حفظ فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه همه نهادها است

مراسم تجدید میثاق معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیران، معاونین و روسای بنیاد شهید و امور ایثارگران با آرمان‌های معمار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته (شنبه) در آستانه فرا رسیدن روز گرامیداشت شهدا با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) و با اهدای گل با آرمان‌های معمار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کرد.

وی در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه رسیدن در محضر امام (ره) توفیقی برای ما است، اظهار کرد: افتخار می‌کنیم که امام (ره) موسس بنیاد شهید در سال ۱۳۵۸ هستند که بعدها با ادغام نهادهای دیگر بنیاد شهید و امور ایثارگران نامیده شد. امام (ره) در طول حیات گران‌بها و مدتی که مدیریت نظام را به عهده داشتند توجه زیادی به این سازمان داشتند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما هر سال به مناسبت‌های مختلف از جمله هفته دفاع مقدس، روز مقاومت و هفته دولت برای تجدید میثاق به حرم مطهر امام (ره) مشرف می‌شویم، اما هفته شهید ویژگی خاصی دارد که به خاطر ارتباط قلبی امام (ره) با فرزندان شهیدش است. امام (ره) پیروان بسیاری داشتند، اما گروهی از آن‌ها دارای ویژگی خاصی هستند و در مسیر امام (ره) جان خود را فدا کردند و امام خمینی (ره) به آن‌ها افتخار می‌کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تأسیس بنیاد شهید در ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۵۸ خطاب به مدیران و معاونان بنیاد، افزود: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از تأسیس بنیاد شهید باید متوجه این باید باشیم که بنیانگذار این انقلاب چه اهدافی را از تأسیس بنیاد شهید دنبال می‌کردند و چه پرچمی را به ما سپردند و ما را مأمور به حفاظت از چه جایگاهی کردند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فرهنگ شهادت‌طلبی حافظ مکتب تشیع است و با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال باعث حفظ مکتب تشیع و تشکیل نظام جمهوری اسلامی شده است. از اهداف این فرهنگ این است که باید در مقابل ظلم ایستاد و برای همین باید در مقابل امام (ره) تعظیم کرد و این موضوع ارزشمند است، زیرا حکومت اسلامی ما متصل به وحی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به صدور انقلاب اسلامی به مردم جهان توسط امام خمینی (ره) گفت: انقلاب اسلامی ما بدون مرز است و هر کجا مجاهدت فی سبیل‌الله شد باید از ارزش‌های نظام حتی به قیمت جان دفاع کنیم. امام (ره) نگاه جهانی به فرهنگ ایثار و شهادت برای رفع فتنه‌ها داشتند و فرزندانشان را همانند الگویی و پرچم‌دار مکتب انقلاب تربیت کردند و فرزندان شهیدشان پرچم این مکتب را به ما سپردند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تکریم خانواده شهدا و ایثارگران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند ما وظیفه داریم از نظر مادی، معنوی و اخلاقی به خانواده ایثارگران رسیدگی و آن‌ها را تکریم کنیم، علاوه بر رسیدگی به مشکلات آن‌ها در خصوص مشکلات اشتغال، مسکن و درمان به معنویات و اخلاق آن‌ها هم توجه کنیم و طبق آیه شریفه «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا» در این مسیر یعنی فرهنگ ایثار و شهادت قدم بگذاریم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: فرهنگ ایثار و شهادت تمام شدنی نیست، در طول تاریخ شاهد بودیم که مجاهدان بسیاری در جنگ‌ها همراه امامان بودند. در جنگ صفین برخی از سربازان و افسران در مقابل حضرت علی (ع) ایستادند کار به جایی رسید که آن‌ها به حمایت از شخصیت مبتذلی مثل یزید پرداختند و همراه با عبیدالله بن زیاد، مأمور کشتن امام حسین (ع) شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: دشمنان در طول تاریخ ما را با فتنه‌های زیادی از جمله ترور، فشار اقتصادی و هجوم فرهنگی تحت فشار گذاشتند. افرادی بودند که زمانی از بنیانگذار انقلاب حمایت کردند و در طول سال‌های دفاع مقدس حضور داشتند، اما به نقطه‌ای رسیدند که در تضاد با اهدافشان بود لذا ما وظیفه داریم که الگوهای درست را به جامعه معرفی کنیم نه افراد معدودی که دچار تغییر حال شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: وظیفه بنیاد علاوه بر حفظ کرامت و عزت و تربیت فرزندان شهدا، حفظ شخصیت فکری و فرهنگی خانواده‌های شهدا است. تاکنون زحمات زیادی در این مسیر کشیده شده است، اما کافی نیست و ما در این دوره جدید باید نقاط ضعف را شناسایی کنیم و کار به دلیل تغییر فضای جامعه سخت‌تر شده است.

معاون رئیس جمهور در پایان گفت: حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه ما است، اما این تنها وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و همه نهادها وظیفه دارند که در راهی که از امام (ره) به ما سپرده شده است با اخلاص و عمل همراهی کنند تا به نتیجه برسیم.

کد خبر 561717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.