مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا؛ کدام یک قاتل واقعی اتریوم است؟

فانتومFantom یا (FTM)، یک پلتفرم جدید قراردادهای هوشمند با عملکرد بسیار بالا است. این پلتفرم حتی با وضعیت نابسامان اخیر آلت‌کوین‌ها بازهم به گسترش کار خود با سرعت هر چه تمام ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق آمار و گزارشات انتشار یافته توسط جامعه حامیان پروتکل Fantom (FTM)، ارزش کل قفل شده‌ی، این پلتفرم از اولنچ (AVAX) پیشی گرفت.

سولانا (SOL) و فانتوم (FTM) هردو از محبوب‌ترین رمز ارزهای بازار ارز دیجیتال هستند. در سال گذشته هردو صعودهای خوبی را تجربه کرده‌اند. اما بهتر است ابتدا هردو را مختصرا توضیح دهیم.

سولانا (Solana) چیست؟

سولانا یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است که روی تکنولوژی بلاک چین با طبیعت بدون نیاز به مجوز برای فراهم آوردن راهکارهای امور مالی غیر متمرکز، سرمایه گذاری می‌کند. اگرچه ایده و کارهای اولیه روی پروژه از سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) شروع شده بود اما سازمان سولانا رسماً در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) در سوئیس راه‌اندازی شد. ارز دیجیتال سولانا با نماد SOL توانست طی کمتر از یک سال بالای ۱۶ هزار درصد رشد کند و خود را بعد از راه‌اندازی یک عرضه اولیه سکه (ICO) موفق با جذب سرمایه‌ای سنگین، به فهرست ۵ رمز ارز برتر از نظر مارکت کپ برساند! سولانا بخاطر پردازش‌های بسیار سریع خود در فضای ارزهای رمزنگاری شده بسیار شناخته شده است؛ به همین دلیل خرید سولانا محبوبیت زیادی بین معامله گران ارزهای دیجیتال پیدا کرده است.

پروتکل سولانا ایجاد شده تا زیرساخت،نوشتن اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApp) را فراهم کنید. Solana به‌وسیله ابداع الگوریتم اجماع اثبات تاریخچه (Proof of History (PoH)) و ترکیب آن با الگوریتم اثبات سهام (PoS) پایه، بهبود مقیاس پذیری را نشان گرفته است. به دلیل معرفی مدل الگوریتم اجماع دوگانه، سولانا از معامله‌گران پاره وقت و معامله‌گران مؤسسه‌ای همزمان بهره‌مند می‌شود. تمرکز اصلی شرکت سولانا بر این است که امور مالی غیر متمرکز را در ابعاد بزرگ‌تر در دسترس قرار دهد.

فانتوم (Fantom) چیست؟

فانتوم از سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) در دسترس عموم قرار گرفت. Fantom یک پلتفرم قرارداد هوشمند DAG (گراف غیر حلقوی جهت‌دار) است که خدمات امور مالی غیر متمرکز (DeFi) را برای توسعه دهندگانی که سفارشی از الگوریتم اجماع فانتوم استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند. با استفاده از ارز دیجیتال این شبکه یعنی FTM ، فانتوم قصد دارد که مشکلات مرتبط با پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند، خصوصاً سرعت تراکنش‌ها را مرتفع کند. یکی دیگر از اهداف توسعه‌دهنده Fantom طراحی یک ماشین مجازی دارای عملکرد بسیار بالا با توانایی اجرای سریع و ایمن قراردادهای هوشمند است. ایده پشت پروژه نام برده حقیقتاً جاه‌طلبانه است، به همین دلیل، امید به آینده روشن و موفق آن سرمایه گذاران، هولدرها و تریدرها را به خرید و فروش فانتوم ترغیب کرده است.

مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا؛ کدام یک قاتل واقعی اتریوم است؟

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیر متمرکز متن باز، برای dAppها و دارایی‌های دیجیتال است که به‌عنوان یک جایگزین اتریوم راه اندازی شده است. هدف Fantom غلبه بر محدودیت‌های بلاک چین‌های نسل قبلی و متوازن کردن سه مبحث امنیت، غیر متمرکز بودن و مقیاس پذیری است. این پروژه یک مجموعه ابزار برای ساده سازی فرآیند یکپارچه سازی دپ‌های موجود همچنین یک سیستم جایزه‌دهی استیکینگ دقیق و ابزار دیفای داخلی را ارائه می‌دهد.

مقایسه سولانا و فانتوم

معمولاً سولانا به اندازه فانتوم کاربردی نیست و انتظار می‌رود این اختلاف حداقل برای آینده‌ای قابل پیش بینی حفظ شود. این می‌تواند توضیح دهد که چرا Solana به اندازه Fantom بین کاربران محبوب نیست البته که قدمت فانتوم بیشتر هم هست. در زمان نگارش این مقاله حجم بازار سولانا تقریباً ۳۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با مارکت کپ ۴.۳ میلیارد دلاری فانتوم، نشان از صعود بیش از اندازه در مقابله فانتوم و پتانسیل بالای فانتوم برای صعود دارد.

هزینه تراکنش‌های SOL تقریباً ششصد برابر ارزان‌تر از FTM بوده و تقریباً نه برابر زودتر از فانتوم تأیید می‌شوند. (زمانی که تراکنش به‌صورت قطع تکمیل شده باشد) علاوه بر این سولانا نزدیک به ۲۰ برابر بیشتر از فانتوم غیر متمرکز است که این شبکه را بسیار قابل‌اعتمادتر و امن‌تر می‌کند. کیف پول‌های مطرح بازار هردو ارز دیجیتال SOL و FTM پشتیبانی می‌کنند.بدین ترتیب هردو برای تأمین امنیت و بروز رسانی، وابستگی کمی به تیم توسعه دهنده مرکزی دارند تراست والت، متامسک، اتمیک ولت و بسیاری دیگر از هات ولت‌های پشتیبانی کننده این دو ارز دیجیتال محبوب هستند.

مقایسه ارز دیجیتال فانتوم و سولانا؛ کدام یک قاتل واقعی اتریوم است؟

اگرچه ۸۰ درصد از عرضه کل فانتوم در دسترس است و سولانا محدودیت عرضه ندارد اما تورم Solana دوبرابر کمتر از نرخ تورم FTM است. هردوی این رمزارزها امکان استیکینگ هم دارند که نرخ سود سالیانه سولانا ۵% و فانتوم ۷% است. این دو بلاک چین قرار دادهای هوشمند را پشتیبانی می‌کنند و به قراردادهای غیر متمرکز امکان وصل شدن به بلاک چین خود را داده همچنین توسعه دهندگان می‌توانند روی پروتکل‌های این دو، اپلیکیشن غیر متمرکز مثل اپلیکیشن‌های امور مالی غیر متمرکز (DeFi) بسازند. Solana و فانتوم به‌صورت کامل پیاده سازی شده‌اند و با توجه یه توانایی‌های کاربردی این دو و بر کاربردی بودن آن‌ها دلالت دارد. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که هنوز تحت توسعه هستند.

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

در بسیاری از صرافی‌های خارجی و داخلی فانتوم و سولانا را با فیات و ارز دیجیتال می‌توان خرید و فروش کرد. بایننس، هوبی، کراکن و تعداد زیادی دیگر از صرافی‌های بین‌المللی هردوی این‌ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند. اما همچنان برای ایرانی‌ها محدودیت‌های زیادی وجود دارد. در اکثر صرافی‌های معتبر احراز هویت الزامی است و ایران تحریم است که در این‌صور باید به راه‌های دیگر فکر کنیم. استفاده از صرافی‌های ایرانی مثل بیت ۲۴ راهکار بسیار خوبی است. با کلیک روی قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال می‌توانید مناسب‌ترین قیمت ریالی فانتوم و سولانا را ببینید. این صرافی ایرانی بیشتر از ۳۰۰ ارز دیجیتال را برای خرید و فروش ارائه می‌دهد و هرروز هفته ۲۴ ساعته پشتیبانی در خدمت کاربران خود قرار می‌دهد.

کد خبر 561608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.