اثربخشی شهرسازی هوشمند و پایدار بر جامعه

توسعه شهرها بر اساس رویکردهای هوشمند می‌تواند به ارزش اجتماعی آن‌ها بیفزاید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که هوشمند سازی شهرها می‌تواند از جنبه‌های مختلفی، کیفیت زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد، ضمن این‌که مزایای زیادی نیز برای مدیریت بهتر شهرها در پی خواهد داشت. از یک‌سو، در شهرهای هوشمند بسیاری از خدمات به شکل اینترنتی انجام می‌شود که این به سهم خود می‌تواند رفاه را برای شهرنشینان به ارمغان آورد و از سوی دیگر، هزینه‌ها تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و در نتیجه مدیران می‌توانند از بودجه‌های شهری برای ارائه خدمات بیشتر به مردم و بهبود کیفیت زیرساخت‌ها بهره ببرند. علاوه بر این، از آنجا که سنسورهای دیجیتالی نقش مهمی در جمع‌آوری داده‌ها در این شهرها ایفا می‌کند، بنابراین داده‌های دقیق‌تری در اختیار مدیران قرار می‌گیرد که می‌توانند بر اساس آن‌ها، بهتر به حل مشکلات شهری بپردازند.

اخیراً گروهی از محققان هلندی به بررسی نقش هوشمندسازی شهری از بعد اجتماعی پرداختند و متوجه شدند که شهرهای هوشمند از جنبه‌های مختلف اجتماعی، از ارزش بیشتری نسبت به سایر نقاط دنیا برخوردار است. در واقع، سرمایه‌گذاری‌ها و اثرات فضاسازی، مصرف انرژی و پویایی هوشمند در ۴۴ شهر هلندی تا سال ۲۰۵۰ مورد بررسی قرار گرفت، ضمن این‌که تأثیرات اجتماعی شهر هوشمند نیز در این تحقیق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. نتیجه تحقیقات، نشان داد که اگرچه هوشمندسازی شهرها، هزینه‌های زیادی در بر دارد، با این حال سودآوری ناشی از آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود که این امر به سهم خود می‌تواند هزینه استفاده شده را جبران کند، ضمن این‌که مزایای بی‌شماری را برای شهرها و شهروندان در پی داشته باشد.

اثربخشی شهرسازی هوشمند و پایدار بر جامعه

یکپارچه‌سازی هوشمند مدیریت شهری

محققان هلند تدابیر مختلفی را مورد بررسی قرار دادند که در آن‌ها نیازی به پیاده‌سازی رویکرد یا پروژه جدید نبود. در این مرحله، الگوی سنتی شهرسازی مورد تمرکز قرار گرفت که در پی آن، شهرها به سمت حومه‌ها گسترش می‌یافت و از مساحت بیشتری برخوردار می‌شد. در مرحله بعدی، دو پروژه قدیمی مورد بررسی قرار گرفت که در هر دو مورد، مناطق به طور یکپارچه و در مرزهای مناطق مسکونی طراحی شده بود و در نهایت، محققان به بررسی مناطقی متشکل از سازه‌های کوچک و آسمان‌خراش‌ها پرداختند که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا طراحی شده بود. محققان در پایان مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که بهره‌مندی از مفاهیم شهر هوشمند با بیشترین داده‌های دیجیتالی برای مورد آخر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در واقع، متغیر اصلی در آن به حساب می‌آید.

اثربخشی یکپارچه‌سازی در محدوده داخلی مرزها

از بعد اجتماعی، افزودن خانه‌های مسکونی در محدوده داخلی مرزها بسیار بهتر از گسترش شهرها به سمت حومه‌های آن‌ها است. محققان هلندی چنین استدلال کردند که توسعه سنتی شهرها به تولید ارزش افزوده اجتماعی حدود ۱.۲ میلیارد یورویی تا سال ۲۰۵۰ منجر خواهد شد و این در حالی است که توسعه شهر در مرزهای داخلی، تولید ارزش افزوده اجتماعی چهار میلیارد یورویی را در پی خواهد داشت.

در ادامه، محققان به بررسی ارزش افزوده یکپارچه‌سازی هوشمند پرداختند و به هزینه بسیار بالای آن نسبت به دو روش قبلی پی بردند. البته به ادعای محققان، سودآوری ناشی از یکپارچه‌سازی هوشمند نیز بسیار رضایت‌بخش خواهد بود، به طوری که به ازای سرمایه‌گذاری حدود چهار میلیارد یورو، سودی حدود هشت میلیارد یورو حاصل خواهد شد.

اثربخشی شهرسازی هوشمند و پایدار بر جامعه

ضرورت پیاده‌سازی رویکرد یکپارچه

محققان اهل هلند به منظور تعیین دقیق بزرگی ارزش افزوده اجتماعی در روش‌های ذکرشده، پیاده‌سازی رویکرد یکپارچه را بسیار حائز اهمیت دانستند. از نظر این افراد، تنها زمانی می‌توان به تعیین دقیق اثربخشی بهینه‌سازی اقدامات و ارزش افزوده اجتماعی پرداخت که سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه انرژی، فضا و پویایی انجام شود. در واقع، نتایج مطالعات محققان بر اهمیت توجه به تمام جوانب متمرکز بود به‌طوری که به عنوان مثال، سودآوری در بخش انرژی، بدون تعیین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فضایی، غیرممکن بود. از سوی دیگر، نتیجه تحقیقات نشان داد که ارتباط مستقیمی بین سرمایه‌گذاری در بخش پویایی شهرها و جنبه فضایی آن‌ها وجود دارد؛ به طوری که مثلاً، از طریق محدودسازی فضا برای عبور و مرور خودروها، فضای بیشتری برای ایجاد مکان بازی بچه‌ها، کسب و کار و سایر موارد مشابه به وجود می‌آید.

فضا، پویایی و انرژی

بدیهی است که ایجاد شهرهای هوشمند و پایدار تنها از طریق سرمایه‌گذاری‌های مداوم در بخش‌های فضایی، پویایی و انرژی امکان‌پذیر است. بدون شک، مدیران برای ایجاد چنین شهرهایی، بهره‌وری از فضاهای عمومی را به‌طور قابل توجهی تغییر خواهند داد و به فشردگی هر چه بیشتر آن‌ها روی خواهند آورد. در نتیجه این اقدامات، طراحی مناطق نیز به طور قابل توجهی متحول خواهد شد و فضاهای سبز داخلی جذاب بیشتری را در بر خواهد گرفت.

اثربخشی شهرسازی هوشمند و پایدار بر جامعه

کد خبر 562305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.