۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
این روزها در مشهد چه می‌گذرد؟

صدای پای نوروز می‌آید و پایتخت معنوی کشور این روزها حال و هوای متفاوتی دارد، زیرا پس از دو سال درگیری با ویروس کرونا، خود را برای میزبانی از زائران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) آماده می‌کند تا فراق دوستداران بارگاه نور نیز سرآید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سنت زیبای خانه تکانی برای استقبال از بهار انجام می‌شود که نشانه‌ای تازگی و نو شدن است، شهر تکانی در روزهای پایان سال چشم‌ها را می‌نوازد، شهروندان در هر خیابان شهر که تردد می‌کنند با پاکبانانی مواجه می‌شوند که با چتکه و سطل‌های رنگ مشغول نونوار کردن چهره شهر هستند، در گوشه گوشه شهر نظاره می‌کنیم که زنان و مردان گل به دست نشسته در کنار فضای سبز و میادین شهر، مشغول گل‌آرایی و کاشتن گل‌ها هستند.

در آستانه فرارسیدن بهار طبیعت تغییر و تحول و زیباسازی شهرها انجام می‌شود که نشان از آمدن صدای پای نوروز است، همین شور و نشاط و سرزندگی با نزدیک شدن به بهار طبیعت در فضای مشهدالرضا (ع) نیز جاری است و با شهر تکانی، گوشه و کنار این شهر به گل فرشی معطر مزین شده است؛ نهادها و مجموعه‌های مختلف نیز برای آماده‌سازی شهر و میزبانی از زائران در تکاپو هستند و مدیریت شهری نیز با فضاسازی شهر در تلاش است که حال و هوای بهار و شور و سرزندگی را به زائران و مجاوران هدیه دهد.

این روزها مشهد پس از وقفه دو ساله ناشی از شیوع کرونا مشتاقانه آماده میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی و مسافران نوروزی است، چنان که مسئولان و کارشناسان گردشگری، حضور زائران در این کلان‌شهر مذهبی را همگام با نوروز ۱۴۰۱ گسترده و چشمگیر پیش‌بینی کرده‌اند.

گل‌آرایی شهر برای استقبال از بهار و پذیرایی از زائران

سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در خصوص اقدامات انجام شده برای استقبال از بهار و میزبانی از زائران حرم منور رضوی می‌گوید: شیوع ویروس کرونا مردم را در دو سال گذشته باعث کاهش ارتباطات شد، از این‌رو تلاش می‌شود در بهار سال آینده فضای شهر کمی مفرح‌تر از سال گذشته باشد؛ پیش‌بینی می‌شود در نوروز ١۴٠١ پذیرای دو میلیون زائر در مشهد باشیم، بنابراین بیش از ۱۸ هزار نفر از خانواده بزرگ شهرداری از جمله پاکبانان در طرح نوروزی فعال هستند.

وی با بیان اینکه گل‌آرایی شهر برای استقبال از بهار انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: حدود ۱۸ میلیون بوته گل در بیش از ۸۰۰ نقطه شهر مشهد با پراکندگی بسیار کاشته می‌شود و بیش از پنج هزار سبد و ۱۲۰۰ نماد (المان) گل نیز در سطح شهر جانمایی می‌شود؛ علاوه بر این موارد ۱۶ نماد تعاملی در نقاط مختلف شهر از جمله نماد سیاوش همراه با شاهنامه‌خوانی جانمایی می‌شود.

شهردار مشهد در خصوص اجرای نمایشنامه‌ها در بوستان‌های شهر، تاکید می‌کند: در ایام نوروز حدود ۲۰ نمایشنامه در سطح شهر اکران خواهد شد که بخش زیادی از این اجراها در بوستان‌ها خواهد بود، چهار هزار سرود و ۱۶ برنامه جنگ شادی نیز در نوروز ۱۴۰۱ در سطح شهر اکران خواهد شد تا نوروز مفرحی را برای زائران و مجاوران رقم بزنیم.

طرح "محله بهاری"؛ وجه تمایز استقبال از بهار ۱۴۰۱

علی نجفی، قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهردار مشهد در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱، می‌گوید: شست‌وشو و نظافت معابر اصلی به ویژه معابر اطراف حرم مطهر، پاکسازی حاشیه مبادی ورودی تا فاصله ۱۰ کیلومتر در هفت محور، کاشت بیش از ۱۸ میلیون بوته گل در سطح شهر شامل بنفشه، میخک، شب‌بو، همیشه بهار و مینای چمنی از جمله اقدامات شهرداری مشهد در این زمینه است.

وی با بیان اینکه محله بهاری وجه تمایز استقبال از بهار ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته است، می‌افزاید: با مشارکت سمن‌ها و گروه‌های اجتماعی و حوزه‌های علمیه طرح "محله بهاری" در ۱۶ محله حاشیه و کم‌برخوردار شهر در حال اجرا است، در این طرح اقدامات روبنایی مثل لکه‌گیری آسفالت، تعویض جداول، فضای سبز، اصلاح المان‌های ترافیکی، خط‌کشی برای ایجاد فضایی بهتر در مناطق کم‌برخوردار اجرا خواهد شد.

نجفی با تاکید بر مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱، ادامه می‌دهد: طرح‌های ویژه گل‌کاری در ۳۳ میدان به صورت شاخص و ۸۰۵ نقطه سطح شهر انجام می‌شود، همچنین کاشت ۳۵۸۹ متر مربع گونه‌های پیازی، رنگ‌آمیزی، جانمایی و کاشت ۲۸۸۱ فلاور باکس در ۲۳ نوع و ۱۲۰۸ المان فضای سبز طراحی، جانمایی و در سطح شهر نصب شده است.

وی با اشاره به توزیع میوه در بازارهای روز در این ایام، می‌گوید: در این ایام میوه طرح تنظیم بازار، طبق برنامه زمان‌بندی دولت در بازارهای میوه توزیع می‌شود و طرح فروش ویژه در فروشگاه‌های شهرها ۲۰ تا ۵۰ درصد به جز کالاهای دارای قیمت مصوب تا بیست‌ونهم اسفند ۱۴۰۰ و طرح تخفیف (۱۰ درصد) همه محصولات در ۵۲ کیوسک نان رضوی تا پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهردار مشهد ادامه می‌دهد: علاوه بر این بازارهای سنتی و صنایع دستی، غرفه‌های "شهر ما" در ایستگاه زائر ورودی‌های شهر و ۲۰۹ غرفه در هفت بازار عرضه مستقیم کالا راه‌اندازی می‌شود و سه بازار موقت اطراف حرم مطهر مستقر خواهد شد.

وی با بیان به اینکه آذین‌بندی‌های سطح شهر انجام می‌شود، اظهار می‌کند: بهسازی و آماده‌سازی ۲۳۱ هزار متر طول از آذین‌بندی‌های سطح شهر و اکران ۴۳ طرح جدید، اکران تبریک فصل بهار و سال نو در ۱۵۰ المان نوری، ۱۰۰ چراغ گوپو در سطح شهر و ۱۳۷ المان شمسه، تعویض و نصب ۲۱ هزار و ۲۵۷ عدد پرچم‌های ایران و الوان در سطح شهر از جمله اقدامات ما در این زمینه است.

اجرای ۲۰ طرح آذین‌بندی در ۱۰۰ نقطه شهری

نجفی تاکید می‌کند: خرید بیش از ۲۰۰ تن رنگ جهت رنگ‌آمیزی دو میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۷۷ مترمربع از جداول، صورت می‌گیرد، اجرای مراسم نوروز با شهدا در آرامستان بهشت رضا (ع)، استقرار هفت دستگاه خودرو و نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی در ایام نوروز در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و سه دستگاه در محل اسکان زائران و ورودی‌های شهر بخشی از اقدامات معاونت خدمات شهری برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ است.

وی در خصوص اقدامات معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در استقبال از بهار، اظهار می‌کند: این اقدامات شامل تقویت خطوط BRT در مسیرهای منتهی به حرم مطهر تا سقف ۵۰ دستگاه، تقویت خط آرامستان بهشت رضا (ع) تا سقف ۱۰ دستگاه از محورهای پایانه انقلاب، مصلی، مفتح، فردوسی و دانشگاه فردوسی است.

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهردار مشهد تاکید می‌کند: همچنین تقویت خطوط میدان فردوسی و میدان شهدا به حرم مطهر تا سقف ۲۵ دستگاه، تقویت و توسعه سرویس‌های مینی‌بوس در ایام نوروز و در ساعات اوقات شرعی به منظور جابه‌جایی نمازگزاران از مبادی مختلف تا حرم مطهر، آماده‌باش ۱۰ هزار و ۷۵۰ تاکسی در سطح شهر شامل شبکه بی‌سیم، خطوط ویژه و سرویس‌دهی ویژه تحویل سال نو با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و افزایش سه پارکینگ غیرحاشیه‌ای شامل فردوسی، حریرباف و جلوخان آرامگاه از مهم‌ترین اقدامات این بخش است.

وی با بیان اقدامات سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱، می‌گوید: ساخت و جانمایی ۱۳ پاویون، ۱۷ یادمان شهری و ۲۰ طرح آذین‌بندی در ۱۰۰ نقطه شهری، اکران سه هزار و ۴۵۰ متر مربع بیلبورد، ۳۴ هزار مترمربع استرابورد و ۵۴ عدد قاب عکس، پنج هزار مترمربع نقاشی دیواری سطح یک برای دیوارهای مرتفع و ۱۰۷۳ متر مربع سطح دو برای دیوارهای کوچک انجام می‌شود.

نجفی تصریح می‌کند: همچنین تزئینات شهری با ۳۰۰ هزار متر ریسه و ۲۰۰ هزار پرچم در سطح شهر، راه‌اندازی ایستگاه‌های استقبال از زائر در نیشابور، قوچان، راه‌آهن و پایانه امام رضا (ع)، ارائه خدمات رزرواسیون مراکز اقامتی از طریق ایستگاه‌های استقبال در مبادی ورودی و مراکز راهنمای زائر سطح شهر به صورت مراجعه حضوری یا اپلیکیشن، از جمله اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد است.

کد خبر 561174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.