چه عواملی خطر بروز کرونای طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد؟

بار ویروسی بالا، وجود اتوآنتی‌بادی‌های خاص و فعالیت مجدد ویروس اپشتین بار، خطر بروز کرونای طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کووید -۱۹ باعث بروز علائم کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود. ویروس کرونا وارد دستگاه تنفسی افراد شده، تکثیر می‌یابد، به دیگر قسمت‌های بدن نفوذ پیدا می‌کند و آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با وجود اینکه علائم کوتاه‌مدت بیماری ممکن است ۱۵ روز یا بیشتر طول بکشد، علائم طولانی‌مدت پس از ۹۰ روز از عفونت اولیه ظاهر می‌شود و برای هفته‌ها یا ماه‌ها باقی می‌ماند. معمولاً افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت قرار دارند؛ البته افراد دیگر نیز ممکن است درگیر کرونای طولانی‌مدت شوند. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که خطر ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد:

بار ویروسی

بار ویروسی به معنای مقدار ویروس موجود در خون افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ است و میزان آن با انجام دادن تست RT-PCR مشخص می‌شود، این آزمایش تعداد ذرات ویروسی در هر میلی‌لیتر خون را مشخص می‌کند. بار ویروسی بالاتر به معنای افزایش تعداد ویروس‌های موجود در خون افراد و افزایش خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ است. همچنین، بار ویروسی بالا خطر انتقال بیماری به دیگران را افزایش می‌دهد.

وجود اتوآنتی‌بادی‌های خاص

اتوآنتی‌بادی به آنتی‌بادی‌هایی گفته می‌شود که به پروتئین‌های بدن خود فرد حمله می‌کند و باعث از بین رفتن سلول‌ها می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اتوآنتی‌بادی‌های خود تهاجمی باعث بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ می‌شود و خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کرونا را افزایش می‌دهد. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

فعالیت مجدد ویروسی اپشتین بار (EBV)

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ ممکن است باعث فعال شدن مجدد ویروس دیگری شود که خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت و نوع شدید بیماری را افزایش می‌دهد. ویروس دیگر اپشتین بار (EBV) نام دارد که نوعی ویروسی تبخال است. علائم این عفونت ویروسی بسیار شبیه کرونای طولانی مدت است. ویروس اپشتین بار ممکن است در بدن بیمارانی که در سنین جوانی به آن آلوده شده‌اند و هم اکنون نیز درگیر بیماری کووید -۱۹ شده‌اند، دوباره فعال شود.

دیابت نوع دوم

دیابت نوع دوم، نوعی بیماری مزمن غیرقابل درمان است. این بیماری مادام‌العمر فقط با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و مصرف به موقع داروها قابل کنترل است. قند خون بالای کنترل و درمان نشده، ممکن است احتمال بروز بیماری‌های دیگر را افزایش و اعضای بدن مانند کلیه‌ها، کبد، قلب و اعصاب را تحت تأثیر قرار دهد. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ یا کرونای طولانی مدت قرار دارند.

کاهش خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت

اگرچه هیچ روشی برای پیش‌بینی احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت وجود ندارد، متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد به منظور پیشگیری، اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب بپرهیزند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند و واکسن کرونا یا دوزهای تقویت‌کننده آن را در زمان تعیین شده دریافت کنند.

کد خبر 562313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.