چگونه با خورشید و ستارگان، ساعت را تعیین کنیم؟

یک کارشناس نجوم گفت: با نگاه کردن به خورشید یا یکی از ستارگانی که در آسمان شب می‌شناسیم به راحتی می‌توانیم با داشتن دو پارامتر تاریخ و عرض از مبدا، ساعت را به‌دست آوریم.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تشخیص زمان از مکان ستارگان یکی از فعالیت‌های محبوب نجوم است، اظهار کرد: اگر ما دو پارامتر تاریخ و موقعیت جغرافیایی را داشته‌باشیم با استفاده از مکان خورشید به راحتی می‌توانیم ساعت را به‌دست آوریم.

وی افزود: با نگاه کردن به خورشید یا یکی از ستارگانی که در آسمان شب می‌شناسیم به راحتی می‌توانیم با داشتن دو پارامتر تاریخ و عرض از مبدا ساعت را به‌دست آوریم.

نحوه تعیین زمان از مکان خورشید

این کارشناس نجوم در رابطه با نحوه تعیین زمان از مکان خورشید گفت: برای تعیین زمان از روی خورشید، ابتدا باید بدانیم که بین طلوع و غروب خورشید ۱۸۰ درجه فاصله وجود دارد که در ابتدای فصل بهار و پاییز کاملاً دقیق است، اما در دیگر روزها دچار اختلاف می‌شود.

وی افزود: در تعیین زمان باید زمان اعتدالین را شاخص قرار دهیم و میزان اختلاف تاریخ با آن روز را محاسبه کنیم، گفتنی است که هر ماه اختلاف معادل ۳۰ درجه یا دو ساعت است؛ اکنون اگر ما ساعت طلوع را بدانیم و زاویه کنونی خورشید را به‌دست آوریم به راحتی می‌توانیم ساعت را محاسبه کنیم.

منتظری ادامه داد: به عنوان مثال اگر در حال حاضر خورشید در زاویه ۴۵ درجه‌ای قرار گرفته باشد و فرض کنیم که امروز یکم دی‌ماه است؛ در نتیجه تا اول فروردین که اعتدال بهاری است سه ماه مانده است که برابر با ۹۰ درجه می‌شود.

وی افزود: اکنون ۹۰ درجه اختلاف را با ۴۵ درجه موقعیت خورشید جمع می‌کنیم و از آن‌جا که هر دو ساعت معادل ۳۰ درجه است، عدد به‌دست آمده را تقسیم بر ۱۵ (معادل یک ساعت) می‌‎کنیم که عدد حاصل ۹ است؛ اکنون کافی است این عدد را به ساعت طلوع خورشید اضافه کنیم تا زمان کنونی را به‌دست آوریم.

کد خبر 561462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.