قلعه مورچه‌خورت؛ دومین بنای خشتی جهان

در این قسمت از اصفهان را بگردیم به سراغ دومین بنای خشتی جهان می‌رویم. بنایی که باوجود وسعت زیاد و معماری شگفت‌آور و هوشمندانه‌اش سال‌ها است دارد خاک می‌خورد و ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان، شهری پر از شگفتی است. شگفتی‌هایی که هریک بیانگر قدمتی دیرینه و اصالت مردمان ایران است. کوچه‌پس‌کوچه‌ها و شهرهای کوچک و بزرگ اصفهان هرکدام برای خود قصه‌ای دارند. قصه‌هایی که ما را به تاریخ بلندی متصل می‌کند که قامت آن از ایران باستان تا عصر صفوی و قاجار است.

شگفتی‌های اصفهان آن‌قدر بی‌شمارند که وصفشان در یک پرونده «اصفهان را بگردیم» نمی‌گنجد؛ حتی اگر هرروز هم درباره یکی از آن‌ها بنویسیم شاید پرداختن به آن‌ها سال‌ها به طول انجامد. با این‌حال عجیب این است که بسیاری از مردم ایران و حتی شهروندان این شهر نیز اصفهان را تنها با میدان نقش‌جهان، سی‌وسه‌پل و پل خواجوی آن می‌شناسند. همین موضوع زنگ خطری شد تا تصمیم بگیریم هر پنجشنبه چندخطی از مکان‌های دیدنی، گردشگری، خانه‌های تاریخی و قصه‌های ناگفته در اصفهان بنویسیم که به نظر می‌رسد نیمه شناخته یا ناشناخته مانده‌اند.

قلعه تاریخی مورچه‌خورت یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی استان اصفهان است. این قلعه با مساحتی حدود ۳۳ هزار متر مربع، هشت برج نگهبانی، دو دروازه اصلی و مجموعه بناهایی مانند حمام، مسجد، امام‌زاده، پادگان و خانه‌های مسکونی بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم شناخته می‌شود.

قلعه تاریخی مورچه‌خورت در شهر شاهین‌شهر و ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان در روستای مورچه‌خورت واقع شده است. به علت عدم مطالعات باستان‌شناسی منطقه‌ای اطلاع درست و کاملی از چگونگی ساخت قلعه و کاربردهای آن در دسترس نیست، اما برخی از کارشناسان معتقدند این قلعه در قرن نهم هجری قمری ساخته شده است. عده‌ای نیز قدمت آن را قبل از دوران صفویه می‌دانند. با این‌حال یکی از آثار کشف‌شده روی یکی از بناهای این قلعه نشان می‌دهد این ارگ تاریخی شاهد پیروزی نادرشاه افشار بر اشرف افغان در سال ۱۱۴۲ هجری قمری بوده که درنهایت منجر به فرار افغان‌ها از اصفهان می‌شود.

قلعه مورچه‌خورت؛ دومین بنای خشتی جهان

شباهت عجیب معماری قلعه با ارگ بم

سال‌ها پیش این قلعه، تنها کاربرد نظامی داشته است، اما اکنون با نگاهی مختصر به درون آن می‌توان فهمید که هرکدام بناهای مخروبه آن به‌تنهایی چه عظمت و زیبایی داشته‌اند. در بدو ورود به این قلعه تاریخی اولین نکته‌ای که نظرتان را جلب می‌کند شباهت عجیب معماری آن با ارگ بم است. با این تفاوت که قلعه مورچه‌خورت تنها هشت برج تدافعی دارد. این برج‌های استوانه‌ای شکل و خشتی، هرکدامشان در قسمتی جداگانه از دژ واقع‌شده‌اند و معماری بسیار هوشمندانه‌ای دارند. در گذشته، پایین برج مکانی وجود داشت که همواره یک نگهبان به حالت آماده‌باش زیر برج نشسته بود که در صورت آسیب‌دیدگی یا خستگی نگهبان قبلی بتواند به‌سرعت جایگزین شود.

نمای تمام قلعه از خشت است و رنگ کرم قهوه‌ای آجر تمام آن را پوشانده است، اما می‌توان بناهایی مانند گنبد مسجد جامع قلعه و گنبد امام‌زاده علی (ع) را هم یافت که رنگ و لعاب معماری قاجار و صفوی در آن دیده شود.

ساختار معماری و چیدمان فضاهای عمومی دژ در طول زمان تغییر کاربری‌هایی داشته است و هر قسمت از آن مانند مجموعه حمام‌های زنانه و مردانه، امامزاده، مسجد، حسینیه، خانه خوانین و برخی قسمت‌های دیگر این قلعه حکایتگر یک نوع از معماری اصیل ایران باستان و ایران پس از اسلام است.

قلعه مورچه‌خورت؛ دومین بنای خشتی جهان

معماری و معرفی بخش‌های مختلف قلعه

این قلعه حصاری بلند و هشت برج دیده‌بانی مستحکم دارد که دور تا دور قلعه سه هکتاری مورچه‌خورت را احاطه کرده‌اند و از طریق ورودی‌های تعبیه شده در دو برج اصلی حصار در شمال و غرب مجموعه، علاوه بر بالا بردن ضریب ایمنی، دسترسی آسان به درون قلعه را ممکن می‌سازد. در گذر از ورودی جنوبی قلعه و عبور از کنار بقعه امامزاده علی که گنبد فیروزه‌ای آن از تمام نقاط قلعه می‌درخشد، به ساباطی می‌رسیم که فضایی است برای آنان که در گرمای طاقت‌فرسای کویر به دنبال پناهی می‌گردند.

نظام دسترسی از معابر اصلی به خانه‌های قلعه با گذر از پیچ‌وخم‌های کوچه‌های باریکی و ساباط‌های تودرتو شکل می‌گیرد که با عبور از صفه‌هایی زیبا به خانه‌هایی می‌رسد که چیزی به جز سادگی آن عناصر و شاخص بودن راه‌پله‌های آن به چشم نمی‌خورد. معابر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی قلعه با داشتن ساباط‌های متعدد و پیچ‌وخم‌های فراوان، علاوه بر فراهم آوردن دسترسی به فضاها، قلعه را در مقابل هر گونه نفوذ بیگانگان به عمق بافت مسکونی محافظت می‌کند.

چیدمان فضاهای خدماتی به‌صورت اندیشمندانه صورت پذیرفته است. بازار اصلی با مغازه‌هایی که از رونق گذشته آن حکایت می‌کنند، در کنار حمام‌های زنانه و مردانه که در عین سادگی بر اهمیت پاکیزگی نزد مردمان آن روزگار خبر می‌دهد، استقرار فضاهای مذهبی مسجد و حسینیه در جنوب قلعه، علاوه بر تعریف محدوده بافت مسکونی، باعث ارزشمند شدن نظامی آن شده‌اند.

قلعه مورچه‌خورت؛ دومین بنای خشتی جهان

قلعه‌ای که هیچ دشمنی نتوانست به آن نفوذ کند!

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های قلعه مورچه‌خورت، استراتژی‌های دفاعی آن برای بقا بوده است. این قلعه به دلیل قرارگیری نزدیک پایتخت (اصفهان) همواره مورد هجوم لشکریان مختلف بوده است. به همین دلیل سازندگان آن روش پیچیده‌ای برای نفوذ نکردن دشمن به دژ طراحی کرده بودند تا بر فرض محال اگر هم کسی می‌توانست به قلعه راه می‌یابد مجبور باشد از هفت‌خان رستم رد شود.

برای مثال در گذشته دورتادور قلعه خندق عمیقی حفر شده بود که از ورود بیگانگان به آن جلوگیری می‌شد. از طرفی طاق قسمت‌های ورودی دژ بسیار کوتاه است به همین دلیل هیچ سواره‌نظامی نمی‌تواند از آن عبور کند. پیاده‌نظام هم برای عبور باید کمر خود را خم کند و به همین جهت از قدرت او کاسته شده و به احتمال زیاد توسط سربازان قلعه دستگیر می‌شود.

قلعه مورچه‌خورت؛ دومین بنای خشتی جهان

مرمت دومین بنای خشتی جهان؛ پروژه‌ای که ناکام ماند

پروژه مرمت و بازسازی این مجموعه در سال ۱۳۸۶ با تأسیس شرکت احیای بافت تاریخی قلعه مورچه‌خورت با مشارکت و سهامداری بنیاد مسکن، شرکت توسعه گردشگری، شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه مرکزی و شرکت تعاونی گردشگری روستای مورچه‌خورت به‌عنوان نماینده مالکان و ذی‌نفعان قلعه تاریخی مورچه‌خورت شروع به کار کرد.

همه مراحل مطالعات اولیه و تهیه نقشه‌ها و طرح‌های اولیه در فازهای مختلف تهیه شد، اما به علت تأمین نشدن منابع مالی مراحل اجرایی آن تا سال ۱۳۹۵ هیچ‌گاه آغاز نشد و پروژه مرمت آن تنها در حد بازسازی دیوارهای اصلی، مسجد جامع و امامزاده باقی ماند. به این ترتیب هم‌اکنون درب دومین بنای خشتی جهان بسته است و قلعه مورچه‌خورت جز بنایی متروک چیز دیگری نیست.

کد خبر 562271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.