دولت سیزدهم محیط‌زیست را به موضوع درجه یک کشور تبدیل می‌کند

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دولت سیزدهم مسئله محیط‌زیست را به موضوع درجه یک کشور تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در «روز درختکاری» در پنج سرفصل برای محیط‌زیست، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست عزم خود را جزم کرده است تا عمل به فرمایشات را به منصه ظهور بگذارد؛ زیرا تکلیف است و آنچه که رهبر انقلاب فرموده‌اند بر همه ما فرض است و تمام سازمان برای اجرای آن بسیج می‌شود.

وی افزود: دولت سیزدهم نشان داد که مسئله محیط‌زیست مسئله درجه اول کشور است. زمان آن گذشته که دولتمردان، مخربان محیط‌زیست باشند؛ بر همه ما فرض است که در سلسله مراتب ولایی به این مسئله جامه عمل بپوشانیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور همواره در جلسات یک پیام محیط‌زیستی می‌دهد، تصریح کرد: این دولت دیگر کلنگ نمی‌زند، بلکه به دنبال آن است نا تمام پروژه‌های معطل‌مانده و سرمایه‌های کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند.

کشور انباشتی از پلاستیک شده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه عرصه‌های مختلف کشور انباشتی از پلاستیک شده است، اضافه کرد: این وضعیت در استان‌های البرز و تهران بسیار تأسف‌برانگیز است، به طوری که همه دشت‌ها زیر پلاستیک رفته است؛ درحالی‌که این دو استان پیشانی کشور هستند و هر کسی وارد کشور شود از این دو استان عبور می‌کند.

سلاجقه با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: از این پس جرم‌انگاری تعرض به محیط‌زیست به صورت جدی پرداخته می‌شود و دیگر اجازه نخواهیم داد بیش از این محیط‌زیست تخریب شود؛ یا استانداران و مسئولان استانی وارد کار می‌شوند یا ما به عنوان ضابط قضائی عمل می‌کنیم.

طرح مسیر سبز کشور

وی با بیان اینکه مردم نباید تقاص سهل‌انگاری ما را بدهند، ادامه داد: در آستانه سال نو طرح «مسیر سبز کشور» به استانداران ابلاغ شده که یکی از راه‌های اصلی رسیدن به این طرح پاک شدن عرصه‌ها از پلاستیک است.

رئیس سازمان محیط‌زیست به برگزاری اجلاس جهانی مبارزه با پلاستیک در نایروبی در اوایل اسفندماه اشاره و خاطرنشان کرد: در اجلاس نایروبی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رئیس انتخاب و ۱۳ قطع‌نامه مصوب شد که بیانیه پلاستیک یکی از آن‌ها بود و معیارهای جهان ما را مسئول کرد تا در بحث گازکربنیک و گازهای گلخانه‌ای و متان ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه شاید در آینده نزدیک با توجه به معیارها، دیگر سوخت هواپیما به ما ندهند، افزود: باید خودآموزه‌های دینی و سیاست‌های ابلاغی رهبر را رعایت می‌کنیم و متعهد به مسائل دنیا نیز باشیم؛ زیرا این جاده روابط دوطرفه است.

سلاجقه ادامه داد: امروز وضعیت محیط‌زیست در شهرهای کشور تأسف‌برانگیز است؛ به طوری که تمام دشت‌ها زیر پلاستیک است. اکنون در حلقه دره کرج کارهای زیست‌محیطی خوبی انجام شده است اما منابع آب و خاک پایین دست دچار مشکل خواهد شد.

فناوری نو برای کمک محیط‌بانان

وی به راه‌اندازی دوباره آموزشکده محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان کشور در البرز پس از دو سال از تاریخ منحل شدن اشاره کرد و گفت: محیط‌بانان سرمایه‌های کشور و افرادی هستند که باب شهادت را برای کشور باز کردند. امید است این آموزشکده به سمت روزهای اوج خود برود و محیط‌بانان به نحو مطلوب از جنبه اخلاقی و اسلامی تربیت شوند و سپس محیط‌زیست در محیط‌بان تجلی یابد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: محیط‌بان باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های روز دنیا نظیر پهپاد و دوربین، در مسائل قضائی آموزش لازم را ببیند تا وفق مقررات کاری خود فعالیت کند.

وی با تاکید بر اینکه از این پس در فراخوان جذب محیط‌بانان باید برای هر منطقه و استان محیط‌بانان بومی همان منطقه جذب شوند، افزود: محیط‌بانان باید ورزیده باشند و این مرکز باید شرایط مناسب برای ورزش بدن‌سازی و آمادگی جسمانی داشته باشد.

آموزش‌های ضمن خدمت از فعالیت‌های مرکز آموزش محیط‌زیست

معاون رئیس‌جمهور یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز آموزش محیط‌زیست را ارائه آموزش‌های ضمن‌خدمت برای همکاران دانست و اظهار کرد: این آموزش‌ها باید در قالب آموزش‌های نرم‌افزاری مهندسی و طبیعی باشد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: این مجموعه باید به روزهای اوج خود برگردد و به عنوان یک مجموعه ملی در بحث محیط‌زیست ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی کند. این فرهنگ‌سازی باید ابتدا برای مسئولان و سپس برای مردم انجام شود و محیط‌زیست با مشارکت مردم از تخریب‌ها محفوظ بماند.

انحلال دانشکده محیط‌زیست

به گزارش ایمنا، آموزشکده محیط‌زیست کشور واقع در استان البرز که سالیان گذشته به دانشگاه تبدیل شده بود، در سال ۱۳۹۸ با دستور مسئولان وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست منحل شد و کارکنان و اساتید آن به سازمان مرکزی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتقل شدند.

بر کسی پوشیده نیست که اجرای دوره‌های تخصصی آموزشی برای محیط‌بان چه تأثیری در امر حفاظت از مناطق چهارگانه و حتی حفظ جان محیط‌بانان در مقابل متخلفان دارد؛ اما با انحلال دانشکده محیط‌زیست که طی چند سال اخیر در آن دوره‌های تخصصی محیط‌بانی آموزش داده می‌شد، چالش‌هایی در این حوزه به وجود آمده است و انتقاداتی نسبت به شیوه کنونی اجرای دوره‌های محیط‌بانی وجود دارد.

کد خبر 561768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.