نحوه اندازه‌گیری ارتفاع چگونه است؟

تا کنون در نشریات و مقاله‌هایی از ارتفاع کوه‌هایی نام برده می‌شود که حتی کسی به آن‌ها صعود نکرده است و چگونگی انجام این کار سوال کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشریات، کتاب‌ها و سایت‌های مختلف هنگامی که در رابطه با کوه‌ها مطلبی می‌خوانیم معمولاً ارتفاع آن‌ها با دقت بسیاری ثبت شده است، اما برخی از کوه‌ها ارتفاع بسیاری دارد و حتی کسی نتوانسته به آن‌ها صعود کند؛ بنابراین چگونه ارتفاع کوهی که کسی به آن صعود نکرده، قابل تعیین است؟

نحوه اندازه‌گیری ارتفاع کوه

برای اندازه‌گیری ارتفاع کوه‌ها از یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها یعنی مساحی و نقشه‌برداری استفاده می‌شود. دانش نقشه‌برداری یکی از شاخه‌های رشته مهندسی راه و ساختمان است که در آن اندازه و فرم هر بخش از زمین مشخص می‌شود. در این علم روش‌های مختلفی وجود دارد که اساس تمام آن‌ها روش مثلث‌بندی است. در هندسه می‌دانیم که اگر اندازه یک ضلع و دو زاویه یا دو ضلع و یک زاویه را در یک مثلت به‌دست آوریم، می‌توانیم اندازه‌های دیگر را نیز بیابیم. روش اندازه‌گیری یک ناحیه یکسان است که در آن از زنجیر، میله فلزی یا سیم برای اندازه‌گیری دقیق استفاده می‌شود.

هنگامی که اندازه یک ضلع از اولین زاویه را داشته باشیم که به طور معمول در یک قطعه زمین هموار در میان دو علامت مرزی قرار دارد، قسمت سوم آن را انتخاب کرده و رأس آن مثلث را می‌سازیم که در این هنگام می‌توانیم زاویه‌هایی را که قسمت سوم هر یک از دو انتهای اولین خط می‌سازد، اندازه‌گیری کنیم.

ترانسیت و ترازیاب

ابزار اندازه‌گیری زاویه ترانسیت است، اما این ابزار تنها برای اندازه‌گیری افقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه به صورت عمودی نیز قابل استفاده است که در این هنگام ترازیاب خوانده می‌شود. روی دوربین‌های مساحی یک تراز، الک قرار دارد که به وسیله آن می‌توان دوربین را تراز کرد، همچنین در یک نقطه کوهستانی با تنظیم دوربین و درست خواندن آن می‌توان همانطور که در سطوح افقی زاویه را اندازه‌گیری می‌کنیم، ارتفاع کوه را نیز مشخص کنیم.

کد خبر 561932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.