امیکرون از اوایل اردیبهشت دوباره طغیان می‌کند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در استان اصفهان حتی یک دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، گفت: با توجه به این که رعایت پروتکل‌ها در استان به کمتر از ۵۸ درصد رسیده است و یک سوم هم فقط دوز سوم را زده‌اند، یک قله دیگر امیکرون را در پیش خواهیم داشت.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها، نزدیک به ۸۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و این عدد برای دوز دوم به ۷۶ درصد و دوز سوم به ۳۶ درصد می‌رسد به عبارت دیگر اگر بخواهیم نسبت به صددرصد جمعیت بسنجیم، یک سوم افراد جامعه دوز سوم را دریافت کرده‌اند که این رقم پوشش مناسبی نیست.

وی تزریق دوز سوم را مؤثرترین راه پیشگیری از سویه غالب کرونا یعنی امیکرون دانست و افزود: دلیل اینکه جامعه هدف برای دریافت واکسن مراجعه نمی‌کنند مانند همان دلایلی است که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر حتی دوز اول و نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، دوز دوم را حتی نزده‌اند.

واکسن نزده‌ها عامل ایجاد سویه‌ها و جهش‌های ژنتیکی جدید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره دلایل استقبال کمرنگ گروه‌های هدف از واکسیناسیون، گفت: اعتقادات و باورهایی از جمله اینکه ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن، چندان جدی نیست، یا اینکه دریافت واکسن ممکن است در بدن عارضه ایجاد کند و مواردی دیگری که بارها درباره آن صحبت شده است، دلیل اصلی آن است که اکنون در استان اصفهان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر حتی یک دوز واکسن را هم نزده‌اند.

وی جمعیت افرادی که دوز اول، دوم یا سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند را قابل توجه خواند و خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند به عاملی برای بروز سویه‌های دیگر یا جهش‌های ژنتیکی جدید در ویروس باشند و ممکن است این چرخه همچنان ادامه یابد.

عقدک پوشش ناکافی واکسیناسیون را مشکلی دانست که در همه کشور وجود دارد و گفت: حدود شش تا هفت میلیون نفر در کشور حتی دوز اول را هم نزده‌اند که این جمعیت به اندازه یک کشور اروپایی است و به همین دلیل مسئولان نظام سلامت مرتب در رسانه‌ها افراد را به دریافت دوز سوم کرونا توصیه می‌کنند.

احتمال ایجاد موجی جدید از امیکرون

وی با اشاره به اینکه در نظام سلامت، اصلاً بنایی بر اجباری کردن واکسیناسیون وجود ندارد، ادامه داد: واکسیناسیون نیز مانند دیگر کارهای نظام سلامت به شکل داوطلبانه انجام می‌شود اما متولیان امر وظیفه دارند تا جای ممکن، با اطلاع‌رسانی، شبهات را برطرف کنند و مردم در جمع‌بندی خودشان به این نتیجه برسند که باید واکسن بزنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره مصوبه ستاد کرونا برای اجباری شدن واکسیناسیون کارمندان دستگاه‌های اداری، خاطرنشان کرد: در سیستم‌های اداری بر اساس مصوبه ستاد کرونا این جمع‌بندی اتفاق افتاد که باید محدودیت‌هایی ایجاد شود به عنوان مثال چون حضور کارمندان در محل کار نباید برای دیگر کارکنان و مراجعان ادارت آسیب‌زا باشد افراد باید دوز سوم را زده باشند و یا اگر کارت واکسن‌شان نشان دهنده سه دوز نیست باید هر ۱۵ روز یک‌بار جواب منفی تست پی سی آر ارائه دهند که به ویروس مبتلا نیستند.

وی این مصوبه ستاد کرونا را مشوقی برای پیشرفت واکسیناسیون در بین کارمندان دولت دانست و اظهار کرد: این موضوع جزو مصوبات ستاد کرونا بود و تا حدودی پیگیری می‌شود اما برای کل جامعه این موضوع وجود ندارد و در دیگر نقاط دنیا هم این طور نیست که بخواهند به این شدت اجباری برای واکسیناسیون در نظر بگیرند.

عقدک درباره چشم‌انداز پیک ششم با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آستانه نوروز، گفت: هم اکنون دست کم چند کشورهای اروپایی در همین سویه امیکرون، که ما از آن به نام پیک ششم یاد می‌کنیم، قله دوم را ثبت کرده‌اند، این کشورها قبل از ما وارد موج همه‌گیری سویه امیکرون شدند و بعد از یک ماه که این سویه فروکش کرد، اکنون وارد دومین قله شیوع ویروس شده‌اند بنابراین هیچ بعید نیست در کشور ما هم همین اتفاق بیفتد.

بروز قله دیگر پیک ششم در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت

وی افزایش رفت‌وآمد افراد جامعه به دلیل خرید و دید و بازدیدهای سال نو در کنار کاهش رعایت پروتکل‌ها را زنگ خطری برای شیوع ویروس معرفی کرد و ادامه داد: این شرایط در کنار پوشش ناکافی دوز سوم هشداری است که دوباره درصد بالاتری از افراد جامعه علامت‌های ابتلاء به کووید را پیدا کنند چون طبیعت ویروس این است که از افراد به یکدیگر منتقل می‌شود، پس به احتمال زیاد، در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت یک قله دیگر در پیک ششم را در پیش خواهیم داشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کاهش آمار بیماران سرپایی و بستری کرونا در روزهای اخیر، گفت: آمار روبه کاهش است اما معلوم نیست این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت، اگر پروتکل‌ها به شکل کامل رعایت می‌شد و پوشش واکسیناسیون نیز مناسب بود، خود به خود تا هفته دوم و سوم فروردین ماه روند کاهش وجود داشت و مرگ و میر هم کاهش می‌یافت.

وی ادامه داد: اگر این رفت و آمدها افزایش پیدا کند با توجه به اینکه رعایت پروتکل‌ها در استان به کمتر از ۵۸ درصد رسیده است و فقط یک سوم افراد دوز سوم را دریافت کرده‌اند، احتمال اینکه یک قله دیگر پیش رو داشته باشیم، وجود دارد.

کد خبر 562639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.