رونق گردشگری رهیافتی به توسعه شهری اهواز

در سال‌های اخیر مفهوم توسعه پایدار مورد تاکید و توجه صاحب‌نظران و مسئولان قرار گرفته است زیرا این مفهوم مبتنی بر حفظ استانداردهای سطح زندگی آینده نسبت به آن چیزی است که تا امروز از آن برخوردار بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری یکی از پویاترین فعالیت‌ها در ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی در گستره جهان به شمار می‌رود که به طور روزافزون اهمیت یافته است؛ از آنجایی که شهرها به عنوان جذاب‌ترین فضاها برای گردشگران دارای مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی و پزشکی بوده‌اند و افزون بر این، از جاذبه‌های طبیعی و میراث فرهنگی نیز بهره‌مند هستند، برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری، شهرها از تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و کالبدی باید مورد توجه قرار گیرند.

توسعه گردشگری شهری در ایجاد امکانات فرهنگی، مراکز تفریحی، ورزشی، افزایش روابط اجتماعی، مبادلات فرهنگی، ایجاد آگاهی در زمینه حرفه‌ها، تقویت هویت فرهنگی شهر، کاهش میزان مهاجرت، اصلاح ساختار سنی، ایجاد فعالیت‌های خدماتی، تنوع اقتصادی، جلوگیری از رکود اقتصادی شهر، نقش مهم را ایفا می‌کند.

اهواز به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر و مرکز استان خوزستان با قدمتی چند هزار سال جاذبه‌های گردشگری زیادی اعم از فرهنگی و تاریخی دارد، اما به این مسئله در توسعه پایدار شهر اهواز کمتر توجه شده و تا حدود مغفول مانده است؛ مختصات شهر اهواز به عنوان مرکز استان راهبردی و استراتژیک خوزستان، استان زرخیز و مقاومی که افتخارات زیادی در هشت سال دوران دفاع مقدس دارد، بازسازی شهر و شهرداری پس از دوران جنگ صورت گرفته است، اما هنوز با شأن و جایگاه اهواز و خوزستان فاصله زیادی دارد.

به منظور بررسی وضعیت گردشگری، شناسایی ظرفیت و پتانسیل‌های شهر اهواز و همچنین نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری، گفت‌وگویی را با مجتبی گهستونی، کارشناس گردشگری شهری انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مفهوم گردشگری شهری چیست؟

گردشگری شهری در تمام دنیا وجود دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است، البته تاکنون دسته‌بندی‌های متعددی با توجه به معیارهای مختلف توسط صاحب‌نظران در خصوص گردشگری شهری انجام شده است.

در گردشگری شهری شاهد حضور انبوهی از گردشگران هستیم. گاهی افراد به تنهایی سفر می‌کنند و همه این سفرهای درون شهری می‌تواند با هزینه‌هایی که در پی آن دارد به مسائل اقتصادی شهر کمک می‌کند، همچنین تولید محتوای بیشتری انجام می‌شود و در معرفی و فرهنگ شهر بازتاب مثبتی دارد؛ لذا مسئولان، شهرداری و فرمانداری باید وظیفه خود بدانند که بسترهای لازم برای شهروندان و گردشگران در توسعه گردشگری شهری را فراهم آورند.

گردشگری در توسعه شهری چه نقشی دارد؟

شهرها به دلیل مرکزیت جغرافیایی که دارند باعث سهولت دسترسی بیشتر با وجود بازارها و مراکز تجاری شده‌اند، با توجه به این‌که درون شهرها با ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی مواجه هستیم و نیروهای بالقوه در شهرها و مراکز فعال هستند، مردم در تولید درآمدهای پایدار نقش اساسی دارند و در نتیجه شهرها بسیار حائز اهمیت هستند.

با این وجود در کنار پویایی و فعالیت‌هایی که در شهرها و مراکزشان صورت می‌گیرد، یک فعالیت تجاری در دل و یا کنار بافت تاریخی و سنتی انجام می‌شود و شاهد شبکه معابر قدیمی و محله‌های مسکونی در کنار هسته تجاری مرکزی هستیم که معتقدم بافت این شهرها جزو ویژگی‌ها و پتانسیل‌های آنها محسوب می‌شود؛ در واقع گردشگری شهری یک رابطه و پیوند بین مراکز تجاری و بازارهای مستقر در شهرها دارد.

سکونت گردشگران در هتل‌ها، مهمانسراها، مراکز سنتی و در هر اقامتگاهی که ساکن هستند، بسیار تأثیرگذار است، زیرا توسعه هر شهر مدیون تراکنش مالی است که در آن انجام می‌شود و به طور طبیعی، گردشگری در توسعه شهرها از جمله اهواز می‌تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد.

در حال حاضر وضعیت گردشگری کلان‌شهر اهواز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اهواز از شرایط بسیار نامطلوبی در حوزه گردشگری به طور خاص برخوردار است؛ اگر چه اهواز یک کلان‌شهر و داری مراکز تجاری و اقامتی مانند هتل، مسافرخانه و رستوران است، اما بخش جزئی از گردشگری شهری را می‌تواند به خود اختصاص دهد و از این بابت جاذبه‌های لازم را نتوانسته برای گردشگران فراهم آورد.

وقتی از گردشگری شهری سخن می‌گوئیم، باید مجموعه‌ای از زیرساخت و پتانسیل‌ها را داشته باشیم، امروز کلان‌شهر اهواز فاقد یک موزه تاریخی، موزه مردم‌شناسی و حتی یک موزه با بازدید عمومی است.

گرچه شهر اهواز جاده‌های ساحلی دارد، اما تنها بخشی از گردشگران فقط می‌توانند استفاده کنند و نیاز همه گردشگران را تأمین نمی‌کند، لذا باید زیرساخت‌های لازم تقویت شود، اماکن تاریخی شهر کاربری پیدا کند، اقامتگاه‌های سنتی، مراکز فروش صنایع دستی و فروش سوغات متعدد داشته باشیم که در این خصوص کمبود داریم و می‌طلبد مراکز تولید سوغات را داشته باشیم تا گردشگران بیایند و از نزدیک ببینند.

مهمترین شاخصه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری اهواز کدامند؟

در کلان‌شهر اهواز، صابئین مندایی به عنوان یک اقلیت مذهبی و با توجه فرهنگ خاص خود یک فرصت فوق‌العاده هستند، مراکز فروش طلا و نقره صابئین نیز وجود داد که این در بخش گردشگری شهری یک فرصت است.

در واقع ظرفیت‌های گردشگری در اهواز را تا حدودی داریم، اما از آنجایی که اهواز شهری برای گردشگران نبوده است، بیشتر جنبه عبوری داشته است تا اینکه گردشگران یک اقامت طولانی‌مدت داشته باشند، لذا باید جاذبه‌هایی برای گردشگران فراهم شود تا شاهد ماندگاری بیشتر آنها در شهر اهواز باشیم.

محور گردشگری شهری در منطقه هفت شهرداری اهواز و ثبت ملی شدن محوطه باستانی کوهساران یکی از ظرفیت‌های خوب گردشگری اهواز است همچنین با بازسازی آرامستان‌های آشورایی‌ها، لهستانی‌ها و ارامنه به یکی از مسیرهای حضور گردشگران تبدیل شده‌اند که در پی آن شاهد حضور گردشگران در محله عامری اهواز هستیم و این عوامل یک فرصت عالی برای شناسایی و معرفی توانمندی‌های گردشگری یکی از مناطق اهواز است.

هر چند با کوتاهی مدیریت شهری این طرح‌ها هنوز به صورت صددرصد تکمیل نشده است، با این حال تا حدود زیادی در جذب گردشگر موفق عمل کرده‌اند.

کد خبر 562584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.