۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
نوروز گاه در اراک

اراک؛ چهارمین قطب صنعتی کشور در کنار چهره خشن صنعت این روزها عطر و بوی بهار به خود گرفته است؛ بهاری که با تحفه سبز خود لباسی بر تن طبیعت بی‌جان شهر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر اراک که به دلیل صنعتی بودن همواره چهره‌ای خاکستری و بی‌روح داشته است، حالا سر زنده و شاداب به‌نظر می‌رسد و شهروندان آن پس از دو سال سخت کرونایی و فروکش کردن نسبی این بیماری، با خاطری آرام‌تر از گذشته نوروز را جشن گرفته‌اند. بهار آمده است.

در آستانه نوروز نزدیک به ۶۰ المان نوروزی در سطح شهر نصب شد که این اقدام در کنار نظافت و رنگ‌آمیزی شهر باعث شده مردم حال و هوای تازه‌ای را تجربه کنند. در قسمت‌ها مختلف شهر نوروز گاه‌ها و جنگ‌های شادی برپا است و جنب‌وجوشی تازه و بهاری در بین شهروندان اراک و مسافران نوروزی شکل گرفته است.

منطقه گردشگری دره گردو به عنوان نوروز گاه شهر اراک برای نوروز ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد؛ معرفی داشته‌های فرهنگی و تلاش برای احیای آن گامی مهم در راستای صیانت از هویت و اصالت مردمان هر منطقه است و نوروز گاه استان مرکزی به عنوان آئینه تمام نمایی از آئین‌ها و سنت‌های اصیل این استان نقش آفرینی می‌کند. نوروزگاه‌ها فرصت مناسبی برای معرفی آداب‌و رسوم و فرهنگ مردم مناطق مختلف است که موجب تنوع در برنامه مسافران و گردشگران است.

سازمان فرهنگی شهرداری اراک نیز برای استقبال از بهار سال ۱۴۰۱ برنامه‌های شاد و مفرحی را در نظر گرفته است که در قالب نمایش‌های عروسکی، تئاتر، موسیقی، جنگ شادی در سطح پارک‌ها برگزار می‌شود، در نوروز گاه‌های سطح شهر نیز دیگر برنامه‌های بهاری در حال اجرا است.

کبری حسینی، یکی از شهروندان اراکی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «امسال کرونا مثل سال‌های قبل نیست، مردم در این دو سال روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا با کم شدن کرونا و برنامه‌های شادی که در سطح شهر برپاست فرصتی دست داده تا مردم بار دیگر به بهانه نوروز کنار هم جمع شوند و بخندند.»

اصغری، پدر یک خانواده کرجی نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "ما برای سر زدن و تجدید دیدار با پدر و مادر خود به اراک آمده‌ایم، امسال اراک نسبت به نوروز سال‌های گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است، دیروز ما برای تفریح به دره گردو رفتیم، نوروز گاه زیبایی در آن جا برپا بود و در کنار طبیعت زیبای آن منطقه فضای با نشاطی را ایجاد کرده بود که واقعاً لذت بردیم.»

اراک میزبان مسافران نوروزی

ناصر عسگری، معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌گوید: در سال گذشته جلسات متعددی در خصوص استقبال از بهار با حضور شهرداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد که بر اساس توضیحات ارائه شده در این نشست‌ها، اقداماتی از جمله رنگ‌آمیزی مبلمان شهری، نظافت کلی شهر و آماده کردن سرویس بهداشتی پارک‌ها و سرویس بهداشتی‌های عمومی شهر انجام شده است.

وی می‌افزاید: در حوزه ترافیکی نیروهای شهرداری خط‌کشی جاده‌های مواصلاتی و شست‌وشو و اصلاح تابلوهای ترافیکی و راهنمایی رانندگی را در راستای کاهش تصادفات انجام داده است؛ همچنین یک طرح ترافیکی ویژه سیزدهم فرودین‌ماه و روز طبیعت در نظر گرفته شده است که در ورودی و خروجی‌های شهر بنرهایی به این منظور نصب و اطلاع رسانی‌های لازم در این روز انجام می‌شود تا شهروندان امسال با مشکلات ترافیکی که هر ساله در این روز ایجاد می‌شود روبه‌رو نباشند.

نوروز گاه در اراک

معاون خدمات شهری شهردار اراک با بیان اینکه برای استقبال از مسافران نوروزی نیز مجموعه برنامه‌هایی در میدان سه راهی خمین، جاده کربلا، میدان فراهان و نوروز گاهی واقع در دره گردو در حال اجرا است، اظهار می‌کند: شهرداری کانکس‌هایی را در سه مکان قرار داده است و اکیپ‌هایی در این محل‌ها مستقر شده‌اند که با توزیع بسته‌های فرهنگی و هشداری به علاوه چند شاخه گل از مسافران نوروزی استقبال می‌کنند.

عسگری خاطرنشان می‌کند: با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک در حال اجرای برنامه‌های متنوع و شادی در سطح شهر هستیم.

وی با اشاره به آماده‌سازی پارک‌ها و نمازخانه‌ها برای استقبال از مسافران نوروزی، تصریح می‌کند: در این زمینه پارک شهید باهنر به طور ویژه جهت اسکان مسافران آماده شده است و از آنجا که سکوها و امکانات زیرساختی این پارک جهت برپایی چادر و اسکان مسافران مناسب است، مجموعه شهرداری با پاکسازی و آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی و همچنین تجهیز امکانات روشنایی این فضا را برای اسکان و استراحت مسافران نوروزی آماده کرده است.

طراحی المان‌های جدید نوروزی

پیمان عین القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک نیز در با اشاره به انجام اقدامات ویژه از سوی مدیریت شهری اراک برای استقبال از بهار ۱۴۰۱، اظهار می‌کند: امسال برای اولین بار در ستاد استقبال از نوروز مطالبات مردمی از شهرداری اراک را از دو ماه پیش مطرح کردیم و جلسات و گفت‌وگوهای بسیاری در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات مدیریت شهری از اسفندماه آغاز شد و همچنان در بهار سال ۱۴۰۱ ادامه دارد، خاطرنشان می‌کند: طراحی المان‌های جدید نوروزی همواره مورد استقبال مردم قرار گرفته است، المان‌هایی که در گذشته طراحی شده بود، مورد تأیید کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک قرار نگرفت که به همین دلیل حدود ۶۵ المان جدید نوروزی در مجموعه شهرداری طراحی و در شهر نصب شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: ایام نوروز فرصت مناسبی بود برای آنکه دره گردو مورد توجه عموم مردم شهر و همچنین مسافران نوروزی قرار بگیرد، از همین رو مدیریت شهری اراک برای اولین بار به برپایی نوروز گاه در این محدوده از شهر پرداخت و خوشبختانه این طرح مورد استقبال شهروندان و مسافرانی نوروزی قرار گرفت.

وی می‌افزاید: منطقه گردشگری دره گردو همواره مورد استقبال شهروندان این شهر قرار گرفته است، اما از آنجا که این منطقه گردشگری در مسیر تهران جنوب قرار گرفته است و محل عبور و مرور مسافران نوروزی که از استان‌های دیگر به شمال یا جنوب کشور سفر می‌کنند خواهد بود، البته سعی داشتیم با برپایی نوروز گاه توجه مسافران نوروزی را هم به این منطقه معطوف کنیم و از طرفی هم یک بار دیگر ظرفیت‌های نهفته این منطقه گردشگری را برای مسئولان استانی بازگو کنیم و از این طریق، رونق این محله گردشگری را به عنوان یک مطالبه مردمی مطرح تا این اقدام نقطه آغازی برای ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه گردشگری دره گردو برای جذب سرمایه‌گذار در سال ۱۴۰۱ باشد.

عین القضاتی ادامه داد: به موازات این اقدام، برپایی نوروز گاه‌ها در چند نقطه دیگر شهر نیز دنبال شده است که در این راستا برای شهروندان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متنوع و شادی در حال اجرا است.

وی تاکید می‌کند: امسال مردم ایران بهار در بهار را تجربه خواهند کرد، زیرا در آغاز سال نو هم بهار نوروزی و هم بهار قرآن و آغاز ماه مبارک رمضان را در پیش خواهیم داشت، به همین منظور چند برنامه قرآنی در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توان به برگزاری مسابقاتی اشاره کرد که در چهار بخش اذان، قرائت، مکبری و تعزیه خوانی بین مساجد شهر در کنار تجلیل از مربیان قرآنی شهر برنامه‌ریزی شده است، همچنین در کنار برگزاری محافل انس با قرآن، برای اولین بار در مجموعه شهرداری برنامه‌هایی قرآنی در حال اجرا است تا کارکنان این مجموعه و خانواده‌هایشان از آن بهره‌مند شوند.

اجرای نوروز گاه در منطقه گردشگری دره گردو

علی‌رضا شعبانی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در خصوص اجرای نوروز گاه همزمان با تعطیلات نوروز در اراک، می‌گوید: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در نظر دارد با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اجرای نوروز گاه در منطقه گردشگری دره گردو، در راستای برپایی برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی را در اولویت اقدامات قرار دهد.

نوروز گاه در اراک

وی با بیان اینکه طراحی خوب و باکیفیت المان‌های شهری می‌تواند دربردارنده پیام‌های زیادی برای شهروندان باشد که این مهم توسط هنرمندان اراک انجام می‌شود، تاکید می‌کند: در این زمینه می‌توان با برگزاری کارگاه‌های مختلف از ظرفیت طراحان شهر اراک در زمینه خلق آثار بهره‌گیری کرد و به همین منظور سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک اقدام به برگزاری دو کارگاه و ورکشاپ طراحی پوستر کرد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک هدف از برگزاری «ورکشاپ طراحی پوستر» را بها دادن و استفاده از پتانسیل هنرمندان شهر اراک در زمینه طراحی پوستر، استفاده از خروجی‌های این کارگاه در تابلوهای شهری، طراحی مناسب در خصوص موضوعات محوله در این کارگاه‌ها و استفاده از طراحی‌های مناسب با موضوعات ملی و مذهبی عنوان کرده و تصریح می‌کند: اکران طرح‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی در سطح شهر و برگزاری چندین برنامه و طرح شاد و مفرح برای نوروز ۱۴۰۱ در قالب برنامه‌های عروسکی، تئاتر، موسیقی، جنگ شادی، استقرار ایستگاه‌های استقبال از مسافرین نوروزی، اجرای نوروز گاه برای برپایی برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی در محل دره گردو و جانمایی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی در چند نقطه از سطح شهر جهت عرضه صنایع‌دستی و توانمندی‌های بانوان برای آشنایی مسافران از این آثار هنری در دست اقدام است که امیدواریم بازار خوبی برای ارائه آثار هنرمندان ایجاد کند.

وی می‌افزاید: علاوه بر نوروز گاه، سه ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در مبادی ورودی اراک در میدان فراهان، بلوار کربلا و همچنین میدان امام خمینی (ره) تدارک شده است، البته با توجه به نامساعد شدن شرایط جوی، شاید امکان ادامه برگزاری برنامه‌های نوروز گاه در منطقه ویژه گردشگری گردو نباشد، از این رو پیاده راه امیرکبیر و همچنین پارک ملت اراک نیز در این راستا لحاظ شده است.

کد خبر 562029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.