سفر معنادار امیرعبداللهیان به مسکو

به نظر می‌رسد سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه از اهمیت بالایی در حوزه جنگ روسیه و اوکراین و مسئله مذاکرات وین برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌المللی درباره هدف قرار گرفتن مرکز راهبردی صهیونیست‌ها در اربیل عراق در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه در چارچوب رایزنی‌های موجود بین تهران و مسکو قابل تجزیه و تحلیل است. از آنجا که ایران در جنگ روسیه و اوکراین نگرانی‌هایی نسبت به کشتار مردم بی‌گناه دارد، بنابراین آماده است که میان روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ و کشتار مردم غیرنظامی، پادرمیانی کند و به همین دلیل این سفر در این چارچوب قرار دارد.

موضوع دیگری که امیرعبداللهیان با مقامات روسیه مورد بحث قرار خواهد داد، مسئله برجام است. به این دلیل که روسیه در آخرین لحظات توافقنامه جدید بین ایران و ۱+۴ درخواست تضمین از آمریکا داشت مبنی بر اینکه روسیه و ایران نباید در تبادل تجاری، نظر کشورهای اروپایی و آمریکا را مورد توجه قرار دهند و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نباید شامل روسیه شود و تبادل تجاری بین تهران و مسکو حالت عادی داشته باشد.

طبیعی است که آمریکا این تضمین را ارائه نداد و همین مسئله باعث شد که روس‌ها در آخرین لحظه در امضای توافقنامه جدید در وین بین ایران و ۱+۴ سر باز بزند و مشکل جدیدی در فرآیند مذاکرات وین به وجود آمد.

موضوعی که نگرانی‌ها را افزایش داده این است که روسیه باید سریعاً پای توافقنامه جدید در وین را امضا کند که چنین اتفاقی رخ نداد، لذا امیرعبداللهیان هم در مذاکرات خود با مقامات روسیه موضوع ضرورت دستیابی به یک توافقی که منجربه لغو تحریم‌ها علیه ایران شود و به این توافق دست پیدا کنند را مطرح خواهد کرد و روس‌ها در این خصوص باید یک گام عملی برای رسیدن به یک نقطه نهایی در مذاکرات وین بردارند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد این سفر از اهمیت بالایی در حوزه جنگ روسیه و اوکراین و مسئله مذاکرات وین برخوردار باشد.

موضوع دیگری که اتفاق افتاد و فضای منطقه را تحت تأثیر قرار داد، اقدام اخیر عربستان در اعدام ۸۱ نفر از مردم عربستان است که ۴۷ نفر را تنها به تهمت و جرم گرایش به مذهب تشیع گردن زده‌اند که اغلب آن‌ها از منطقه شیعه‌نشین القطیف و الاحساء بودند. این مسئله روند مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را به شدت تحت تأثیر قرار داد به گونه‌ای که قرار بود دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد آغاز شود و اقدام عربستان در اعدام ۸۱ نفر که بیش از حدود نیمی از آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند، موجب توقف روند مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شد.

موضوع دیگری که به‌تازگی در منطقه رخ داده است، اقدام ایران در پرتاب موشک به یک پایگاه مهم جاسوسی اسرائیل در شمال اربیل بود که این پایگاه از سه سال گذشته به کانون آموزش گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است. موساد و افسران آمریکایی در این پایگاه با روابطی که با اقلیم کردستان دارند و با اطلاع و آگاهی مقامات اقلیم کردستان، این پایگاه را به کانون ایجاد ناامنی در مناطق شمال غرب ایران تبدیل کرده بودند.

ارسال پارازیت‌ها علیه رادارهای ایران و ایجاد اختلال در پروازهای مدنی و نظامی در مناطق شمال غرب ایران حاصل همکاری موساد و افسران سازمان سیا بوده که ایران در طول سه سال اخیر، بارها به دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان هشدارهایی داده بود. هم دستگاه دیپلماسی و هم مقامات نظامی و امنیتی، بارها در مذاکرات خصوصی با مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نسبت به وجود این پایگاه جاسوسی و خرابکاری هشدار داده بودند.

به‌همین دلیل طی ماه‌های اخیر حجم حملات تروریست‌ها علیه مردم استان کردستان ایران، افزایش پیدا کرده است؛ به دلیل اینکه اغلب گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب در همین پایگاه آموزش خراب‌کاری می‌دیدند. ایران بعد از چندین هشدار به دولت مرکزی و مقامات اقلیم کردستان، تصمیم نهایی خودش را به عنوان یک اقدام بازدارنده اتخاذ کرد و با پرتاب موشک کلیه تأسیسات فنی این پایگاه را منهدم کرد؛ زیرا این تأسیسات موجب ارسال پارازیت‌هایی به رادارهای فرودگاه‌های مختلف شمال‌غرب ایران و اختلال در پروازهای هواپیماهای غیرنظامی ایران شد و احتمال بروز خطر هم برای شهروندان ایران در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی وجود داشت. به همین دلیل این اقدام، امری بازدارنده و در چارچوب حقوق ایران برای دفاع از امنیت ملی خود قرار داد.

طبیعی است که برجام در روزهای اخیر به یک خروجی قابل قبولی در مذاکرات وین رسیده و یک‌سری مشکلات که خارج از اراده ایران و سه کشور اروپایی و حتی چین است به‌وجود آمده که این موضوع، به دلیل طرحی است که روسیه ارائه داد و در آخرین لحظه موجب توقف روند مذاکرات شد. در جریان سفر امیرعبداللهیان به مسکو، طبیعتاً این مسئله مورد بحث و به یک نتیجه قابل قبولی خواهد رسید.

مسائل منطقه‌ای دیگر نیز تحت کنترل است. اکنون منطقه بیشتر تحت تأثیر فضای جنگ روسیه و اوکراین قرار دارد که اگر این جنگ طولانی و فرسایشی شود، طبیعتاً بر همه جنبه‌های دیگر نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان تأثیر خواهد گذاشت.

سناریوی تعریف شده از سوی ناتو و غرب و آمریکا این است که جنگ به سمت فرسایشی شدن حرکت کند و ارتش روسیه در درازمدت در جنگ اوکراین دچار فرسایش شود. همان اتفاقی که برای ارتش سرخ شوروی در ورود به افغانستان در ۴۰ سال گذشته صورت گرفت و بعد از طولانی شدن حضور نظامی ارتش شوروی سابق در افغانستان این ارتش دچار فرسایش شد.

همین اتفاق در نیروهای ناتو در افغانستان نیز رخ داد؛ زیرا فرسایشی شدن جنگ به نابودی تدریجی یک ارتش منجر خواهد شد و روسیه باید سریعاً راه‌حلی برای خروج از بحران اوکراین پیدا کند. اگر جنگ ادامه پیدا کند، طبیعتاً به سود روسیه نخواهد بود و روسیه نمی‌تواند پیروز این جنگ باشد.

کد خبر 561898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.