برگزاری شب شعر نظامی گنجوی در برخوار

محفل شعرخوانی شاعران در روز بزرگداشت نظامی گنجوی شاعر بزرگ و نامدار ایرانی در شهر دولت‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محفل ادبی بزرگداشت نظامی گنجوی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برخوار و با همکاری انجمن‌های ادبی، اداره آموزش و پرورش، شهرداری و شورای اسلامی شهر دولت‌آباد روز گذشته در محل سالن لقمان حکیم برگزار شد. در این مراسم شاعرانی از شهرهای اصفهان، دولت‌آباد، خورزوق، حبیب‌آباد و دستگرد به شعرخوانی پرداختند.

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف نظامی گنجوی یکی از پرآوازه‌ترین شاعران ادب فارسی است که در سده ششم هجری می‌زیسته است. تاریخ تولد نظامی نیز مانند بسیاری دیگر از سخن‌سرایان و نویسندگان کهنِ ایران، به‌درستی معلوم نیست، اما بر اساس اشاره و شواهدی که در شعرهای نظامی گنجوی یافت می‌شود، سال تولد او را می‌توان بین سال‌های ۵۳۳ تا ۵۴۰ هجری قمری در نظر گرفت و بر اساس همین اشاره‌ها می‌توان حد فاصل سال‌های ۶۰۰ تا ۶۰۲ هجری را نیز برای تاریخ وفات او حدس زد.

بسیاری از تذکره‌نویسان زادگاه این شاعر نام‌آور را شهر گنجه معرفی کرده‌اند. گنجه یکی از شهرهای قدیمِ ایران و بخشی از ولایت ارّان به‌شمار می‌رفته است که امروزه در جمهوری آذربایجان واقع شده است؛ این گنجه، همان شهری است که نظامی شهرت خویش را هم از آن گرفته و در همان شهر نیز چشم بر دنیا بسته است. با این حال، نظامی را عراقی‌الاصل دانسته‌اند؛ یعنی اینکه نیاکان او از مردمان عراق عجم بوده‌اند. وحید دستگردی در این‌باره نوشته است که «عراقی‌الاصل بودنِ وی مسلّم است؛ به این دلیل که در همه‌جا عراق را ستایش و همواره به دیدار عراق و مسافرت به آن اظهار شوق کرده است.

به گزارش ایمنا، شهرستان برخوار به مرکزیت دولت‌آباد از توابع استان اصفهان است که در ۱۰ کیلومتری شمال شهر اصفهان قرار دارد.

کد خبر 561488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.