آخرین تلفات زلزله ۶ریشتری کوخرد هرمزگان+جزئیات

زلزله ۶ریشتری در ساعت ۲:۴۵بامداد پنجشنبه بیست‌وششم اسفندماه، حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند و متعاقب آن، وقوع سه پس‌لرزه گزارش شد. تاکنون خسارت جانی از این زلزله و پس‌لرزه‌ها گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمین‌لرزه شدیدی به بزرگی شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد پنجشنبه حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند. این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی ۵۴.۶۵ و عرض جغرافیایی ۲۶.۸۹ و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوسته است. براساس گزارش اولیه، این زمین‌لرزه در فاصله ۲۷ کیلومتری کوخرد به وقوع پیوسته است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین‌لرزه را ساعت ۲:۴۵:۴۴ بامداد پنجشنبه اعلام کرده است. بندرعباس با ۱۶۵ کیلومتر و شیراز با ۳۶۸ کیلومتر نزدیک‌ترین مراکز استان‌ها به کانون این زمین‌لرزه هستند.

سه پس‌لرزه پس از وقوع زلزله اصلی

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به وقوع سه پس‌لرزه ۴.۱، ۴ و ۳.۵ ریشتری پس از وقوع زلزله اصلی، افزود: پس وقوع زلزله‌ها، نیروهای ارزیاب و امدادی به محل زلزله حضور یافتند و گزارشی از میزان تخریب و فرو ریختن دیوار و منازل تهیه کرده که پس از تکمیل آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در روستاهای کوخرد و جناح و مهران بستک بوده، ادامه داد: ضمن آماده‌باش به کل استان و استقرار در ستاد بحران، تاکنون سه تیم اورژانس، توزیع برق و راهدارای به محل زلزله اعزام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان افزود: یک مورد افتادگی تیر برق به وقوع پیوست که متعاقب آن، دو روستای بند کوه و هرسین بدون برق هستند. همچنین روستای لاوردین در بستک، قطعی برق دارد و ارتباط تلفنی با این روستا قطع است. مناره مسجدی در لاوردین، ترک‌خورده و ریزش کوه نیز اتفاق افتاده اما مسیر تردد باز است؛ همچنین در حال وصل برق روستای کوخرد هستیم.

خسارت جانی گزارش نشده است

ولی بستان، سرپرست فرمانداری بستک اظهار کرد: با وقوع زمین‌لرزه شش ریشتری، بلافاصله تیم‌های امداد و نجات به محل‌های احتمالی خسارت اعزام شدند.

وی افزود: از زلزله شش ریشتری ۲:۴۵ بامداد پنجشنبه دو زمین لرزه ۴.۱ و چهار ریشتری ثبت شده است. خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده و به جز قطعی برق یکی از روستاها و ترک‌خوردگی دیوار چند منزل، هنوز گزارش دقیقی دریافت نشده است.

سرپرست فرمانداری بستک ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در کوخرد به جز خسارت گسترده به شبکه برق، خسارت دیگری تاکنون گزارش نشده و البته بررسی‌ها ادامه دارد. طبق گزارش‌های رسیده جاده لاورشیخ و کوران بر اثر ریزش کوه تا اطلاع ثانوی مسدود است و ارتباط با لاوردین قطع شده است.

وی با بیان اینکه برق مناطقی از فرامرزان قطع شده و تلاش در جهت وصل مجدد ادامه دارد، تصریح کرد: براثر زلزله شدید و در پی آن سقوط چند تیر برق، برق روستاهای اسلام‌آباد، انجیره، خورچاه، بن‌کوه، هرسین از توابع بخش مهران قطع شده است.

وصل شدن برق ۱۰ روستای زلزله زده بستک

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان اظهار کرد: در پی وقوع این زمین لرزه، ۱۱ روستا دچار قطعی برق شد که تاکنون به جز یک روستا، برق مابقی روستاها وصل شده است.

وی افزود: با توجه به نگرانی و اضطراب ایجاد شده در مردم مناطق زلزله‌زده، چادر جهت اسکان مردم در روستاهای کانون اصلی زلزله توزیع شد.

ارزیابی تیم‌های هلال احمر از روستاهای نزدیک به کانون زلزله

مختار سلحشور، مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان اظهار کرد: به محض وقوع زلزله، ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر با تک‌تک روستاهای نزدیک به کانون زلزله آغاز شد که فعلاً گزارشی مبنی بر وجود خسارت اعلام نشده است.

وی افزود: ساعت ۲:۴۵ بامداد زمین‌لرزه شش ریشتری، استان هرمزگان حوالی کوخرد را در عمق ١٠ کیلومتری زمین را لرزاند که تیم‌های ارزیاب هلال احمر بلافاصله به منطقه اعزام شدند.

مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان ادامه داد: به محض وقوع زلزله، ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر از همه روستاهای نزدیک به کانون زلزله آغاز شد که فعلاً گزارشی مبنی بر وجود خسارت اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تماس تلفنی با روستاهای دورتر برقرار نشد، منتظر گزارش تیم‌های ارزیاب که به این روستاها اعزام شدند، هستیم تا جزئیات را در خبرهای بعدی را اعلام کنیم.

فعالیت گشت‌های پلیس پس از وقوع زلزله در هرمزگان

سردار غلامرضا جعفری، فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان اظهار کرد: گشت‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از سرقت منازل در سطح محلات فعال هستند.

وی افزود: علاوه بر تأمین نظم و امنیت در مناطق آسیب‌دیده از زلزله به عنوان یک اولویت جدی با اعزام نیرو و گسیل امکانات و تجهیزات لازم از رده‌ها و پلیس‌های تخصصی و امدادی در کنار زلزله‌زدگان خواهیم بود.

فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان ادامه داد: سبزپوشان ناجا از همان دقایق نخست وقوع زلزله، ضمن تلاش برای تأمین و برقراری نظم و امنیت، اقدامات لازم را برای سرعت‌بخشی به عملیات خدمات‌دهی، امدادرسانی و رسیدگی به هموطنان آسیب‌دیده آغاز کردند و این روند تا بازگشت شرایط به حالت عادی ادامه دارد.

توزیع اقلام و تجهیزات امدادی

مختار سلحشور، مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان افزود: بعد از وقوع زلزله، ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر در مورد وضعیت روستاهای حوالی کانون زلزله آغاز شده و هیچ‌گونه خسارت جانی در این مناطق گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه زلزله در روستاهای لاور، کوران و چند روستای دیگر احساس شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به جز ترک‌خوردگی جزئی در برخی مناطق مسکونی هیچ خسارت دیگری رخ نداده است.

مدیرعامل هلال احمر هرمزگان با اشاره به اینکه نیروهای امدادی و ارزیاب جمعیت هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند، اضافه کرد: تمام اقلام و تجهیزات امدادی ارسال شده و در صورت نیاز بین مردم توزیع می‌شود.

وارد نشدن خسارت به بناهای تاریخی

سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: تا کنون خسارتی از زلزله به بناهای تاریخی شهرستان گزارش نشده است.

وی افزود: کارشناسان میراث‌فرهنگی در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارت به آثار تاریخی و تأسیسات گردشگری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اعزام دو گروه ارزیاب هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، از اعزام دو گروه ارزیاب به منطقه زلزله‌زده کوخرد- جناح در استان هرمزگان به منظور ارزیابی اولیه زلزله به وقوع پیوسته در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: اکنون گروه‌های ارزیاب هلال احمر برای ارزیابی اولیه و بررسی لازم به محل وقوع این زلزله اعزام شده‌اند.

وی افزود: استان‌های بوشهر، فارس و کرمان در حالت آماده‌باش هستند.

کد خبر 562376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.