رویکرد شورای شهر اراک از کاهش شهرفروشی تا توجه به پروژه‌های محله‌محور

با پایان سال ۱۴۰۰ و در حالی که شش ماه از شروع به کار شوراهای اسلامی شهر می‌گذرد، شورای ششم شهر اراک نیز مانند سایر شوراهای شهر به دنبال رفع معضلات و توسعه شهر با نگاه محله‌محوری و تلاش برای تحقق بودجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شوراهای شهر کوشیدند تا در سال ۱۴۰۰ کارنامه پربار و پرتلاش را برای شهرها داشته باشند، فرازونشیب‌های فراوانی را نیز در شش ماهه شروع به کار خود داشتند، در این بین شورای اسلامی شهر اراک نیز برنامه‌ها و اهداف مختلفی را از تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تا نظارت دقیق بر روند اجرای بودجه ۱۴۰۱ و هزاران دغدغه دیگر را دنبال کرد تا شهری پویاتر داشته باشند و کاستی و معضلات شهر را با اولویت قرار دادن محلات کم‌برخوردار رفع کنند.

مهم‌ترین اولویت‌های شورای شهر اراک در نیمه اول سال ۱۴۰۱

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک در خصوص اولویت‌های شورای اسلامی شهر اراک در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی از مهم‌ترین اولویت‌های شورای اسلامی شهر اراک در سال ۱۴۰۱ خواهد بود و پس از آن ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری، احداث پارک محله‌ها، پارک‌های موضوعی و مفهومی در شهر، پیشبرد برنامه محل‌محور و مسجدپایه نیز از دیگر اولویت‌های شورای اسلامی شهر در سال جدید خواهد بود.

محمد عسگری عضو و خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اراک نیز در خصوص رویکرد شورا اسلامی شهر اراک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در مدیریت شهری اراک رویکرد سال ۱۴۰۱ شورای اسلامی شهر اراک شهرفروشی و کسب درآمد از جرایم ماده ۱۰۰ را نداریم و سعی کردیم در تصویب بودجه سال جدید نظمی در برنامه‌های شهرداری ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در راستا ایجاد نظم در برنامه‌های مدیریت شهری اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام، آغاز مجدد طرح تفکیک پسماند از مبدا با انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید و آماده‌سازی زیرساخت‌ها در دره گردو شهر اراک برای جذب سرمایه‌گذار جز اولویت‌های شورای اسلامی شهر اراک در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

داوود قربانی، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌هایی که در سال آینده در اولویت این کمیسیون قرار گرفته است، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در راستای دستیابی به اولیت‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌توان به نظارت دقیق بر روند اجرای بودجه مصوب شهرداری اشاره کرد؛ چرا که قطعاً ترک فعل‌ها و انجام ندادن اقدامات مؤثر و به موقع از سوی مدیران شهری موجب برخورد جدی قانونی خواهد شد تا روند اجرای بودجه ۱۴۰۱ با بیشترین کارایی محقق و از تخلفات پیشگیری شود.

وی می‌افزاید: مصوبات شورای اسلامی شهر باید به صورت دقیق و در کمترین زمان ممکن انجام پذیرد، کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک به صورت جدی نظارت بر اجرای مصوبات را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک تاکید می‌کند: ساماندهی چارت نیروی انسانی در شهرداری اراک و فراهم کردن بستر جهت برگزاری آزمون سراسری از طریق سازمان سنجش برای جذب نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تیپ یک کشور در شهرداری اراک خواهیم بود؛ چرا که برای ایجاد تحول نیاز به افراد تحول‌خواه در بدنه کارشناسی شهرداری اراک خواهیم بود.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم در سال آینده شاهد تبدیل "کمیسیون نظارت و پیگیری" به "کمیسیون نظارت و حقوقی" باشیم، زیرا از جمله دغدغه‌های شورای اسلامی شهر اراک بررسی و ارزیابی قوانین و مقررات از حیث وجود یا ایجاد ظرفیت‌های قانونی در ارتباط با امور شهری از جمله تحقق و بهبود مدیریت یکپارچه شهری خواهیم بود.

قربانی اضافه می‌کند: پاسخگویی به اعتراضات و دعاوی در ارتباط با شورای اسلامی شهر و شهرداری با همکاری سایر کمیسیون‌ها و واحدهای ذی‌ربط، پیگیری مؤثر جهت فراهم کردن زمینه شفافیت در شورای اسلامی شهر اراک و شهرداری به معنای واقعی کلمه از سایر اولویت‌های کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

لزوم بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهر اراک

علی چگینی، رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک نیز با بیان اینکه در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بازآفرینی ۴۰ درصد از مساحت شهر اراک که شامل بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است در اولویت کار کمیسیون عمران، ترافیک و شهرسازی قرار گرفته است، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: توانمندسازی و به چرخه برگرداندن پروژه‌های میدان امام خمینی (ره)، میدان امام حسین (ع) و پروژه‌های گردشگری از جمله دره گردو نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: سعی کردیم اعتبارات جداگانه‌ای را به صورت محله‌محور به پروژه‌های محله‌های کم‌برخوردار تخصیص دهیم و بودجه را به سمت محله‌محوری سوق دهیم تا شاهد رفع معضلات و کاستی‌ها در محلات کم‌برخوردار باشیم.

ضرورت توجه به کودکان کار و زنان سرپرست خانوار

پیمان عین‌القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه طرح جامع بازار اراک هنوز تدوین نشده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: میراث فرهنگی نتوانست در سال جاری برای حفظ بازار تاریخی اراک حدود چهار میلیارد تومان جذب کند، در حالی که شورای اسلامی شهر اراک برای خرید خانه‌های تاریخی اعتبار خوبی پیش‌بینی کرده، اما هنوز قرارداد طرح تفضیلی شهر اراک منعقد نشده است، این طرح برای سه میلیارد تومان رقم قرارداد معطل و نیمه‌کاره باقی‌مانده است و اگر راه و شهرسازی نمی‌تواند این رقم را فراهم کند باید این موضوع را اعلام کند.

وی می‌افزاید: در حال پیگیری هستیم تا در سال جدید شهرداری، محلی را برای قرنطینه افراد درگیر اعتیاد و همین طور محلی را نیز برای ادامه فعالیت مؤسسه‌ای که پیش از این در حوزه کودکان کار فعالیت داشت و به علت صدور رأی بهزیستی فعالیتش متوقف شده بود در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: در نظر داریم برای توانمندسازی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست به ویژه در ایجاد بازارچه‌های مخصوص با همکاری شهرداری گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم که هم‌اکنون نیز این موضوع به صورت آزمایشی در پارک بانوان در حال انجام است.

وی تاکید می‌کند: بررسی و تقویت ورزش همگانی در شهر به دنبال مطالعاتی که در این زمینه انجام شده و ایجاد پارک‌های موضوعی در شهر از جمله افتتاح اولین پارک شطرنج شهر در شهر صنعتی اراک نیز از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک است که در سال ۱۴۰۱ دنبال خواهد شد.

کد خبر 562031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.