جزئیات قرارداد مشارکتی ۵۹۰ میلیون یورویی خط ۲ متروی اصفهان

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با اشاره به قرارداد مشارکتی EPCF تجهیزات خط دوم متروی اصفهان گفت: با انعقاد این قرارداد ۵۹۰ میلیون یورویی، تأمین مالی بخش اصلی و مهم خط دوم متروی اصفهان عملیاتی شد.

محسن رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون قرارداد منعقد شده به منظور تکمیل خط دوم قطار شهری اصفهان اظهار کرد: به منظور تکمیل خط دوم متروی اصفهان فعالیت‌های اجرایی به دو بخش عملیات عمرانی شامل ساخت تونل، ایستگاه‌ها و سایر موارد عمرانی و بخش تجهیزات شامل ریل، سیستم‌های اتوماسیون، تأسیسات، برق، آسانسور و به ویژه واگن‌ها و انواع ملزومات استفاده صحیح و ایمن از مترو تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد EPCF شهرداری اصفهان به منظور تکمیل خط دوم قطار شهری اصفهان، افزود: مقدمات قرارداد مشارکتی با عنوان EPCF، نزدیک به چهار سال طول کشید و مجوزهای لازمه طی مراحل قرارداد از وزارت کشور، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اخذ شد و پس از طی مراحل نهایی تصویب آن قرارداد در شورای اقتصاد، با دریافت این مجوزها توانستیم در یک پروسه فنی با شرکت بین‌المللی داخلی خوشنام و فعال مپنا و کنرسیوسیمی متشکل از زیرمجموعه‌های شرکت مپنا و سابیر بین‌الملل، قرارداد را به امضا برسانیم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان پیرامون ارزش مالی این قرارداد تصریح کرد: ارزش این قرارداد پروژه، ۵۹۰ میلیون یورو است که تمام تجهیزات مورد نیاز برای خط دوم مترو را شامل می‌شود و از زمان اجرایی شدن قرارداد به مدت زمان چهار سال این خط به صورت کامل مجهز خواهد شد و قطار و واگن‌ها با قرار گرفتن در داخل سیستم فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی این قرارداد به قیمت‌های امروز بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان است و این نخستین مدل قرارداد فاینانس داخلی است که منعقد می‌شود، تصریح کرد: این قرارداد پس از طی مراحل بعدی، با تأیید نهایی شورای اقتصاد، هیئت سه نفره وزارت کشور و دولت، از سال آینده عملیاتی می‌شود.

رنجبر با بیان اینکه قراردادی ۱۶ هزار میلیاردی تومانی به قیمت امروز کار عمرانی منتسب به قطار شهری و حمل‌ونقل پاک در شهر اصفهان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در این مدل از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌شود، همانطور که مقام معظم رهبری بارها به بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان داخلی در حالت حداکثری اشاره داشتند در این پروژه نیز این موضوع لحاظ شده است.

وی تأکید کرد: با دانش فنی که از این طریق ایجاد می‌شود، به لحاظ مدیریت طرح، مدیریت تأمین مالی طرح و به لحاظ فنی ذخیره‌ای برای انجام و تداوم این دست پروژه‌ها در اصفهان و کشور شکل می‌گیرد؛ اگر بتوانیم برای شهر اصفهان در چهار سال آینده خط دو مترو را به صورت کامل تجهیز کنیم، با شکل‌گیری زیرساخت مهم و فوق‌العاده از جنس حمل‌ونقل سبز کمک ویژه‌ای به کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی مردم در شهر شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان این که با این قراردادی که روز گذشته در صحن شورای اسلامی شهر تصویب شد کار دیگری را آغاز کردیم و آن قولی بود که مشارکت مردمی را در امور مالی به حداکثر برسانیم، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از این قول انجام شده است و در حال عملیاتی شدن است؛ در واقع این مدل فعالیت، نوعی قرارداد مشارکت بوده است که طی آن طرف مشارکت، طراحی را بر اساس نیازهای ما با نظارت شهرداری انجام می‌دهد.

وی افزود: مطابق عنوان قرارداد ساخت از طریق انتقال و ساخت ریل و واگن اتفاق می‌افتد، سپس با نصب تجهیزات لازم در خط، به مرحله بهره‌برداری می‌رسد که در نهایت شرکت طرف قرارداد با تأمین کل هزینه پروژه از منابع مالی خود، در ادامه بهره‌برداری، هزینه‌های صورت گرفته، از منافع بهره‌برداری پروژه بازگردانده خواهد شد.

رنجبر خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به منظور حفظ محیط زیست در شهر اصفهان و کلان‌شهرهای کشور، از رویکردهای مهم مدیریت شهری اصفهان به‌شمار می‌رود و به دنبال آن هستیم که کیفیت زندگی مردم اصفهان افزایش یابد، بنابراین باید اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی کنند که در آن به مسائل زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای شود، ما چاره‌ای جز همراهی و مشارکت مردم در امر سرمایه‌گذاری نداریم که این سرمایه‌گذاری می‌تواند در سطوح مختلف کلان و خرد باشد.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند از سال آینده از طریق صندوق‌های مشارکت جمعی که ایجاد می‌شود با هر میزان سرمایه‌ای که در دست دارند، در امر ساخت پروژه‌های توسعه شهری مشارکت کنند و در منافع آن نیز شریک شوند، زیرا به طور مثال این پروژه ۱۶ هزار میلیارد تومان است در صورتی که بودجه تصویب شده شهرداری برای سال آینده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است، پس بدون مشارکت امکان انعقاد چنین قراردادی وجود ندارد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه مردم با سرمایه‌گذاری‌های خود از دو منفعت بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: مردم با این مشارکت به رشد کیفیت زندگی در شهر و زیرساخت‌های آن کمک کرده‌اند از سوی دیگر نیز از منفعت اقتصادی با هر رقم ریالی که مشارکت می‌کنند، منتفع می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مشارکت مردم در مدیریت شهر، بدون شک رویکرد اصلی ما، افزایش مشارکت مردمی در مسائل و موضوعات کلان و خرد اصفهان است و ما ناگزیر به حرکت روی این مدل هستیم، بنابراین به مردم توصیه می‌کنم با توجه به مزایای مشارکت، در فضای مشارکتی ما را همراهی کنند.

کد خبر 561730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.