عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰

در این بسته خبری انفجار یک ستاره نوزاد، صادر نشدن مجوز تست انسانی واکسن mRNA ایرانی کرونا، یافتن خوراکی‌های مریخی‌ توسط پژوهشگران ناسا و تکنولوژی جدید Dell Wyse 5470 می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

انفجار یک ستاره نوزاد

تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویری باشکوه از انفجار پرانرژی یک ستاره نوزاد شده است. این ستاره بسیار جوان است و در مراحل اولیه تکامل خود قرار دارد. این انفجار (یک جت گازی رشته‌ای) با سرعت فراصوت در حال حرکت است. برخورد این جت با مواد اطراف این ستاره شوک حرارتی ایجاد می‌کند که در نهایت به درخشش این انفجار منجر می‌شود. نتیجه این امر یک ساختار رنگارنگ باشکوه است که اخترشناسان آن را "اجرام هربینگ هارو"(Herbig-Haro object) می‌نامند.

مجوز تست انسانی واکسن mRNA ایرانی کرونا صادر نشده است

دبیر کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت گفت: طرح واکسن mRNA ایرانی کرونا به کمیته اخلاق در پژوهش نرسیده و مجوز تست انسانی صادر نشده است. طرح‌های ارسالی سازمان غذا و دارو که مرتبط با واکسن کرونا است با قید فوریت مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید در جلسات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، کد اخلاق صادر می‌شود.

پژوهشگران ناسا خوراکی‌های مریخی‌ها را یافتند

پژوهشگران معتقدند برخی از اسرار را یافته‌اند که که حکایت از وجود برخی از موجودات فرازمینی دارد. این یافته‌ها وجود برخی خوراکی‌ها را تأیید می‌کنند. پس از بررسی‌های متعدد در حوزه فناوری‌های فضایی مشخص شده است که مریخی‌ها دارای آب آشامیدنی هستند. درواقع مریخی دارای دریاچه آب شیرین هم هستند. چرا که اخیراً برای نخستین بار یک دریاچه آب مایع به قطر ۲۰ کیلومتر را روی مریخ کشف شده است. این دریاچه بزرگ زیر کلاهک یخی جنوبی سیاره سرخ قرار دارد. درواقع این نخستین بار است که مد بزرگ پایدار آب مایع روی مریخ کشف شده است.

تکنولوژی جدید کامپیوتر Dell Wyse

۵۴۷۰ آل این وان Dell Wyse 5470 یکی دیگر از محصولات برند نام آشنا و پرطرفدار دل است که تمامی تجهیزات آن سخاوتمندانه در یک سیستم جمع شده تا یک محصول با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه را به بازار عرضه کند. کمپانی دل یکی از ابر شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های کامپیوتری در جهان است که طرفداران بسیار زیادی دارد. تین کلاینت Dell Wyse 5470، کامپیوتری از نوع All-in-one است که طراحی مدرنی دارد و محبوبیت زیادی را نیز در بین کاربران پیدا کرده و در بسیاری از ادارات و حتی منازل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپل فروش نمایشگر ۲۷ اینچی ال جی UltraFine 5K را متوقف کرد

پس از معرفی Studio Display در سه‌شنبه هفته گذشته، اپل فروش مانیتور ال جی UltraFine 5K را در فروشگاه آنلاین خود متوقف کرده است. اپل نمایشگر ۲۷ اینچی ال جی UltraFine 5K را که قبلاً یکی از گزینه‌های اصلی کاربران مک برای خرید مانیتور بود پس از عرضه Studio Display از فروشگاه آنلاین خود حذف کرد.

فناوری اتصال UltraFusion برگ برنده اپل در ساخت M1 Ultra

اپل ناگهان با غول ۱۱۴ میلیاردی ترانزیستوری خود M1 Ultra همه را غافلگیر کرد تا نشان دهد چگونه می‌خواهد مرزهای محدودیت خود را جابه‌جا کند. اپل برای اتصال دو تراشه مجزای M1 Max و تبدیل آن به یک واحد یکپارچه از پیشرفته‌ترین فناوری اتصال بین پردازنده به نام UltraFusion استفاده می‌کند. به واسطه همین فناوری، توسعه دهندگان مجبور نخواهند بود برای استفاده از پتانسیل کامل M1 Ultra بین دو بخش آن ارتباطی ایجاد کنند، زیرا کل آن به عنوان یک واحد در سیستم رفتار می‌کند.