آغاز طرح نظارت بر درج قیمت کالا در لنجان

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: نظارت بر اجرای درست دستورالعمل درج قیمت کالا از بخش تولید تا توزیع در شهرستان لنجان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد نورانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصناف، نهادی مردمی و فراگیر بوده که در شهرهای مختلف ایران در حال خدمت به مردم هستند، اظهار کرد: اصناف و بازاریان یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌آیند که در طول تاریخ در اکثر صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حضوری مؤثر و آگاهانه داشته‌اند.

وی اصناف و بازاریان را قلب اقتصادی کشور دانست و افزود: بازاریان و اصناف بوده پل ارتباطی میان مصرف کننده و تولید کننده بوده و یکی از محاسن ویژه اصناف، افزایش فرصت‌های شغلی است و با توجه به ظرفیت بالای بازاریان همواره این قشر مؤثر را بازویی برای دولتمردان در پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان نقش اصناف و حلقه توزیع را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی مردم، همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی اصناف به شمار می‌آید و باید به این نکته توجه داشت که بازاریان به عنوان حلقه آخر توزیع هیچ نقشی در گرانی کالاها ندارند.

نورانی با بیان اینکه با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده مردم به صورت شفاف از قیمت واقعی مطلع می‌شوند، ادامه داد: براساس دستورالعمل ابلاغی، به تازگی طرح درج قیمت تولیدکننده در شهرهای مختلف ایران به مرحله اجرا رسیده و هدف از اجرای این طرح، شفاف‌سازی فرایند قیمت‌گذاری و نظام توزیع، مدیریت تخفیف‌های اغواکننده برخی فروشگاه‌ها و مقابله با گران‌فروشی است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا در شهرستان لنجان، گفت: فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی فعال در شهرستان لنجان به عنوان آخرین حلقه توزیع کالا مکلف به درج قیمت مصرف کننده، مطابق با قیمت فروش براساس فاکتورهای فروش و محاسبه سود قانونی تعیین شده هستند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان اضافه کرد: دستورالعمل‌های ابلاغی مرتبط به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها و فروش آن توسط واحدهای صنفی صادر شده و اصناف و بازاریان باید این ضوابط را رعایت کنند، خرده فروشان نیز باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده، درصد سود اعمالی را به صورت شفاف روی کالاها درج کنند.

نورانی اظهار کرد: درج قیمت توسط تولیدکننده روی کالا به معنای فاکتور فروش است و بر همین مبنا در یک گروه کالایی با اعمال سود قانونی بخش توزیع، قیمت مصرف کننده مشخص می‌شود و اگر کالایی بیشتر از این قیمت به فروش برسد کاملاً قابل رصد و پیگیری است.

وی با اشاره به آغاز نظارت بر اجرای درست دستورالعمل درج قیمت کالا از بخش تولید تا توزیع، یادآور شد: نظارت بر اجرای دقیق این طرح در بازار شهرها و روستاهای شهرستان لنجان با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و بازرسان بسیج اصناف در دو شیفت صبح و بعد از ظهر آغاز شده است تا شاهد اجرای دقیق این طرح باشیم.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی شهرستان لنجان به عنوان متولی نظارت بر فعالیت اصناف با تشدید بازرسی‌های بازار در ماه‌های اسفند و فروردین با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها به نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی خواهند پرداخت و برخورد قاطعی با متخلفان احتمالی که اقدام به گران‌فروشی کنند خواهد کرد.

کد خبر 561931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.