخصی که در ادامه به آن می‌پردازیم.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* باخت حسن یزدانی و دشت مدال طلای المپیک توسط گرایی

رقابت‌های المپیک توکیو به خاطر همه‌گیری کرونا، یک سال با تأخیر برگزار شد. در مسابقات کشتی، حسن یزدانی یکی از نمایندگان ایران موفق شد با گذشتن از سد همه حریفان خود به فینال مسابقات کشتی المپیک راه پیدا کند.
رقابت فینال بین حسن یزدانی و دیوید تیلور آمریکایی، انجام شد و مرد غیور کشورمان در دقایق آخر کشتی، بازی را واگذار کرد و به خاطر همین اتفاق تلخ، همه ایرانی‌ها ناراحت شدند. این ناکامی، بدون شک یکی از تلخ‌ترین اتفاقات ورزشی برای همه مردم کشور ایران بود.

یکی از دیگر کشتی‌گیران کشورمان در مسابقات المپیک توکیو، محمدرضا گرایی بود. این فرنگی‌کار وزن ۶۷ کیلوگرم، بعد از نمایش‌های فوق‌العاده‌اش، در فینال به مصاف رقیب اوکراینی رفت تا بتواند پس از ۹ سال، اولین مدال طلای کشتی فرنگی را در المپیک کسب کند و باعث سرفرازی ملت ایران شود.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* خداحافظی کاپیتان معروف از تیم ملی والیبال

یکی از اتفاقات تلخ و عجیب برای ما ایرانی‌ها در مسابقات المپیک توکیو، در رشته والیبال رخ داد که به شکست تیم ملی والیبال و صعود نکردن به مرحله بعدی رقابت‌ها برمی‌گشت‌. ایران موفق نشد عملکرد خوبی داشته باشد و در رده پنجم گروهش ایستاد. نکته عجیب دیگر، اینجا بود که سعید معروف، کاپیتان تیم ملی هم پس از مسابقات با انتشار پستی در اینستاگرام از تیم ملی خداحافظی کرد که همین اتفاق، قضیه را برای طرفداران والیبال تلخ‌تر کرد.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* قهرمانی آتزوری در یورو

یکی دیگر اتفاقات مهم در سال ۱۴۰۰، قهرمانی لاجوردی‌ها در یورو بود. تیم ملی فوتبال ایتالیا در گروه A رقابت‌ها قرار گرفت و با سه برد و با کسب ۹ امتیاز و به عنوان صدرنشین به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد. در این مرحله، ایتالیایی‌ها به مصاف تیم ملی فوتبال اتریش رفتند و توانستند با نتیجه دو بر یک، این تیم را شکست دهند و پا به یک چهارم نهایی بگذارند. در این مرحله تیم جذاب مانچینی بلژیکی را پیش رو داشت که آماده‌ترین بازیکنان را در ترکیبش می‌دید؛ شاگردان مانچو این تیم را نیز با نتیجه دو بر یک از پیش رو برداشتند و راهی نیمه نهایی شدند؛ آنجا بود که با جدال تیم‌های فوتبال اسپانیا و ایتالیا، شاهد یک تقابل جذاب بودیم. این دیدار در ۱۲۰ دقیقه با نتیجه یک بر یک مساوی تمام شد و به ضربات پنالتی کشیده شد. در نهایت ایتالیا با نتیجه چهار بر دو توانست از سد لاروخا بگذرد و به فینال این مسابقات راه پیدا کند. دیدار فینال نیز، میان تیم‌های فوتبال ایتالیا و انگلیس برگزار شد. این جدال هم همانند نیمه نهایی، در پایان ۹۰ دقیقه با نتیجه یک بر یک مساوی همراه بود به ضربات پنالتی کشیده شد. در این ضربات؛ آتزوری توانست با نتیجه سه بر دو، انگلیس میزبان را شکست دهد و قهرمانی مسابقات یورو در خاک لندن، جشن بگیرد.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* شکستن طلسم ۲۸ ساله کوپا برای آلبی سلسته

در رقابت خوب کوپا آمه ریکا، تیم‌های فوتبال آرژانتین و برزیل توانستند با شکست حریفان خود به دیدار نهایی مسابقات برسند. فینال چهل و هفتمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آمریکای‌جنوبی (کوپا آمریکا ۲۰۲۱)، در ورزشگاه ماراکانای شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد. آلبی سلسته با رهبری اسکالونی و کاپیتانی مسی، یک بر صفر مقابل برزیل را برد و قهرمان کوپا آمریکا ۲۰۲۱ شد. این اولین قهرمانی آرژانتین بعد از ۲۸ سال بود. آخرین قهرمانی راه راه‌های بوینس آیرس در یک تورنمنت بزرگ (جام‌جهانی- کوپا آمریکا) به کوپا آمریکای سال ۱۹۹۳ برمی گشت. تک گل تیم اسکالونی مقابل برزیل را آنخل دی ماریا به ثمر رساند. لیونل مسی، ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال در پایان این رقابت‌ها به عنوان برترین بازیکن کوپا آمه‌ریکا انتخاب شد. علاوه بر قهرمانی آرژانتین، دیگر اتفاق مهم این بازی، شکستن طلسم شکست‌ناپذیری برزیل در ورزشگاه ماراکانا بود.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

پایان قصه پرغصه مسی و بارسلونا

لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی، از دوران کودکی که از زادگاهش روزاریو به کشور اسپانیا و شهر بارسلون سفر کرد، در مدرسه فوتبال لاماسیا درخشید و آرام آرام به تیم اصلی رسید. او خیلی زود به فوق‌ستاره‌ای بی‌بدیل تبدیل شد و اقسام رکوردها را چه به صورت فردی و چه صورت باشگاهی، شکست. در مسیر حرفه‌ای لئو، بسیاری از باشگاه‌ها او را با پول وسوسه کردند اما مسی همواره عاشق پیراهن آبی‌اناری بود. نه تنها مردم، بلکه خود او هم هرگز فکر نمی‌کرد روزی بارسا را ترک کند. در تابستان زمانی که لاپورتا رئیس باشگاه شد، اوضاع مالی را بسیار بد توصیف کرد و اعلام کرد که برخلاف میل باطنی‌اَش، مسی باید جدا شود. در ابتدا کسی آن را جدی قلمداد نکرد اما آرام آرام حرفای رئیس رنگ واقعیت گرفت و فوق ستاره آرژانتینی پس از قهرمانی با آلبی سلسته پس از ۲۸ سال در کوپا آمه‌ربکا، با چشمانی اشک‌بار با بندر بارسلون خداحافظی کرد و به پاری سن ژرمن پیوست و هوادارانش تا ابد، این جدایی تلخ را فراموش نخواهند کرد.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* کار بزرگ والیبال نشسته ایران

همواره مشخص است که رقابت‌های المپیک، دنبال‌کننده‌های پر و پا قرص‌تری نسبت به پارالمپیک دارد؛ اما با این حال معمولاً این پارالمپیک است که همیشه داستان‌ها و اتفاقات جالب و جذابی را خلق می‌کند؛ مثلاً در دیدار نهایی والیبال نشسته که به میزبانی توکیو انجام شد، تیم ملی ایران به مصاف روسیه رفت و با شکست این تیم توانست قهرمان این مسابقات شود تا یک افتخار فوق‌العاده برای کاروان ایران رقم بخورد. ایران در تمام دیدارهای خود در این مسابقات مقابل حریفان، با نتیجه سه بر صفر به برتری رسیده بود.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* حسن یزدانی بالاخره تیلور را به زانو درآورد

پس از شکست در فینال المپیک مقابل دیوید تیلور آمریکایی، بار دیگر فرصت برای حسن یزدانی مهیا شد تا به مصاف این ورزشکار در فینال مسابقات جهانی کشتی برود. پلنگ جویبار مازندران که قهرمان المپیک و جهان در کشتی آزاد بود، پس از تغییر وزنش به ۸۶ کیلوگرم، طی سه رقابت مقابل «دیوید تیلور» آمریکایی که سال‌ها در این وزن کشتی می‌گرفت، شکست خورده بود؛ اما سرانجام در مسابقات جهانی نروژ موفق شد این غول بد بدن را شکست دهد و به خاطر این دستاورد بزرگش، مورد توجه اتحادیه جهانی کشتی قرار گیرد.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* جاودانه شدن استفن کِری در بسکتبال NBA

استفن کری، بدون شک یکی از فوق ستاره‌های بسکتبال NBA است. او با عملکرد بی‌نظیرش؛ بالاتر از «ری آلن» در صدر لیست بیشترین پرتاب کننده سه امتیازی در لیگ بسکتبال NBA قرار گرفت تا رکوردی ماندگار در این تورنمنت را به نام خود ثبت کند. ضمن اینکه، استفن کری، رکورد تالار مشاهیر که با ۲۹۷۳ پرتاب موفق سه امتیازی در اختیار ری آلن بود را نیز در اختیار گرفت. او در دیدار گلدن استیت مقابل نیویورک نیکس به رکورد ۲۹۷۴ پرتاب سه امتیازی موفق رسید تا رکوردی که آلن در ۱۷ فصل NBA به آن رسیده بود را در ۱۳ فصل بشکند. جیمز هاردن و دیمین لیلارد نیز سایر نفراتی هستند که در رتبه‌بندی پرتاب‌کنندگان سه امتیازی در میان ۱۰ نفر اول قرار دارند و فرصت رسیدن و عبور از رکورد استفن را دارند.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* رونالدو بالاخره رکورد دایی را شکست؛ CR7 مرز ۸۰۰ را رد کرد

اکثر بزرگان فوتبال جهان، فوتبال ایران را با نام علی دایی می‌شناسند؛ کسی که با به ثمر رساندن ۱۰۹ گل ملی، تا سال‌های سال دست‌نیافتنی بود. به نظر نمی‌رسید کسی بتواند این رکورد جاودانه را بشکند؛ اما کریستیانو رونالدو در دیدار مقابل تیم ملی فوتبال ایرلند، در اواخر بازی با ثبت دو گل، توانست رکورد دایی را پشت سر بگذارد و با ۱۱۱ گل زده، عنوان برترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی را کسب کند. فوق ستاره پرتغالی، بلافاصله و پس از این بازی، پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و به شکستن رکورد علی دایی، واکنش نشان داد. CR7 با لقب «شهریار» از علی دایی تمجید کرد و به بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران تبریک گفت که برای مدتی طولانی توانسته بود این رکورد خیره کننده را حفظ کند.

ضمن اینکه این اعجوبه فوتبال جهان در دیداری که بین تیم‌های منچستریونایتد و آرسنال در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس در حال برگزاری بود و با پیروزی سه بر دو شیاطین سرخ به پایان رسید، موفق شد دو گل به ثمر برساند تا تعداد گل‌هایش از مرز عدد ۸۰۰ عبور کند. او حالا به اولین بازیکن در تاریخ فوتبال بدل شده که توانسته در بازی‌های رسمی، رده ملی و باشگاهی، ۸۰۱ گل به ثمر برساند.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* مسی با هفت توپ طلا، دست‌نیافتنی شد

«توپ طلا» همواره یکی از معتبرترین جوایز انفرادی فوتبال است که هر ساله توسط مجله فرانس فوتبال به بهترین بازیکن سال جهان اهدا می‌شود. مراسم اهدای این جایزه در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد؛ اما سال ۱۴۰۰ بار دیگر علاقه‌مندان به فوتبال شاهد برگزاری و اهدای آن بودند؛ جایی که سالن تئاتر دوشاتلیه در شهر پاریس فرانسه میزبان آن بود. در مراسم توپ طلای سال ۲۰۲۱ لیونل مسی، کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین و باشگاه پاری سن ژرمن، بالاتر از رابرت لواندوفسکی، ستاره لهستانی بایرن مونیخ؛ عنوان بهترین بازیکن سال را از آن خود کرد و برای هفتمین بار فاتح توپ طلا شد. یکی از دلایل این انتخاب قهرمانی لئو با آلبی سلسته پس ۲۸ سال در کوپا آمه‌ریکا بود.

از شکست رکوردها تا پایان قصه‌ پر غصه‌ مسی با بارسلونا!

* شوک به المپیک زمستانی با دوپینگ دختر ۱۵ ساله روسی

المپیک زمستانی در چین برگزار شد و در رقابت‌های اسکیت یک اتفاق عجیب رخ داد که کل این رقابت‌ها را تحت تأثیر قرار داد. دختر نوجوانان ۱۵ ساله‌ای به نام «کاملیا والیوا» ابتدا در مسابقات ملی کشور روسیه حاضر بود. او در آن رقابت‌ها تست دوپینگ داد که در عین ناباوری مشخص شد نتیجه آن مثبت است! والیوا سپس در المپیک زمستانی شرکت کرد و پس از اینکه کمیته جهانی (IOC) متوجه تخلف او شد، جلوی فعالیتش را گرفت و تعلیقش کرد؛ اما پس از مدتی اعلام شد که «والیوا» اجازه رقابت در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را خواهد داشت؛ آن هم به این دلیل که به خاطر زیر ۱۶ سال بودن، «شخص حفاظت شده» شمرده می‌شود و «مشکلات جدی» درباره زمان اعلام نتایج مثبت آزمایش، شخص مورد نظر را تهدید می‌کند. با این حال، آزمایش این نوجوان ۱۵ ساله به خاطر داروی ممنوعه قلب «تری متازیدین» در روز کریسمس مثبت شده بود که کل المپیک زمستانی را به هم ریخت.

کد خبر 562691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.