تشکیل ۱۱ کمیته و پذیرایی از زائران نوروزی مراسم نیمه‌شعبان

معاون خدمات شهری شهردار قم با تاکید به فعالیت‌های ۱۱ کمیته ستاد تسهیلات و خدمات سفر این کلان‌شهر، گفت: از این تعداد، هشت کمیته اجرایی است که با ریاست شهرداران مناطق در حال فعالیت هستند و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی از مسافران و زائران برای نیمه شعبان و تعطیلات نوروز انجام‌ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس ذاکریان با تاکید به آغاز به کار ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر ویژه نوروز از چهار ماه گذشته، اظهار کرد: این ستاد از چهار ماه پیش در شهرداری قم تشکیل و پیش‌بینی‌های لازم برای حضور گسترده زائران انجام شده است.

وی با بیان اینکه جلسات ستاد در این مدت به صورت مستمر تشکیل شده است، افزود: ذیل ستاد ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر ۱۱ کمیته تشکیل‌شده که از این تعداد هشت کمیته اجرایی بوده است و به ریاست شهرداران مناطق در حال فعالیت هستند، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی از مسافران و زائران برای نیمه شعبان و تعطیلات نوروز انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهردار قم با بررسی فعالیت سایر کمیته‌های ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر، تصریح کرد: کمیته ایمنی با مدیریت سازمان ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم فعال است و از تمام موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در محدوده مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم (ص) بازدید ایمنی شده است.

وی با تاکید به اینکه شش بوستان برای اسکان آماده شده است، ادامه داد: نظارت بر چادرهای اسکان در این شش بوستان، مجموعه سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران انجام‌شده و نواقص در مرحله برطرف شدن است، داوطلبان آتش‌نشانی در کنار تمام امکانات سازمان آتش‌نشانی بسیج شده‌اند.

ذاکریان با اشاره به اینکه خرید ۱۰ دستگاه قابل‌حمل اطفا حریق انجام شده است، اظهار کرد: علاوه بر خرید ۱۰ دستگاه، ۱۰ دستگاه دیگر نیز از سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران امانت‌گرفته شده تا در صورت بروز هرگونه حادثه در بین جمعیت در کمترین زمان بحران مدیریت شود.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم نیمه‌شعبان با تعطیلات نوروز همزمان است، اضافه کرد: امسال با توجه به شروع ماه رمضان بعد از تعطیلات نوروز، پیش‌بینی حضور میلیونی مسافر در شهر را داریم و امید است مراسمی باشکوه در شهر برگزار شود.

معاون خدمات شهری شهردار قم با تاکید به فعالیت‌های کمیته فرهنگی، گفت: کمیته فرهنگی به ریاست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم مدیریت‌شده است و برنامه‌های این کمیته از ابتدای ماه شعبان در مساجد و حسینیه‌ها آغاز شد، همچنین در ایام نیمه شعبان نیز در بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته اسکان زیر نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بوده و شش بوستان در حال آماده‌سازی برای اسکان زائران و مسافران است و زائران و مسافران تنها در این شش بوستان فدک، امام رضا (ع)، مهدی، نیایش، غدیر و پارکینگ شماره چهار مسجد مقدس جمکران اجازه نصب چادر و اسکان دارند.

ذاکریان با بیان اینکه اینکه بارش باران پیش‌بینی می‌شود، افزود: در صورت بارندگی، سوله‌های بحران و سالن‌های ورزشی برای اسکان زائران پیش‌بینی‌شده است و مسافران به کمک کمیته اسکان به این محل‌ها هدایت می‌شوند و امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص آماده‌باش کمیته انتظامی برای جمع‌آوری دست‌فروشان و سد معبرها، اظهار کرد: ارزیابی‌ها در دو مرحله قبل از شروع مراسم و در حین اجرای مراسم انجام‌شده است و کمیته ارزاق، اطلاع‌رسانی و کمیته مالی و پشتیانی نیز در حال آماده‌باش کامل هستند.

معاون با بیان اینکه امسال کمیته مردمی در شهر قم تشکیل شده است، ادامه داد: مردم برای دریافت مجوزهای لازم برای برپایی ایستگاه صلواتی و موکب‌ها به این کمیته مراجعه می‌کنند؛ مبادی شهرها نیز پاکسازی‌شده است. ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز به‌صورت امانی از شهرداری تهران و سپاه و ارتش تأمین‌شده که امسال تعداد ۴۲۳ چشمه سرویس بهداشتی در مسیر نصب می‌شود.

وی با تاکید به اینکه برای نخستین بار ارسال پیامک خوشامدگویی هنگام ورود مسافران و زائران به شهر انجام می‌شود، گفت: هنگام ورود زائران این برنامه صورت می‌گیرد تا به پرتابل خبری ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر راهنمایی شوند و از طریق این پرتابل خبری، تمام نیازهای زائران اطلاع‌رسانی و مسیرهای لازم به زائران ارائه شود.

ذاکریان خاطرنشان کرد: برپایی پنج ایستگاه اطلاع‌رسانی در ورودهای شهر مورد توجه قرار گرفته است؛ در این ایستگاه‌ها نقشه‌هایی با بارکد و آدرس ستاد به مسافران داده می‌شود و تلاش شده است با کمک فضای مجازی اطلاعات لازم و ضروری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

معاون خدمات شهری شهردار قم با تاکید به ثبت مراسم نیمه شعبان سال ۹۸ به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مهدویت در کشور، تصریح کرد: برگزاری این مراسم نیازمند بودجه ملی با دو ردیف جاری و عمرانی است و مدیریت این مراسم با بودجه یک شهر، امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه مراسم مشابه نیمه شعبان با بودجه‌های ملی و مشارکت تمام نمادها و دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: نیمه شعبان تنها با بودجه شهرداری یک شهر برگزارشده است و شهرداری قم همه تلاش خود را برای برگزاری باشکوه این مراسم انجام داده است.

کد خبر 561940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.