۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۳
موهبت‌های یک آزادسازی

آزادسازی سواحل دریای خزر که بخشی از آن در حوزه شهری است، زمینه را برای ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران فراهم کرده است و سواحلی که تاکنون در انحصار بوده است با برنامه‌ریزی و انجام طرح‌های توسعه می‌تواند در اختیار عموم قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر رئیس‌جمهور به نخستین استان شمالی یعنی استان گیلان و شنیدن گلایه‌های شهروندان این استان، زمینه‌ساز آزادسازی سواحل شد. پیش از سفر وی به مازندران نیز آزادسازی سواحل در دستور کار قرار گرفت تا به این وسیله سواحلی که در اختیار بخش خصوصی و دولتی بود و سد راه رسیدن مردم به دریا شده بود، آزاد شود.

مازندران با ۱۵ شهرستان ساحلی، حدود ۳۴۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد. رئیس‌جمهور دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ دستور فوری برای عقب‌نشینی دستگاه‌های دولتی از حریم ۶۰ متری دریا را صادر و ضرب‌الاجل ۲۰ روزه برای تحقق این دستور تعیین کرده بود.

برنامه آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا از دهم بهمن‌ماه سال گذشته با دستور رئیس‌جمهوری به تمام دستگاه‌های دولتی کلید خورد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پس از سفر به استان گیلان و مشاهده وضعیت سواحل دریای خزر در دستوری صریح همه دستگاه‌های دولتی را بدون استثنا موظف به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده دریا تا مرز قانونی حداقل ۶۰ متر از ساحل، در بازه زمانی ۲۰ روزه کرد.

دستور رئیس‌جمهوری برای آزادسازی حریم دریا در همان روزهای نخست ابلاغ در بابلسر اجرا و نظارت بر عقب‌نشینی اردوگاه بهزیستی از حریم ۶۰ متری انجام شد، روزهای بعد نیز تعداد دیگری از مجموعه‌های دولتی از جمله مراکز نظامی اقدام به عقب‌نشینی از حریم ساحلی مازندران کردند. بخشی از سواحل آزاد شده در حوزه شهری مازندران قرار دارد و برنامه‌ریزی به منظور ساماندهی سواحل پس از آزادسازی بر عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری است.

شهرداری‌ها و خدمات‌رسانی در سواحل

سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل در استان با موفقیت انجام شده است و فرصتی است تا شهروندان از سواحل بهره‌مند شوند، گفت: فرصتی فراهم شده است تا از ظرفیت‌های موجود به ویژه در بخش خصوصی و توان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها استفاده و بهره‌برداری ویژه‌ای از سواحل انجام شود.

وی با بیان اینکه آزادسازی سواحل صرفاً با هدف بهره‌مندی مردم از این نعمت خدادادی انجام شده است، افزود: آزادسازی زمانی برای مردم مفید خواهد بود که بتوانند در سواحل خدمتی دریافت کنند، اگر نه آزادسازی صرف نمی‌تواند مفید باشد.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه افزایش بهره‌وری و درآمدزایی از سواحل از نکات دارای اهمیت این طرح بوده است، خاطرنشان کرد: ۱۵ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران شهرهای ساحلی است که با توجه به آزادسازی انجام شده باید اقداماتی سریع به منظور خدمت‌رسانی به مردم و بهره‌مندی آنها از این سواحل انجام شود.

حسینی‌پور تاکید کرد: بستر سواحل فرصت بسیار مناسبی است تا نگاه درآمدزا به این مواهب طبیعی وجود داشته باشد؛ مردم باید از حق طبیعی خود بهره‌مند شوند.

رضا علیخانی، معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در بسیاری از نقاط استان، با انجام طرح مناسب، دسترسی مردم به سواحل تسهیل شده است، تصریح کرد: در قالب طرح آزادسازی سواحل، ستاد ساماندهی سواحل نیز در نظر گرفته شده است تا از این طریق بتوانیم در عبور و مرور به سواحل، رعایت عدالت و انصاف را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زمینه‌سازی برای توسعه اقتصادی گردشگری و ایجاد صنایع متناسب با اقتصاد دریا از دیگر برنامه‌های ما پس از آزادسازی است، گفت: ایجاد پیاده‌روها، مبلمان ساحلی و فضای سبز در مسیر ساحل، به ویژه ایجاد طرح‌های ورزشی و دوچرخه‌سواری در سواحل باید در دستور کار شهرداری‌ها قرار بگیرد، در این راستا اجرای طرح‌های خدمات‌رسانی مورد تاکید قرار گرفته است.

شهرداران، بازیگران اصلی آزادسازی سواحل

پس از اجرای طرح آزادسازی سواحل، بسیاری شهرداران را بازیگران اصلی آزادسازی سواحل در شهرهایی همچون رامسر، نوشهر، محمودآباد، نور، بابلسر و تنکابن می‌دانند. با وجود اینکه بخش مهمی از سواحل آزاد شده در حوزه شهری نیست، با این وجود شهرهای پرجمعیتی در مجاورت سواحل آزادسازی شده قرار دارد که نیازمند خدمات‌رسانی مناسب هستند.

در همین خصوص، علی امینی‌شاد، شهردار رامسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روند آزادسازی سواحل در اختیار این شهرداری، اظهار کرد: محوطه حریم دریای پلاژ شهرداری و ساحل مجموعه دهکده صنایع دستی، توسط شهرداری رامسر با همراهی و همکاری پلاژداران تحت قرارداد شهرداری، آزادسازی شد تا در آینده‌ای نزدیک شهروندان بتوانند بدون پرداخت ورودی از فضای ساحل استفاده و از مواهب آزادسازی منتفع شوند.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه نوار پیاده‌راه ساحلی از اردیبهشت‌ماه سال آینده، مدیریت یکپارچه ساحل را در بخشی که در اختیار شهرداری است، معنی و مفهوم خواهیم بخشید تا همه شهروندان از مواهب خدادادی و امکانات شهری به صورت برابر استفاده کنند.

شهردار رامسر تاکید کرد: ادامه تسطیح و پاکسازی حدفاصل نوار ساحلی پلاژ شهرداری تا پلاژ توسکا، به همت واحد خدمات شهری و موتوری شهرداری رامسر انجام شد تا در ایام نوروز در اختیار شهروندان قرار گیرد.

در حوزه شهری بابلسر نیز در پی آزادسازی بخشی از سواحل، شهردار بابلسر اقدام به افزایش خدمات‌رسانی در این مناطق کرده است، در همین رابطه مجید صیادیان، شهردار بابلسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه سواحل آزاد شده پشت متل بانک کشاورزی و رفاه شهر با نصب صندلی، سطل زباله، رنگ‌آمیزی جداول و تیرهای برق، ساماندهی شده و برای استفاده عموم مردم قابل بهره‌برداری است، گفت: در سواحل آزاد شده زمینه برای انجام ورزش‌های همگانی برای استفاده عموم تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: واحد امانی و اگو شهری شهرداری بابلسر جهت استفاده بهینه از سواحل آزاد شده اقدام به جاگذاری وسایل ورزشی در این محدوده کرده است تا خدمات‌رسانی در سواحل آزادسازی شده برای شهروندان به خوبی انجام شود.

گزارش از الناز پاک‌نیا؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 562119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.