۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
منشور چگونه رنگ تولید می‌‎کند؟

قطعاً تا به حال به کناره آینه، یعنی مکانی که آینه با زاویه برش خورده است، نگاه کرده‌اید و متوجه تولید رنگ‌هایی شده‌اید؛ اما منشور چگونه موجب تولید رنگ می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنگامی که نور از شیشه عبور می‌کند، تجزیه می‌شود و ما طیف منتشر شده از آن را مشاهده می‌کنیم. درواقع هرگاه نور از هوا وارد آب یا شیشه می‌شود، جهتش تغییر می‌کند که به این تغییر، «انکسار» یا «شکست نور» می‌گویند. از جمله نمونه‌های این پدیده، کج دیده شدن قاشق در لیوان است. هنگامی که پرتو نور با زاویه معینی به شیشه می‌خورد، منحرف می‌شود و سرعتش کاهش می‌یابد که به این عمل انکسار می‌گویند؛ اما دلیل اینکه مخلوطی از رنگ‌ها جایگزین نور سفید می‌شود، چیست؟

نحوه تولید رنگ توسط منشور

هنگامی که نور سفید به درون منشور ساطع می‌شود، به رنگ‌های مختلفی تقسیم خواهد شد که رنگ قرمز از دیگر رنگ‌ها کمتر شکسته شده و از همه بالاتر قرار می‌گیرد. دیگر رنگ‎‌ها نیز به ترتیب از بالا به پایین عبارت است از نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش که طبق این ترتیب بنفش بیشتر شکسته شده و از همه پایین‌تر قرار می‌گیرد. دلیل منتشر شدن رنگ‌ها مختلف این است که با گذشت نور از منشور تمام رنگ‌های موجود در نور سفید تجزیه شده و به صورت جداگانه دیده می‌شود.

کشف علت تولید رنگ توسط منشور

در سال ۱۶۶۶ میلادی «اسحاق نیوتون» طی آزمایشی، دلیل این موضوع را بررسی و آن را مطرح کرد. وی نور خورشید را از یک سوراخ بسیار کوچک و باریک به درون یک اتاق تاریک فرستاد و با قرار دادن منشوری بر سر راه آن، نورهای منتشر شده را بررسی کرد؛ سپس نام این پدیده را «انتشار» یا «تجزیه نور» گذاشت و ثابت کرد که نور سفید، آمیخته‌ای از رنگ‌های مختلف است.

کد خبر 562149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.