بهینه‌سازی استفاده از زیرساخت‌های شهری با مدیریت هوشمند ترافیک

سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک، رویکردهایی فناوری‌محور است که به مدیران امکان افزایش سرعت، ایمن‌سازی مقرون‌به‌صرفه و بهبود جریان ترافیک را در خیابان‌های شهر می‌دهد؛ گسترش این سیستم‌ها می‌تواند مزایای زیادی را برای شهرها در پی داشته باشد، ضمن این‌که در کاهش هزینه‌های مصرفی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک از سنسورها، دوربین‌ها، روترهای سلولی و فرآیند خودکارسازی برای نظارت مستقیم بر ترافیک و کاهش ازدحام در معابر شهری بهره می‌گیرد. چنان‌چه مدیران شهری به طور صحیح از رویکردهای تکنولوژیک در پروژه‌های خود بهره ببرند، آن‌گاه تغییر عملکرد یا ارتقای آن‌ها در هر زمان ممکن خواهد بود. علاوه بر این، رویکردهای فناوری‌محور، مدیران شهرهای هوشمند را قادر می‌کند از تکنولوژی برای ایجاد تحولات بیشتر نظیر گسترش خودروهای متصل به اینترنت یا توسعه شبکه‌های اینترنت ۵G بهره ببرند.

بدیهی است که مدیران شهری همواره با کمبود بودجه برای زیرساخت‌های شهری مواجه هستند چرا که احداث یا نوسازی پل‌ها و خیابان‌ها، هزینه‌های زیادی را می‌طلبد. با این حال، سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک به آن‌ها در حل مشکل بودجه، حتی به شیوه‌ای سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کمک می‌کند و در نهایت، بهبود زیرساخت‌های شهری را در پی خواهد داشت.

مدیریت هوشمند ترافیک

امروزه مدیران به خوبی از مشکلات موجود در زیرساخت‌های خیابان‌ها و بزرگراه‌ها آگاه هستند؛ سرعت پایین ترافیک می‌تواند به ایجاد اختلال در ازدحام و افزایش انتشار گازهای آلاینده منجر شود و حتی در نتیجه تأخیر در تحویل محصولات و کالاها، مشکلاتی را نیز برای تجارت در پی داشته باشد. در چنین وضعیتی، موانعی بر سر راه خودروهای اورژانس یک شهر قرار خواهد گرفت و از سرعت آن‌ها به طور قابل توجهی خواهد کاست که این رویداد به سهم خود می‌تواند تبعات منفی زیادی را در پی داشته باشد.

البته تمام این مشکلات می‌تواند از طریق مدیریت هوشمند ترافیک، با صرف کم‌ترین هزینه و در عین حال بیشترین بهره‌وری حل شود. در واقع، مدیران شهرهای هوشمند ترکیبی از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و رویکردهای ابرمحور را به کار می‌گیرند تا جریان ترافیک را افزایش دهند که این به سهم خود می‌تواند در بهبود امنیت نقش مهمی ایفا کند. سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک، سیستم‌هایی خودکارآمد به‌شمار می‌رود که سازگار با پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی اینترنت اشیا، به برنامه‌ریزان در مدیریت بهتر شهرها کمک می‌کند و در کاهش هزینه‌ها سهیم است. این سسیتم‌ها می‌تواند جریان ترافیک را بهینه کند و از طریق سنسورها، دوربین‌ها، روترها و تکنولوژی سلولی، به تنظیم فرآیندهای کنترل نظیر سیستم‌های روشنایی ترافیک، مسیرهای تردد اتوبوس‌های سریع‌السیر، بیلبوردهای بزرگراه‌ها و حتی محدودیت‌های سرعت بپردازد.

امروزه، سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک، افزایش ظرفیت خیابان‌های شهر را بدون افزودن معابر جدید ممکن می‌کند و می‌تواند در کنترل خودروها در زمان ضروری و حتی ترمز گرفتن آن‌ها در هنگام احتمال وقوع تصادف موفق عمل کند.

بهینه‌سازی استفاده از زیرساخت‌های شهری از طریق مدیریت هوشمند ترافیک

بهره‌وری از تکنولوژی در مدیریت هوشمند ترافیک

بدیهی است که بهره‌مندی از تکنولوژی، مستلزم استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف است تا از طریق افزایش ایمنی و قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت، بسیاری از مشکلات مربوط به مدیریت ترافیک را حل کند. در این راستا، رویکردهای تکنولوژی دیجیتالی با سیستم‌های مدیریت ترافیکی تلفیق می‌شود که در نتیجه آن، ایمنی، قابلیت اطمینان و مدیریت دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف بهینه می‌شود. علاوه بر این، تکنولوژی اینترنت اشیا خدمات بیشتری را برای شهرها فراهم می‌آورد که در ادامه به معرفی سه مورد پرداخته می‌شود.

بهبود ترافیک و افزایش آمادگی اضطراری

مدیریت ترافیک شهری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران به حساب می‌آید که به ویژه در بحث تضمین سرعت تردد خودروهای اورژانسی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. وقوع رویدادهای مختلف در سطح شهری می‌تواند بر این مشکلات بیفزاید و مقامات را در مدیریت ترافیک‌های خیابانی با مشکلات بیشتری نیز مواجه کند.

به عنوان مثال، بارش شدید باران و برف، وقوع سیل و سایر رویدادهای طبیعی می‌تواند علاوه بر ایجاد اختلال در معابر شهری، مشکلاتی نیز در خطوط تلفن همراه به وجود آورد و حتی به قطع ارتباطات نیز منجر شود.

فناوری اینترنت اشیا، مجموعه از سیستم‌های سلولی توسعه داده است تا مشکلات پیش روی شهرهای هوشمند را در مواجهه با رویدادهای طبیعی به حداقل برساند و حتی دستگاه‌های جدیدی برای حل مشکلات شهرنشینان در زمان بحران توسعه داده است.

بهینه‌سازی استفاده از زیرساخت‌های شهری از طریق مدیریت هوشمند ترافیک

آماده‌سازی شهرهای برای بهره‌وری از اینترنت ۵G و خودروهای متصل به اینترنت

بدیهی است که همه‌روزه فناوری پیشرفت بیشتری را تجربه می‌کند که این می‌تواند بهترین گزینه‌ها را برای حفظ زیرساخت‌ها و ارتقای آن‌ها پیش روی مدیران قرار دهد. فناوری اینترنت اشیا رویکردهای مهمی توسعه می‌دهد که مدیران می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها طول عمر، تغییر وضعیت و تکامل را برای طراحی شهری به ارمغان آورند.

فناوری خودروهای متصل به اینترنت یکی از بهترین نوآوری‌هایی است که طراحی فناوری شهر هوشمند را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این فناوری، امکان ترمز گرفتن خودروها در زمان مواجهه با خطرهای احتمالی فراهم می‌آید و در نتیجه، وقوع تصادفات شهری به حداقل خواهد رسید.

کاهش ازدحام بدون وسیع‌سازی معابر

اگرچه مدیران در اغلب شهرهای جهان با کمبود بودجه برای ارتقای زیرساخت‌ها مواجه هستند، با این حال برنامه‌ریزان شهرهای هوشمند با استفاده از فناوری‌های مدیریت هوشمند ترافیک می‌توانند عملکرد کلی شبکه‌های ترافیکی را بهبود ببخشند که این به سهم خود می‌تواند در افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های شهری نیز نقش مهمی ایفا کند.

کد خبر 561416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.