۷ قله نوروزی برای مسافران اصفهان

در دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا سفرهای نوروزی حال و هوای خود را از دست داد، اما امسال بر خلاف دو سال گذشته با انجام واکسیناسیون در سراسر کشور احتمال افزایش سفرهای نوروزی به فراخور ظرفیت و پتانسیل‌ها وجود دارد که اصفهان نیز از این اتفاق مبارک مستثنی نخواهد بود.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال پس از حدود سه سال که ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان فعالیتی نداشته است و با توجه به تأخیر در تصمیم آغاز به‌کار بنا به شرایط کرونایی و فرصت کم و حجم فعالیت مدنظر در این مدت، ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان تلاش می‌کند که با وقت‌گذاری، تجربه و فعالیت کمی و کیفی فشرده مسئولان کمیته‌ها و بخش‌های مختلف ستادها وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.

ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان، ۱۰ کمیته زیرمجموعه دارد که از جمله آنها می‌توان به کمیته‌های امنیت و حراست، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و سخنگوی ستاد، اداری و سرمایه انسانی، اسکان و اصناف، فرهنگی، تفریحی و گردشگری، امور عمومی، پشتیبانی و تدارکات، حمل‌ونقل و ترافیک، قضائی و انتظامی و ایمنی و حوادث اشاره کرد.

مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان نیز ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان را پشتیبانی می‌کند و مدیریت طرح ساماندهی ناژوان به عنوان مسئول هماهنگی حوزه‌های گردشگری انتخاب شده است تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در نوروز برای شهروندان اصفهانی و گردشگران شرایط مناسبی فراهم شود.

نوروز امسال اولویت اقامت موقت گردشگران در این کلان‌شهر به ترتیب، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، مدارس آموزش و پرورش و غیرانتفاعی، منازل استیجاری و خوابگاه‌های دانشجویی، کمپ گردشگری باغ فدک به عنوان تنها مرکز اقامت موقت در فضای روباز و سایر کمپ‌های اضطراری خواهد بود.

"ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان" ستادی ملی در استان

مهدی بقایی معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان"، یک ستاد ملی است که در استان اصفهان تشکیل شده است و شهردار اصفهان به عنوان رئیس ستاد در شهر اصفهان و معاون خدمات شهری شهردار جانشین رئیس این ستاد فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، ستاد نوروزی نیست و به صورت دائمی فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: سعی داریم در سال آینده غیر از ایام نوروز، در زمان‌های دیگری مانند تابستان و پاییز برنامه‌هایی برای مسافران داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه حکم این ستاد تحت عنوان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان است و اقدامات این ستاد تنها مختص شهرداری نیست، خاطرنشان می‌کند: با توجه به این موضوع، سال‌های سال است که ارگان‌های مختلف در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و همگرایی مناسبی در این زمینه ایجاد شده است.

وی با اشاره به کمیته‌های ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، اضافه می‌کند: از جمله کمیته‌های این ستاد می‌توان به اسکان و اصناف، حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و تفریحی، انتظامی و قضائی، ایمنی و حوادث، امنیت و حراست، بازرسی و پاسخگویی به شکایات و اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

بقایی با اشاره به مسئولیت‌های تخصصی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، تصریح می‌کند: هوشمندسازی، مطالعات و پژوهش، زیباسازی فضای سبز شهری و برخی موارد دیگر از جمله مسئولیت‌های تخصصی این ستاد است.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه فعال نبودن ستاد خدمات سفر در چند سال‌های اخیر به دلیل شرایط کرونایی و زمان کم برای اجرای برنامه‌ها به دلیل تأخیر در صدور حکم، همکاران ما در معاونت خدمات شهری و دیگر نهادها در بازه زمانی که حدود یک ماه به طول انجامید، اقداماتی که در حدود پنج ماه انجام می‌شد را به صورت شبانه‌روزی اجرایی کردند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه می‌کند: با توجه به اینکه حدود دو سال ستاد خدمات سفر شهر اصفهان تعطیل بوده است، در تلاش هستیم با سرعت بیشتر فعالیت‌ها و اهداف این ستاد را پیش ببریم و به نقطه عطفی در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه چاپ نقشه و بروشور توسط کمیته اطلاع‌رسانی نزدیک به صفر رسیده است، می‌افزاید: در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی فردی حضور نداشته است و تنها از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

تجمیع برنامه‌های فرهنگی و تفریحی در ۷ قله فرهنگی و تفریحی شهر

بقایی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه مسافران، گردشگران و شهروندان اصفهانی در ایام نوروز به برنامه‌های تفریحی، گردشگری و فرهنگی نیاز دارند، مقرر شد برنامه‌های خرد که در مناطق اجرا می‌شد در هفت قله فرهنگی و تفریحی تجمیع می‌شود.

وی با اشاره به قله‌های فرهنگی و تفریحی اظهار می‌کند: "باغ غدیر اصفهان" برای اجرای برنامه‌های سرگرمی و ورزشی در نظر گرفته شده است، در میدان امام (ره) و کوه صفه نیز برنامه‌های خانواده‌محور در شب‌های نوروز برگزار می‌شود و میدان امام علی (ع) بیشتر برای موضوعات تاریخی و اصفهان قدیم تدارک دیده شده است، همچنین میراث ناملموس اصفهان نیز در این مکان به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به دیگر قله‌های فرهنگی و تفریحی شهر، ادامه می‌دهد: در گلستان شهدا و مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برنامه‌ای با محوریت علما، مشاهیر و شهدای مدفون در این مکان‌ها، در ناژوان علاوه بر تفریحات موجود، برنامه گردشگری طبیعت و در باغ فدک برای مسافران حاضر در این کمپ برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

وی با اشاره به کمیته اسکان و اصناف، تصریح می‌کند: اولویت‌های اسکان مسافران به ترتیب هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، مدارس، منازل استیجاری، کمپ روباز باغ فدک بوده است و سپس و مراکزی برای پشتیبانی اسکان موقت در نظر گرفته شده است.

بقایی اضافه می‌کند: در شش مسیر ورودی شهر، ستاد هدایت برای استراحت و معرفی شهر به گردشگران استقرار پیدا کرده که سعی داریم در این ستادها منازل استیجاری، هتل‌ها و موارد و برنامه‌ها را به مسافران اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران مناطق پانزده‌گانه شهرداری نیز مسئول منطقه خود هستند، می‌افزاید: سعی داریم در یک فضای سرگرمی که بر بستر اینترنت یا اپلیکیشن قرار می‌گیرد شهروندان و گردشگران را از تخفیف‌های موجود بهره‌مند سازیم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه شهروندانی که می‌توانند منازل خود را به صورت استیجاری در اختیار مسافران قرار دهند می‌توان به مکان‌های اعلام شده مراجعه کنند، خاطرنشان می‌کند: اجاره منازل با ارائه اجاره‌نامه و اقدامات قانونی انجام خواهد شد و نظارت بر این منازل با اتحادیه املاک و اماکن خواهد شد؛ شهرداری نیز وظیفه تسهیل‌گری را بر عهده دارد.

وی اظهار می‌کند: ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در روز بیست‌وپنجم اسفندماه با حضور شهردار اصفهان آغاز به‌کار خواهد کرد و از آن روز به بعد تمام برنامه‌ها آغاز خواهد شد و باغ فدک نیز در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت.

اقدامات شهرداری اصفهان برای استقبال از بهار

بقایی با اشاره به اقدامات شهرداری برای استقبال از بهار، خاطرنشان می‌کند: برخی از اقدامات طبق سنوات انجام می‌شود، اما سعی کردیم این اقدامات را منظم‌تر انجام دهیم که در این راستا، در چهار جمعه منتهی به پایان سال همکاران ما در معاونت خدمات شهری در مناطق، به شهرتکانی پرداختند.

وی با بیان اینکه جداول خیابان‌ها با چهار طیف رنگی، رنگ‌آمیزی شده است، می‌گوید: نرده‌های خیابان‌ها و معابر شهر تمیز و آراسته شده است و تا پایان سال گل‌های فصلی نیز در نقاط مختلف شهر کاشته خواهد شد و هرس درختان نیز در یک ماه اخیر انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه اجرای طرح‌های زیباسازی در روزهای اخیر آغاز شده است و ۲۵ نقطه شهر توسط ۲۵ هنرمند اصفهانی به صورت عرصه‌محور به یک فضای هنری تبدیل می‌شود، ادامه می‌دهد: اجرای ۲۶ نقاشی دیواری در سطح شهر توسط هنرمندان اصفهانی با عنوان "نیمه پنهان اصفهان" انجام شده است و اقدامات دیگر نورپردازی همچون اجرای محور نور در بلوار هشت‌بهشت حدفاصل خیابان باغ‌گلدسته و کتابخانه مرکزی تا خیابان استانداری نیز انجام می‌شود؛ در مجموع سعی شده است اصفهان برای نوروز آماده شود و امیدواریم تلاش‌های همکاران معاونت خدمات شهری موجب رضایت شهروندان باشد.

وی تصریح می‌کند: همان‌طور که اصفهان همیشه زبانزد پاکیزگی و زیبایی در کشور بوده است، از شهروندان درخواست داریم برای پاکیزگی شهر بکوشند و مواردی که از چشم بیش از ۲۸۰۰ نفر همکاران من در معاونت خدمات شهری دور مانده است، را به سامانه ۱۳۷ شهرداری اعلام کنند.

کد خبر 561469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.