طرح وین برای تامین انرژی با کمک شهروندان

مقامات وین طرح جالبی را برای تامین انرژی تجدیدپذیر شهر به راه انداخته‌اند که شهروندان می‌توانند در آن سهیم شوند و به این ترتیب نقش خود را در گذار به انرژی پایدار ایفا کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات وین اعلام کردند که به شهروندان اجازه می‌دهند سهام پارک فتوولتائیک (PV) جدیدی را که در گورستان مرکزی شهر ساخته می‌شود، خریداری کنند. اکنون ۱۰ سال است که وین میزبان «نیروگاه‌های خورشیدی شهروندی» است؛ این نیروگاه‌ها به عنوان راهی برای مشارکت وینی‌ها در انتقال انرژی پایدار در نظر گرفته شده‌اند.

احداث چنین تسهیلات مشارکتی، انتقال انرژی پایدار را تسریع می‌کند و مشوقی برای حمایت عمومی گسترده از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر به وجود می‌آورد. علاوه بر این، اگر شهروندان از این قبیل طرح استقبال بیشتری داشته باشند، وین شاهد بازار پررونق انرژی خواهد بود.

پروژه جدید کاملاً یادآور اقدامی است که بعضی از کشورها مانند اسلوونی و جمهوری چک برای تسهیل گذار از یک اقتصاد متمرکز به یک بازار آزاد انجام دادند؛ در مورد چک، دولت برای کمک به تسریع خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، کوپن‌هایی صادر کرد و به این ترتیب شهروندان مالکان جزئی آن شدند.

در مورد وین، فشار شهر به سمت کربن زدایی بخش انرژی دو شباهت عمده با رویه ذکر شده دارد؛ نخست اینکه مقامات می‌خواهند از مجموعه بزرگی از سرمایه گذاران (در مقیاس کوچک) استفاده کنند و دیگر این‌که قصد یک انتقال سریع را دارند؛ اگرچه در این مورد، حرکت به جای اقتصاد بازار، به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است.

طرح وین برای تامین انرژی با کمک شهروندان

«نیروگاه‌های خورشیدی شهروندی» راهی عالی برای مشارکت شهروندان وینی است که ابزاری برای راه‌اندازی سیستم‌های PV ندارند. یک مثال خوب از پروژه‌های قبلی، مزرعه خورشیدی در دوناستاد است که در آن، تمام پنل‌های خورشیدی موجود با قیمت هر عدد ۴۷۵ یورو، تنها در ۲۶ ساعت فروخته شد. این اقدام به شهرداری این امکان را داد که به سرعت منابع مالی پروژه را تأمین کند و درآمد سالانه شهروندان را از فروش انرژی تضمین کرد.

بیش از ۱۰ هزار شهروند وینی در حال حاضر بر پروژه‌های مشابه سرمایه گذاری کرده‌اند و شهر بیش از ۳۸ میلیون یورو از این راه تأمین کرده است.

در حال حاضر، ۲۸ نیروگاه خورشیدی شهروندی در وین و نیدراسترایش فعال است که ۲۰.۵ مگاوات برق تولید و انرژی بیش از ۸۴۰۰ خانوار را تأمین می‌کنند. آن‌ها همچنین انتشار CO2 را ۱۲ هزار تن در سال کاهش می‌دهند.

از سوی دیگر، پروژه جدید در گورستان مرکزی، ۱.۴ مگاوات انرژی تولید می‌کند که باید برق ۵۷۰ خانوار را نیز تأمین کند.

کد خبر 562074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.