۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
زمان چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از کمیت‌های مهم که در طول روز به‌شدت مورد توجه بوده، «زمان» است. زمان مفهوم پیچیده‌ای دارد و چگونگی تعیین آن پرسش بسیاری از افراد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمان یکی از پیچیده‌ترین شگفتی‌های آفرینش است. این کمیت نشان می‌دهد ما در چه وقتی از روز قرار گرفته‌ایم و چه مقدار از عمرمان گذشته است؛ در نتیجه وجود آن بسیار در زندگی و فعالیت‌های ما مؤثر است و اگر زمان به شکل کنونی دارای واحدهای اندازه‌گیری نبود، بی‌نظمی در جهان شدت می‌گرفت. در ادامه به بررسی چگونگی تعیین زمان می‌پردازیم:

حالت کلی تعیین زمان

حرکت زمین، زمان‌های اصلی روز و سال را تعیین می‌کند؛ بنابراین هر بار گردش زمین به دور خود نمایانگر یک روز و گردش به دور خورشید نمایانگر یک سال است. هر روز از ۲۴ ساعت و هر ساعت از ۶۰ دقیقه تشکیل شده است که هر دقیقه نیز به ۶۰ ثانیه تقسیم می‌شود. زمان یک روز خورشیدی به دلیل تغییر سرعت گردش زمین به دور خورشید متفاوت است و با اینکه برخی روزها کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از ۲۴ ساعت می‌شود، اما به طور میانگین مدت روز همان ۲۴ ساعت است.

تعیین زمان با خط نصف‌النهار

برای تعیین نواحی مختلف، زمین با خط‌های فرضی تحت عنوان «نصف‌النهار» به چندین قسمت تقسیم شده است؛ طبق این تقسیم‌بندی تمام نقاطی که روی یک نصف‌النهار قرار گرفته‌اند روزهای یکسانی دارد و نقاط دیگر به ازای هر نصف‌النهار یک ساعت تفاوت زمان دارد.

یکی از خطوط فرضی از گرینویچ انگلستان می‌گذرد که عدد آن برابر با سفر است و به همین دلیل به عنوان نصف‌النهار مبدا شناخته می‌شود؛ بنابراین این خط نقطه شروع محسوب شده و دیگر خطوط در شرق و غرب آن قرار می‌گیرد. در تمام دنیا وقت بر مبنای نصف‌النهار گرینویچ محاسبه می‌شود و ستاره‌شناسان نیز ساعت‌های خود را در رصدخانه گرینویچ براساس جایگاه خورشید یا ستاره‌های مخصوصی که از این نصف‌النهار می‌گذرند، تنظیم می‌کنند.

کد خبر 561568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.