ترویج رویکرد شهردار دوچرخه‌سوار در سراسر جهان

شهردار دوچرخه‌سوار جنبشی است که توسط مدیران شهری پیاده‌سازی می‌شود و در راستای ترویج ایده‌های خلاق برای همه‌گیری دوچرخه‌سواری انجام می‌گیرد؛ هلند پیشروی طرح شهردار دوچرخه‌سوار است، با این حال، هر روزه بر تعداد شهردارانی از سراسر دنیا که از این برنامه استقبال می‌کنند، افزوده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بریتانیا به عنوان موفق‌ترین قلمروی دنیا در حذف انتشار گازهای آلاینده از طریق سبزسازی حمل‌ونقل شناخته شده است و به همین دلیل، بسیاری از مدیران سایر نقاط دنیا نیز برای دستیابی به هدف مشابه، تدابیر برنامه‌ریزان بریتانیا را مورد توجه قرار می‌دهند. در واقع، برنامه‌ریزان بریتانیایی تلاش کرده‌اند به واسطه کاهش مسافت‌های سفر شهرنشینان، آن‌ها را به اتخاذ تردد سبز از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق دهند که البته، شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز نقش مهمی در تقویت این ایده ایفا کرده است.

مدیران اغلب شهرهای دنیا به منظور ترویج دوچرخه‌سواری در میان مردم تاکنون اقدامات زیادی اعمال کرده‌اند و توانسته‌اند تا حد زیادی در این زمینه موفق عمل کنند. این افراد در نظر دارند از طریق ترویج تردد سبز و به ویژه دوچرخه‌سواری، مزایای اقتصادی، اجتماعی، سلامت و زیست‌محیطی را برای شهرهای خود به ارمغان آورند که در این راستا، اخیراً طرح شهردار دوچرخه‌سوار شکل گرفته است. اگرچه مدیران هلند به عنوان پیشروان شهردار دوچرخه‌سوار جهان شناخته شده‌اند، با این حال اخیراً شهردارهای زیادی به این جنبش پیوسته‌اند و تعداد آن‌ها تاکنون به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است.

ترویج رویکرد شهردار دوچرخه‌سوار در سراسر جهان

پیروان طرح شهردار دوچرخه‌سوار تلاش می‌کنند از طریق گردهم آوردن سرمایه‌گذاران و مردم عادی، ایده‌هایی برای ترویج هر چه بیشتر دوچرخه‌سواری ارائه دهند و استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک را برای تمام شهروندان با هر توانایی جسمی قابل دسترس کنند، ضمن این‌که خود شخصاً از دوچرخه‌سواری برای انجام امور روزمره بهره می‌گیرند. جالب است بدانید که بنگاه اجتماعی هلندی BYCS، واقع در آمستردام، که پیشروی اصلی جنبش شهردار دوچرخه‌سوار جهان به حساب می‌آید، مدعی شده است که تا سال ۲۰۳۰ میزان تردد از طریق دوچرخه‌سواری را در سراسر شهرهای جهان به بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. این مؤسسه به همکاری با مراکز تجاری مشهور، دولت‌ها و نهادهای غیردولتی پرداخته و آن‌ها را به ارائه ایده‌های خود در راستای ترویج دوچرخه‌سواری در سراسر جهان سوق داده است.

با وجود این‌که شیوع بیماری کووید -۱۹ خود به گسترش چشمگیر دوچرخه‌سواری در اغلب شهرهای جهان منجر شده است، با این حال به نظر می‌رسد که شهردارهای دوچرخه در هلند در ترغیب مردم به اتخاذ تردد سبز و به ویژه استفاده از دوچرخه برای عبور و مرور در داخل شهر، نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند. این افراد تلاش می‌کنند خود از طریق دوچرخه‌سواری به رفت‌وآمد بپردازند تا مردم را از این واقعیت آگاه کنند که بهترین شیوه برای حل بحران تغییرات اقلیمی، اتخاذ تردد سبز در شهرها است، ضمن این‌که به واسطه افزایش فعالیت جسمی دوچرخه‌سواران، به کاهش وزن و بیماری‌های مرتبط با آن کمک می‌کند.

ترویج رویکرد شهردار دوچرخه‌سوار در سراسر جهان

تاکنون شهردارهای بسیاری از نقاط دنیا به جمع شهردارهای دوچرخه‌سوار پیوسته‌اند؛ به عنوان مثال، مدیران ایرلند شمالی از افرادی هستند که به گرمی از این ایده استقبال کرده‌اند و همواره در تلاش هستند با ترویج مزایای دوچرخه‌سواری در میان مردم، آنان را به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک سوق دهند. به ویژه شهردار دوبلین، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایرلند از سال ۲۰۱۹ به طور جدی از رویکرد شهردار دوچرخه‌سوار استقبال کرده و تا کنون توانسته است هزاران شهروند، برند دوچرخه‌سازی معروف و صاحبان کسب‌وکار در این زمینه را به شهر جذب کند. نکته جالب توجه این‌که، شهردار دوبلین خدمات مربوط به ترویج دوچرخه‌سواری را تنها به شهر خود محدود نکرده است بلکه نمایندگانی را به سایر شهرهای دنیا نظیر رم و میلان در ایتالیا، پاریس فرانسه، بیروت پایتخت لبنان، بمبئی در هند، ریودوژانیرو دومین شهر بزرگ برزیل و مکزیکوسیتی روانه کرده است تا به اتخاذ رویکردهای مشابه و در نتیجه گسترش دوچرخه‌سواری در میان مردم آن‌ها بپردازند.

شهردار کیپ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی در راستای پیشبرد طرح شهردار دوچرخه‌سوار، کمپینی برگزار کرده است که در آن، دوچرخه‌سواری به جوانان آموزش داده می‌شود تا پس از یادگیری کامل، از این وسیله نقلیه برای حضور در مدارس، محل کار یا انجام امور روزمره خود بهره گیرند.

ترویج رویکرد شهردار دوچرخه‌سوار در سراسر جهان

در سائوپائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل، طرح فرشته‌های دوچرخه‌سوار پیاده شده است که در آن، مدیران تلاش می‌کنند اعتماد به نفس مردم را برای تردد از طریق دوچرخه‌سواری افزایش دهند و به نظر می‌رسد که در این زمینه، بسیار موفق عمل کرده‌اند.

تعداد شهردارهای دوچرخه‌سوار در هندوستان همه روزه در حال افزایش است و در نتیجه، همواره بر تعداد شهروندانی نیز افزوده می‌شود که دوچرخه‌سواری را برای عبور و مرور خود برمی‌گزینند؛ برنامه‌ریزان هند امیدوار هستند که ترویج دوچرخه‌سواری در شهرهای آن‌ها، آلودگی چشمگیر هوای امروز را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

شهردار مکزیکوسیتی در کشور مکزیک، یکی از حامیان بزرگ دوچرخه‌سواری در جهان به حساب می‌آید و استفاده از این وسیله نقلیه سبز را بهترین روش برای پایداری و سلامت زیست‌محیطی می‌داند.

وی تاکنون توانسته است جمعیت زیادی از مردم شهر را به اتخاذ تردد سبز جذب کند و در نتیجه آن، سوانح خیابانی ناشی از تردد زیاد خودروها را کاهش دهد.

ترویج رویکرد شهردار دوچرخه‌سوار در سراسر جهان

کد خبر 561693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.