توافق ایران و روسیه برای خنثی‌سازی تحریم‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ بنابراین خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق ایران و روسیه برای خنثی‌سازی تحریم‌» به بررسی سفر امیرعبداللهیان به روسیه پرداخت و نوشت: گفت‌وگوی چهره به چهره حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو که متناظر بر موضوعات مشترک دوجانبه و چندجانبه مطرح شد، تبیین کننده محورهای همکاری دو کشور بود که سه بخش مهم را شامل می‌شد. موضوع «تضمین» مورد درخواست روسیه از آمریکا برای مصون ماندن روابط تجاری تهران و مسکو از تحریم‌های واشنگتن در رأس محورهایی بود که وزیر خارجه روسیه در نشست خبری روز گذشته آن را مورد توجه قرار داد.

ضمانت کتبی واشنگتن به مسکو برای مصون ماندن رابطه تجاری ایران و روسیه از تحریم‌های امریکایی خبر مهمی بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در نشست خبری مشترک خود با وزیر خارجه ایران اعلام کرد. به گفته لاوروف، روسیه تضمینی کتبی دریافت کرده که شامل متن توافق و احیای برجام می‌شود و این متون از تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده در برجام از جمله مشارکت مستقیم شرکت‌ها و متخصصین و همکاری در پروژه‌هایی چون نیروگاه بوشهر به‌طور معتبری حفاظت می‌کند».

بی‌تردید مهم‌ترین موضوع سفر روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به مسکو، به رایزنی پیرامون مذاکرات وین و همفکری درباره موضع اخیر روسیه مبنی بر درخواست تضمین از آمریکا اختصاص داشت. در گرماگرم مذاکرات وین که دستیابی طرف‌ها به توافق بیش از هر وقت دیگری قوت گرفته بود، لاوروف با طرح این موضوع که روسیه از آمریکا بابت مصون ماندن روابط تجاری تهران و مسکو از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن تضمین کتبی می‌خواهد، توجه اذهان را متوجه خود کرد. تحولی که سبب شد کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا بکوشند از رهاورد آن، همه موضوعات اختلافی روی میز مذاکره را به درخواست روسیه تقلیل دهند و پرانتزهای خالی باقی مانده برای تحقق شروط ایران را نادیده بگیرند. اما مقام‌های کشورمان در واکنش به این تحولات، با توصیه به واشنگتن برای تصمیم‌گیری هر چه سریع‌تر درباره خواسته‌های تهران، بررسی چرایی و چگونگی خواست اخیر روسیه مبنی بر تضمین کتبی آمریکا را به رایزنی‌های بیشتر مقام‌های ایرانی و روسی منوط کردند.

توافق ایران و روسیه برای خنثی‌سازی تحریم‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عملیات اربیل، آغاز ترسیم حریم امنیت ملی ایران» به بررسی هدف قرار گرفتن مرکز راهبردی صهیونیست‌ها در اربیل عراق پرداخت و نوشت: غرش موشک‌های سپاه پاسداران در ساعت ۱:۲۰ بامداد بیست‌ودوم اسفند و فرود آمدن آن‌ها بر «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» صهیونیست‌ها علیه ایران را نباید صرفاً یک اقدام تلافی‌جویانه و ترسیم‌کننده مجدد خطوط قرمز دانست. این عملیات نقطه‌زن علاوه بر پیام‌های مهمی که برای بازیگران منطقه‌ای و دوستان و دشمنان ایران و انقلاب اسلامی داشت، در واقع سرآغاز مرحله‌ای جدید از سیاست اعلام شده «پایان دوران بزن در رو» و دکترین غیررسمی «نابودی مراکز توطئه پیرامونی» و «امنیت ورای مرزها» است.

پیش از این، جمهوری اسلامی ایران سیاست «تنبیه متجاوز و شرور» را با صبر و طمانینه به انجام می‌رسانید و در بسیاری از موارد بنا به ملاحظاتی از اعلام صریح آن خودداری می‌کرد، ولی در این حمله موشکی که پس از اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه امنیت ایران و به تلافی این اقدامات روی داد با اقدام سریع و اعلام صریح آن از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک گام رو به جلو در تثبیت و تفهیم «سیاست تنبیه و انتقام از متجاوز» برداشته شد که با توجه به روند قدرت‌یابی ایران و متحدانش و نیز روند تحولات جهانی، می‌تواند نویدبخش حرکت به سمت اتخاذ سیاست «ضربه پیشدستانه و پیشگیرانه» باشد.

توافق ایران و روسیه برای خنثی‌سازی تحریم‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجهیزات شناوری، موشکی و زیرسطحی به نیروی دریایی سپاه ملحق شد» نوشت: آئین الحاق تجهیزات تخصصی دفاعی شناوری، موشکی و زیرسطحی به نیروی دریایی سپاه امروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین عالی‌رتبه نیروهای مسلح برگزار شد.

در این مراسم انبوهی از تجهیزات و سامانه‌های موشکی و شناوری با قابلیت‌ها و ویژگی‌های عملیاتی جدید به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد.

ماندگاری و تاب‌آوری، افزایش سرعت تا ۹۵ نات و همچنین قابلیت حمل و شلیک موشک از ویژگی‌های منحصر به فرد شناورهای جدید راکت‌انداز، موشک‌انداز و شناسایی نیروی دریایی سپاه است.

ارتقای بُرد و قابلیت مانورپذیری موشک‌ها، گریزپذیری از جنگ الکترونیک و افزایش قدرت انفجار و تخریب نسبت به سامانه‌های قبلی نیز از ویژگی‌های سامانه‌های جدید موشکی الحاق‌شده به نیروی دریایی سپاه است.

توافق ایران و روسیه برای خنثی‌سازی تحریم‌

کد خبر 562147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.