۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۱
جنایت آل سعود

مذاکرات میان ایران و عربستان به دلیل جنایت‌های عربستان و اعدام ۴۰ تن از شیعیان به تعویق افتاد و در حال حاضر از سرگیری روابط میان این دو کشور همسایه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای اخیر وزارت کشور عربستان سعودی ۸۱ نفر را به دلیل افکار و عقاید انحرافی با گروه‌های تروریستی و ضد سعودی اعلام کرد که ۴۰ نفر از آن‌ها از شیعیان بودند.

رژیم سعودی با اعدام ۴۰ شیعه از میان ۸۱ نفر، رویکرد فرقه‌ای و نگاه طایفه‌ای خود را به اثبات رسانده و طی سال‌های گذشته اقدام به اعدام مخالفان خود به بهانه‌های مختلف کرده است.

از آن جایی که مسئولان ایران و عربستان سعودی خبر از مذاکرات و بازگشایی سفارتخانه‌های هر دو کشور داده بودند اما پس از اعدام ۸۰ نفر که ۴۰ نفر از آن‌ها از شیعیان بودند، جمهوری اسلامی ایران دور پنجم مذاکرات میان ایران و عربستان را به تعویق درآورده است.

در حالی که فؤاد حسین وزیر خارجه عراق گفته بود، دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار خواهد شد، اما ایران به صورت یک‌طرفه این گفت‌وگوها را موقتاً تعلیق کرد.

برخی مدعی هستند که تعویق مذاکرات میان این دو کشور به ضرر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد اما برخی این اقدام ایران را تحسین می‌کنند و معتقد هستند عربستان سعودی باید به جنایت و خودکامگی خود پایان دهد.

در حال حاضر با جنایت‌های اخیر عربستان سعودی و موضع‌گیری ایران نسبت به این جنایت‌ها، مذاکرات میان این دو کشور همسایه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تعویق مذاکرات ایران و عربستان به دلیل جنایت اخیر آل سعود

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعلیق موقت گفت‌وگوها میان ایران و عربستان اظهار می‌کند: جنایت‌های بی‌شرمانه آل سعود و جریحه‌دار کردن افکار عمومی دلیل تعلیق موقت مذاکرات ایران و عربستان از جانب ایران است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته ۸۰ نفر به جرم آزادی بیان و عقیده توسط جنایتکاران آل سعودی سر بریده شدند، ادامه می‌دهد: از این تعداد چهل‌ویک تن از جوانان، نوجوانان و نونهالان شیعه و بی‌گناه بودند که آل سعود به بدترین شیوه و با قساوت تمام اقدام به این کار کرد.

کاردار پیشین ایران در عربستان تصریح می‌کند: در حال حاضر قلب همه مسلمانان و شیعیان نسبت به این جنایت سنگین و آزاردهنده سعودی‌ها جریحه‌دار شده است؛ طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام دور پنجم گفت‌وگو با عربستان را به تعویق بیندازد و این‌گونه اعتراض خود را نسبت به این جنایت‌ها نشان دهد.

به گفته وی، تاکنون آل سعود جنایت‌های بی‌شماری انجام داده و تاریخ سیاهی برای خود رقم زده است.

دستمالچیان با بیان این‌که روابطی که بر اساس جنایت‌آفرینی حکام سعودی باشد و با اعمال شنیع آن‌ها ادامه یابد، از پایه و اساس سست است، می‌گوید: آل سعود باید پاسخگوی جنایت‌هایی که در یمن، سوریه و عراق توسط تروریست‌های تکفیری انجام داده است، باشد. عربستان نمی‌تواند به جنایت‌های خود ادامه بدهد و سپس خواهان روابط خوب با همسایگان خود به ویژه ایران باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم آل سعود روش حکومت‌داری خود را تصحیح کند تا زمینه برای برقرار مذاکرات هموار شود، اما اکنون با مشکلات به وجود آمده، مذاکرات میان ایران و عربستان به تعویق افتاده است.

اقدامات اخیر سعودی وجهه آن‌ها را در دنیا خراب کرده است

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعویق موقت مذاکرات ایران و عربستان اظهار می‌کند: همه تلاش در مذاکرات این است که درباره زمینه تنش‌هایی که به دلیل اقدامات عربستان ایجاد و موجب قطع رابطه شد، اطمینان پیدا کنیم که قرار نیست در عرصه روابط به سمت تنش‌زایی و خصومت‌ورزی برود.

وی تصریح می‌کند: مذاکرات میان ایران و عربستان در حالی ضروری است که به برخی از خصومت‌های عربستان که سبب قطع روابط شد، بپردازیم.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه می‌دهد: اقدامات اخیر رژیم سعودی به حدی وجهه آن‌ها را در دنیا خراب کرده است که هرگونه مذاکره با آن‌ها به منزله تنزل جایگاه کشور است. عربستان ۸۱ جوان را به دلیل اعتقادات اعدام و به این موضوع اذعان کرده است! امروز همه افکار عمومی در جهان این اقدام عربستان را محکوم می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: اقدامات اخیر عربستان، یادآور مجموع جنایت‌های صهیونیستی طی سال‌های گذشته است. همچنین حمایت از گروه‌های تکفیری، یادآور اقدامات آن‌ها در سوریه، عراق و عربستان است.

قنادباشی با اشاره به اعدام خشونت‌بار عربستان علیه جمال خاشقچی می‌گوید: این اقدامات خشونت‌بار، باعث تخریب ریشه عربستان در دنیا می‌شود تا فضایی به وجود بیاید که هر کشوری بخواهد وارد گفت‌وگو به‌خصوص برای برقراری رابطه شود، جایگاه آن کشور تنزل و افت پیدا می‌کند.

وی یادآور می‌شود: مشخص است که عربستان اقدام نادرستی صورت داد. ما علاقه‌مند نیستیم که سرنوشت خودمان را در افکار عمومی با رژیمی که اکنون به عنوان رژیم ضد حقوق بشری شناخته می‌شود، جمع ببندیم.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه می‌کند: با توجه به این‌که ملک‌سلمان در حال مرگ است و هر لحظه امکان روی کار آمدن بن‌سلمان خواهد بود، از این‌رو ولیعهد سعودی سعی کرده است چراغ سبز به آمریکایی‌ها نشان و اطمینان دهد که با عقاید آن‌ها همسو است.

وی می‌افزاید: آمریکا و رژیم صهیونیستی، عربستان را به اعدام افرادی که صاحب افکار ضد اجتماعی و ضد آمریکایی هستند تصدیق می‌کنند؛ بنابراین مشوق بن‌سلمان و رژیم سعودی در نابودی افکاری که طرفدار مقاومت و مقابله با استعمار قدرت‌های استکباری هستند، قلمداد می‌شوند.

کد خبر 562286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.